Totala nybörjarfrågor!

A

anja23

Min bästa kompis ska få en kattunge, och hon har bett mig om hjälp att lära sig lite. Men varken jag eller hon kan något som helst om katter, så jag tänkte fråga lite här åt henne :)

Hon bor i centrala stan och måste därför ha katten som innekatt.
Vi har lite delade meningar om det. Iom att jag är helt och hållet en hundmänniska så tyckte jag det var självklart att hon skulle skaffa en sele och koppel och ta ut katten ibland. T.ex på sommaren då hon mest är ute.
Men hon tänkte att katten kanske blir ledsen då och "förstår vad den går miste om". Och det därför kanske var bäst att alltid ha den inne.

Kan katter tänka så? Vem av oss är helt ute och cyklar?

Sen kan vi ingenting om kattmat, men jag antar att de ska ha en helt annan sammansättning är hundmat.
Är maten på ica skräp? Är det något speciellt man bör tänka på.

Alla tips är välkomna!
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Jag tror inte att katter tänker att dom går miste om någonting. Om man gör koppelpromenaderna till en rutin så går dom ju dessutom inte miste om något direkt.
Min katt är ganska enkel på det viset, för han gillar inte snö, regn, blåst eller kyla, så vi går ut nån gång då och då när det är fint väder.

Kattmat finns det nog lika många åsikter om som det finns människor.
Men när det gäller mjukmat är Mjau bäst. Den finns på vanliga mataffärn i hur många smaker som helst... :)
Torrfoder brukar väl Olivers, Eukanuba, James Wellbeloved och Orijen räknas till dom bästa eftersom de har högst proteinhalt. Katter är ju strikta köttätare och behöver egentligen inte äta kolhydrater (spannmål osv) som finns i torrfoder, men tyvärr går det inte att göra torrfoder utan kolhydrater för då skulle det inte gå att göra kulor av dom. (Eller nått sånt)
Olivers finns att köpa på internet med hemleverans. Eukanuba och JW finns på dom flesta djuraffärerna. Orijen vet jag inte var det finns.
Mjau finns som torrfoder också, men dom har jag inte kollat på så noga, så jag vet inte hur bra dom är.

Vill man så kan man ge katterna BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) istället för torrfoder/mjukmat, men det är jag inte insatt i, så det kan nån annan gärna få berätta om.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Nej, jag skulle inte vilja tro att en katt blir ledsen för att den bara får gå i koppel. Jag tror inte djur kan tänka i de banorna. Katten kommer uppfostras att gå i koppel och den kommer inte "känna till" någon annan verklighet.

Ang. Kattmat så får man ju testa sig fram vad som funkar bäst. Till en början så är det bra att fortsätta med det foder som katten fått hos uppfödaren. Kolla innehållsdeklarationen på påsen, kött ska ligga först och vara den ingridiens de använt mest av.

Själv är jag inte jätteduktig på foder, men försöker att läsa på. Min kisse får just nu Bilanx (stavas?) för det är vad han fått tidigare, vill byta foder och kommer göra det tids nog. Han får även Mjukmat, från Mjau och jag ger rått kött ibland, kycklingvingar, hjärta, kycklinghalsar och någon gång ibland lever. Lever har jag fått lära mig är det man ska vara mest försiktig med.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Är Bilanx köttbaserat numera? För jag vet att sist jag kollade (längesen!) så var huvudingrediensen majs..


(förlåt för lite OT, var bara nyfiken)
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Ni har rätt båda två!

Jodå, katter kan "få smak på utelivet" utav selpromenader och efter det ej längre nöja sig med att enbart vara innekatter. Men det är inte alla katter som reagerar så.

Jag har haft båda varianter. Min första egna katt hade jag ute på selpromenader när han var drygt ett år gammal, efter det ville han alltid ut. Han for runt som en galning i lägenheten, jamade, satt i fönstret och stirrade mig hårt i ögonen och puttade ned blomkrukor, fat, allt möjligt i rent missnöje. Det gick inte. Så han bor nu hos mina föräldrar eftersom de bor intill skogen och jag själv bor nära mycket trafik.

De katter jag har nu är innekatter och får gå ut i sele ibland.
Det går jättebra, de längtar inte ut ett dugg. Jag har köpt en rejäl sele (faktiskt en för småhundar) som det inte går att rymma ur, plus ett flexikoppel för hundar, vi har jätteroligt när vi är ute på kattpromenad ihop.

Så det är en chansning.

Det bästa är om din kompis väntar med eventuella selpromenader tills kattungen är vuxen. Då har hon lärt känna vilket psyke katten har och kan avgöra om det är lämpligt att ta ut henne eller inte.
Om jag jämför mina nuvarande katter med gamla katten som prompt ville bli utekatt, så har de olika typ utav psyke. Den gamle katten har ett enooormt stimulansbehov, är tuff, trygg, självsäker, ja han är Kung! Det är ovanligt att katter är så extrema som honom. Mina nuvarande katter har haft det svårt i livet på olika sätt och är mer försiktiga i sitt sätt.

Katter brukar kunna trivas utmärkt som innekatter! Bara man leker med dem så att de får motion. Pälsmöss, leksaker med kattmynta i, eller bara ett snöre med en papperstuss i ena änden, kan ge en liten kisse mycket motion och skoj!

Andra tips;
Ta inte hem kattungen före den fyllt 12 veckor! :)

Köp speciellt kattungefoder i djuraffären, inte i mataffären.
Nej kissar kan inte äta hundmat, helt korrekt. :)

Se till att försäkra kissen direkt, det kostar inte mer än ca 600 kr per år för en basförsäkring, dvs ca 50 kr i månaden. Det är vanligt att katter får tex urinsten och även innekatter kan råka ut för sjukdomar som kan kosta 10 000-tals kronor att operera -om man inte har försäkring. Den är guld värd!

När kattungen är ca 6 månader gammal ska den kastreras. Vänta inte för länge, runt ett års ålder börjar de löpa och då kan din kompis få leva med en skriiiikande katt som går runt och ropar på karlar hela nätterna i flera veckor, inte bra för sömnen eller för grannarna...
Passa på att ID-märka katten när den kastreras, ifall hon råkar rymma genom ett fönster en vacker dag (är vanligt) så avslöjar tatueringen i örat vem som äger henne och en upphittare kan kontakta din kompis.

Katter bör också vaccineras. Man brukar vaccinera emot kattpest och kattsnuva, sjukdomar som kan vara dödliga för ovaccinerade katter.

Jag kan rekommendera klumpbildande kattsand. Vi kör med Pussy här hemma, den sanden kan man köpa i vanliga mataffärer och är bra och för ett vettigt pris tycker vi.

Se till så att kattungen inte är ensam för mycket första tiden efter den kommit hem, då är det bättre att köpa två. Det är ju stor omställningen för ett litet knyte att flytta från mamma och kanske flera syskon. Om det finns möjlighet hade jag skaffat en gosig filt och bett att få lägga den hos mamman och kattungarna redan nu så att den kan få följa med kattungen hem sen, och luktar "hemma".

Stort lycka till och hälsa kompisen att hon kommer få en urmysig tid!
Katter är ljuvliga :love:
När får hon hem kissen?
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Är Bilanx köttbaserat numera? För jag vet att sist jag kollade (längesen!) så var huvudingrediensen majs..


(förlåt för lite OT, var bara nyfiken)

Nej, på min påse i skafferiet kommer kött på andraplats, kollade på deras hemsida och det ser ut så i alla deras påsar i hela sortimentet. Nu vill jag inte ge Bilanx, utan ska byta foder, men då han fått det innan han flyttade hit (Rätt nyinflyttad) så vill jag inte börja med ett foderbyte utan tar det längre fram när han stationerat sig.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Min bästa kompis ska få en kattunge, och hon har bett mig om hjälp att lära sig lite. Men varken jag eller hon kan något som helst om katter, så jag tänkte fråga lite här åt henne :)

Hon bor i centrala stan och måste därför ha katten som innekatt.
Vi har lite delade meningar om det. Iom att jag är helt och hållet en hundmänniska så tyckte jag det var självklart att hon skulle skaffa en sele och koppel och ta ut katten ibland. T.ex på sommaren då hon mest är ute.
Men hon tänkte att katten kanske blir ledsen då och "förstår vad den går miste om". Och det därför kanske var bäst att alltid ha den inne.

Kan katter tänka så? Vem av oss är helt ute och cyklar?

Sen kan vi ingenting om kattmat, men jag antar att de ska ha en helt annan sammansättning är hundmat.
Är maten på ica skräp? Är det något speciellt man bör tänka på.

Alla tips är välkomna!


Lärde mig lite om kattmat idag.
Om man ska köpa foder så köp t.ex Iams kitten då det är ett fullfoder som är anpassad till kattungar för bästa tillväxt. De har även höjt smakligheten på den. Och är gjorda av endast animaliska proteiner o inte vegetabiliska.

Man bör heller inte ge katter räkor då det försämrar urinets PHvärde = urinsten.

Skulle aldrig våga köpa "billig" mat längre (t.ex coops egna, willys egna, icas egna) p.g.a att de består mest av vegetabiliska proteiner och mättar inte lika mkt.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Ang maten så är min erfarenhet att billig kattmat = dyr i längden. Den går åt fortare, är ofta flottig och känns gärna ofräsh, luktar ofta inte lika gott som dyrare foder, och sen vet man ju som sagt inte om det är så hälsosamt i jämförelse med annat foder. Men det är som sagt en smaksak, alla har olika åsikter och det finns katter som levt 20 år på friskies och liknande. Däremot kan jag tänka mig att en utekatt får i sig en del proteiner och annat genom föda han fångar själv, medan en innekatt är mer beroende av vad han får i skålen och kanske påverkas mer av ett foder som saknar vissa näringsämnen? En spekulation.

Jag använder Orijen och betalar 899kr för 20 kg. Det räcker i 2,5-3 månader till mina 5 katter som har fri tillgång. Det blir ca 180/katt på 2,5-3 månader. Så billigt kommer jag inte undan med billighetsfoder, har provat det med. Om man ändå vill köpa foder på ICA så tycker jag att Purina One var bäst av de jag provade. :)

Sen är det ju så att olika individer mår bra av, och tycker om, olika foder. Viktigast är att katten vill äta fodret och att det inte är helt åt fanders dåligt.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Tack för alla svar! :)

Nu var kompisen här igårkväll och jag berättade vad jag läst här och på lite andra sidor.
Jag är den av oss som läser på om allt och vill veta allt om allt så det blir rätt. Medan hon är mer den som inte orkar lära sig så mycket, utan det får gå som det går. Därför vill jag så gärna hjälpa henne med katten, så den ska få ha det så bra som möjligt.

Hon ska få kattungen av sin mormor som bor ute på landet. Men de hade tänkt att hon skulle hämta den redan då den är 8 veckor. Jag berättade igår att jag läst att kattungar bör vara 12 veckor innan de skiljs åt från mamman. Hon verkade inte riktigt övertygat om att det var så viktigt. :crazy:
Vad finns det för argument som kan övertyga henne att hon bör vänta några veckor till?

Sen hade hon inte några planer att försäkra katten, eftersom det är en innekatt. (hennes ord)
Men det planerar jag också på att försöka hitta argument mot, och vi lyckades iaf komma fram till att vaccinering var viktigt.

Sen undrar jag hur mycket man kan lämna en kattunge ensam?
Hon jobbar för det mesta heltid och är borta 8-17 varje dag. Jag som hundmänniska tycker att det låter som lång tid att vara ensam för en liten unge. (speciellt om den nu bara kommer vara 8 veckor!)
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Det är aldrig ok att ta en unge från sin mor i för tidig ålder. Det skapar oro hos djuret och är bara inte acceptabelt. Med en del individer väntar man tom tills ungen är 13-14 veckor. Den har fortfarande behov av en trygg mamma innan 12 veckor. Mina ungar diade regelbundet tills de var 12-14 veckor.

Jag tycker verkligen du ska försöka övertyga din vän om detta. Jag hade blivit tokig om någon av mina vänner funderade på att ta en djurunge för tidigt från mamman. För registrerad uppfödare vet jag inte om det inte tom finns regler som säger att man inte får sälja iväg en kattunge före 12 veckor?

Ang att lämna själv. Man kan ju ta hem ungen till helgen och se till så att den är trygg i sin nya miljö innan man åker på heltidsjobb. Nu börjar vi komma in på detta med inenkatt eller inte innekatt och den diskussionen vill jag helst hoppa över så jag låter ngn annan svara på detta med att lämna innekatt hela dagarna.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Vad finns det för argument som kan övertyga henne att hon bör vänta några veckor till?

Lagen säger att man inte får ta en kattunge yngre än 12 veckor från sin mamma om det inte finns väldigt speciella skäl. T.ex att kattmamman dör eller att hon blir väldigt sjuk.
Sen hade hon inte några planer att försäkra katten, eftersom det är en innekatt. (hennes ord)
Men det planerar jag också på att försöka hitta argument mot, och vi lyckades iaf komma fram till att vaccinering var viktigt.

Även om katten är inne kan den fortfarande bli sjuk! :crazy: Vad gör hon om katten får någon hemsk sjukdom och måste opereras och stanna på klinik? det lär hon inte ha råd med utan försäkring, om hon inte är duktig och sparar. Men då tycker jag hon ska göra sig besväret och ringa runt och höra vad de olika behandlingarna kan tänkas kosta.

Min syster hade otrolig otur här om dagen, då en av katterna nog trillade från fönstret. Denna katt klarade sig med lite stukningar men om käkbenet gått? Benen brutits? Då är man glad för försäkring.

Jag skulle inte rekomendera en människa som inte är det minsta intresserad av att lära sig att skaffa djur.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Det är så att tidigare ville hon jättegärna ha en hund och pratade väldigt mycket om det.
Jag hade bara min gammelhund då, så hon trodde nog att alla hundar var som honom. Han kräver någon promenad om dagen och mat, sen vill han bara sova resten.
Men så skaffade jag min nya hund, som är ett riktigt yrväder till unghund just nu :love: och hon insåg att hon inte hade tid eller ork med hund.

Då blev hon erbjuden katt av sin mormor, och trodde förmodligen som många tror att katter är självgående och klarar sig själv.
Därför kom det nog som en chock för henne igår då jag berättade att katter skulle vaccineras, försäkras, gärna idmärkas, ha sällskap, klösträd m.m.

Men jag ska säga till henne nu att lagen säger att kattungar får tas från mamman tidigast vid 12 veckor, samt att de kan dia upp till den åldern.
Och jag ska fortsätta propsa på försäkring.
Herregud, jag skulle aldrig våga ha mina hundar oförsäkrade!
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

En katt är ganska självgående om den är utekatt. Men en innekatt behöver yta, stimulans, tid och mer tid. Ska man ha en innekatt måste man nog vara en ganska aktiv djurägare. Att vara djurägare är en livsstil, något som kräver engagemang, tid, pengar och ansvar. Inget djur mår bra av att leva mellan 4 väggar hela sitt liv utan mål, mening eller stimulans. Även reptiler behöver pysslas med trots att de kan tyckas ganska "okeliga" av sig.

Är man inte beredd på detta kanske man ska skaffa sig en annan hobby. :)

Vad gäller försäkring på innekatt så kan vi ju ta en så vanlig åkomma som urinsten. Kostar ganska mkt att operera. Sen har jag personligen inte mina föräkrade hos ngt bolag. Jag har istället en egen föräkring i form av garanterade pengar, som jag kan använda på alla katter - jag har 5 st.
 
Senast ändrad:
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Jag tror, och hoppas, att hon egentligen har intresse för den. Bara det att hon inte har någon kunskap än, och inte hade räknat med hur mkt det krävdes.

Som jag har förstått det känner hon sig ensam när hon är hemma och vill gärna ha någon att pyssla om och klappa på. Så den kommer nog få mycket av hennes tid då hon är hemma.
Jag tipsade henne igår att gå på biblioteket och låna någon bok om katter, och det skulle hon.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Sen hade hon inte några planer att försäkra katten, eftersom det är en innekatt. (hennes ord)
Men det planerar jag också på att försöka hitta argument mot, och vi lyckades iaf komma fram till att vaccinering var viktigt.

Mitt kattskrälle bröt svansen när hon var kattunge! (Innekatt alltså) Så din kompis ska inte tro att innekatter inte blir sjuka eller hamnar i olyckor :grin:

Ett tips: kastrering, vaccinering och ID märkning brukar komma i ett "paket" under kastreringskampanjerna som förekommer i början av feb-mars! Då är det mycket billigare att kastrera katter hos veterinärer- betalade bara 530 kr för min honkatt!
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Förresten pm:a mig om du är intresserad av lite fakta angående kattens vistelseområde och lite reflektioner angående katters behov när de begränsas till mindre ytor (ex. innekatter), sociala struktur och revir. :)
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Jag skulle personligen hellre då skaffa ex.vis två marsvin. De kan vara jättesociala och personliga, intelligenta och sköter sig själva om de har varandra. Man blir mer beroende av en innekatt än av ett marsvin. Förutom arbetet så gör man ju också annat ofta - tex går ut på krogen, handlar, hälsar på hos vänner. Jobbar man 8-17 och har innekatt skulle jag nästan tycka att man borde vara hemma all tid utöver det. Då blir man ganska låst.

En vän skaffade en birma med såna tider och det slutade med att hon ständigt gick med dåligt samvate, han började kissa inne och slutligen fick hon sälja honom.

Jag vill inte vara negativ, mest rak. :) Men om det är som du säger så vet ju din vän det och det blir säkert jättebra. Dock är det viktigt att man vet att dur låser ens tillvaro och man kan inte plötsligt åka iväg efter jobbet för att hitta på ngt, katten behöver den tiden om den bor ensam i en lägenhet.
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Fint utav dig att hjälpa henne!

Jo men propsa på att hon inte tar kattungen före 12 veckors ålder!
Förr tog man kattungar vid 8 veckor men man har upptäckt att det absolut inte är bra för dem, därav LAGEN som förbjuder det. Uvecklingen går framåt ;)

Varför vänta tills 12 veckor då?
Jo dels är det eftersom en liten kattunge behöver tryggheten utav sin mamma. De kan annars utveckla dåliga beteende såsom bita/snutta på saker, kissa fel, få dåligt psyke helt enkelt.
Men det har också med immunförsvar och socialt beteende att göra. De behöver helt enkelt sin mamma så länge. Kattungarna kan verka tuffa och äter vanlig mat, går på låda osv vid 8 veckors ålder men de är inte mogna och de får ett bättre immunförsvar om de får dia ett tag till, för det gör de även om de äter vanlig mat också. Får de vara hos mamma tills 12-14 veckors ålder brukar mamman börja stöta bort dem och då blir det inte lika jobbigt för dem att "flytta hemifrån".

Hennes mormor kommer säkert säga att det går bra vid 8 v ålder eftersom man gjorde så förr, men som sagt, utvecklingen går framåt!

Tja har hon 10-15 tusen på ett sparkonto som hon kan lägga på katten när som helst, behöver hon ju ingen försäkring. Annars är den bra att ha.

Det är länge att vara ensam, som liten kattunge, från 8-17... Det vill man helst inte. Men kanske kan hon ta ledigt iaf lite första tiden för att vara hemma mer med kissen?

Alla djur ska vara önskade och efterlängtade tycker jag.
Om din vän inte verkar så entusiastisk kanske hon bör vänta?
För man kan ju inte tröttna efter ett år liksom.

Stort lycka till iaf, hoppas det blir bra och att din kompis intresse kanske växer med uppgiften! :bump:
Hon kanske blir katt-galen :D
 
Sv: Totala nybörjarfrågor!

Min faster tog hem en katt från min farmor. han hade gått ute lite innan han flyttade till min faster. Hon tog ut honom på baksidan av huset någon gång ibland (i uppsala), han började skrika när hon inte var hemma (både jobb och skola) så hon fick be sina kompisar komma och hålla honom sällskap ibland. men ett tag sat han bara i fönstret och skrek som en galning, han ville ju komma ut! några grannar ringde till någe djurgrej och berättade, dom kom och tittade på honom osh så, men min faster tyckte det var bättre att han flyttade tbx om han inte trivdes så så fick det bli... tror faktiskt att katter kan förstå att de går miste om något, eller kanske bara att det är det roligaste på hela dagen, den stund när de får komma ut... så det "längtar" eller vad man ska säga.. :d
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 471
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp