TR-ändringar 2017

Gabby_Ossi

Trådstartare
Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ForslagTR-andringar2017/

T.ex:

Gemensamma:
* Tävlingsklass redan från 2 starter
* Inte längre tillåtet att sätta maxantal i specifik klass, endast dagen totalt
* Alla licensierade hästar ska ha vaccination införd i TDB, överdomaren skall kontrollera minst 5%. (Fel vid kontroll ger 1500 kr böter)

Dressyr:
* MsvB:4 räknas inte längre som kvalklass till MsvA
* "ljus/vit" borttaget i stycket om polotröja/skjorta med knäppt krage.
* tillåtet med läder-sporrskydd och trissor på båda håll
* Omskrivningar för Skritt, Trav och Galopp
* Specificerat tunt tyg och ljuddämpning ej tillåtet på flughuva
 
Det funkar ju inte i dressyren med fler än 40 starter per klass då domarna inte får döma fler.

Får man ha namnbricka på sina sporrskydd om de bara får vara i läder eller plast? Jag tolkar det som att det inte är tillåtet...
 
Jag vet inte om de tänker sig att man får dela klasserna isåfall?

Nej, jag skulle inte heller tolka det som att namnbricka är tillåtet.
 
Får man ha namnbricka på sina sporrskydd om de bara får vara i läder eller plast? Jag tolkar det som att det inte är tillåtet...

Förr så stod det "sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten."
så då var alltså inte läderfodring tillåten (eller det är inte tillåtet än..)
men det ändras till "Sporrskydd, bestående av en tunn gummi-/läderfodring på sporrensskänkel, är tillåten."
men man kan ju gå in och skriva in sina synpunkter och skriva att man önskar att namnbricka är tillåtet på sporrskyddet.
 
Min åsikt: Idiotiskt att man inte får sätta maxantal! För en liten klubb går det ju inte ihop sig om man måste dela klassen i låt säga, 40 och 5 så det blir 20 och 25 i två klasser med 2 domare o vad det då medför i extrakostnad.
Att ta bort tävlingsmomentet i LC o 100 klass är också idiotiskt! Vi har ju avd B använd den som kvalklass.
Varför ta bort ljuddämpande luva? Har ju hjälpt mängder med hästar att fokusera på uppgiften istället. Idiotiskt förslag.

Bra med MSV B5 som kvalklass till MSV A, är väl dags att skilja agnarna från vetet upp till det steget?
Bra med kvalklasser till 120. Folk kan lära sig att rida i 110 och avd B 120 innan de flänger upp där.

Har inte läst igenom vilka fler ändringar som är på förslag.
 
Fast man kan ju sätta max antal starter över dagen till 40= 1 domare.
Eller 80 och boka två domare. Osv

Antar att anmälan stänger för alla klasser när man är uppe i sitt maxantal.
 
Fast man kan ju sätta max antal starter över dagen till 40= 1 domare.
Eller 80 och boka två domare. Osv

Antar att anmälan stänger för alla klasser när man är uppe i sitt maxantal.
Fast vi brukar ha paus för prisutdelning och sladdning av banan och då blir det timpenning till domaren då samtidigt som vi inte har tävlande som betalar...
 
Fast man kan ju sätta max antal starter över dagen till 40= 1 domare.
Eller 80 och boka två domare. Osv

Antar att anmälan stänger för alla klasser när man är uppe i sitt maxantal.

Sätter man tex 80 (två domare) som max och har två klasser kan det ju falla sig så illa att man får tex 45 i ena klassen och sen 35 i andra. Vilket gör att man måste ha tre domare då klassen med 45 starter måste delas i två delar (= två domare) och domaren som ska döma den med 35 starter inte "får" döma fler ekipage.
 
Fast vi brukar ha paus för prisutdelning och sladdning av banan och då blir det timpenning till domaren då samtidigt som vi inte har tävlande som betalar...
Det brukar vi också.
Och även om klassen är full med 40 har vi haft en längre (mat)paus mitt i som inte varit mycket kortare än motsvarande prisutdelning/sladdning.
 
Sätter man tex 80 (två domare) som max och har två klasser kan det ju falla sig så illa att man får tex 45 i ena klassen och sen 35 i andra. Vilket gör att man måste ha tre domare då klassen med 45 starter måste delas i två delar (= två domare) och domaren som ska döma den med 35 starter inte "får" döma fler ekipage.

Jag ser problemet.

Men om anmälningarna för ALLA klasser stoppas vid valda max?

Plus, nog en väldigt viktigt punkt, att när man använder sig av maxantal starter att en klass aldrig kan övertrasseras. Som det kan bli vid fritt antal anmälningar.
 
Sätter man tex 80 (två domare) som max och har två klasser kan det ju falla sig så illa att man får tex 45 i ena klassen och sen 35 i andra. Vilket gör att man måste ha tre domare då klassen med 45 starter måste delas i två delar (= två domare) och domaren som ska döma den med 35 starter inte "får" döma fler ekipage.

Eller så får man dela båda klasserna, så att en domare dömer 22+18 och en 23+17. Blir kanske lite dyrare priser men inte lika dyrt som att ha 3 domare?
 
Varför ta bort ljuddämpande luva? Har ju hjälpt mängder med hästar att fokusera på uppgiften istället. Idiotiskt förslag.

Fast det är ju inget de tar bort? Dom förtydligar att det inte är tillåtet för det är inte tillåtet idag heller.
detta står i nuvarande TR
"8.5.
Flughuva får användas vid tävling/framridning. Flughuvan,
som ska skydda hästen från insekter, får endast täcka hästens öron
och panna samt ge utrymme för fastsättande av nackstycke och
pannrem."
Detta står när man går in på www.ridsport.se och kollar under TR
"Förtydligande mom 211.8.5: "Flughuva är tillåtet att använda utomhus och inomhus. Huvan ska vara av textil och får inte vara fodrad" "

Och därför så ska dom nu lägga till detta direkt i texten inne i själva TR så att det blir korrekt eftersom alla kanske inte läser på hemsidan.
 
Fast det är ju inget de tar bort? Dom förtydligar att det inte är tillåtet för det är inte tillåtet idag heller.
detta står i nuvarande TR
"8.5.
Flughuva får användas vid tävling/framridning. Flughuvan,
som ska skydda hästen från insekter, får endast täcka hästens öron
och panna samt ge utrymme för fastsättande av nackstycke och
pannrem."
Detta står när man går in på www.ridsport.se och kollar under TR
"Förtydligande mom 211.8.5: "Flughuva är tillåtet att använda utomhus och inomhus. Huvan ska vara av textil och får inte vara fodrad" "

Och därför så ska dom nu lägga till detta direkt i texten inne i själva TR så att det blir korrekt eftersom alla kanske inte läser på hemsidan.
Ok, jag var inne på att hoppreglerna gällde, sorry. Men däremot tycker jag det är fel, finns ingen anledning till att en känslig häst inte kan få hjälp av sin luva.
 
@Novali01 Eftersom dressyr ändå handlar så mycket om förtroende mellan häst och ryttare så tycker inte jag att vadderade luvor ska vara tillåtna. Tycker inte att dressyren ska ha den sortens utrustningshjälp sas.
 
@Fiorano Är ju bra att man tycker olika, det tar världen framåt! :) I just detta fallet är det nog vad man själv har för erfarenhet som gör att man tycker ditt eller datt. Har du suttit på en ljudkänslig individ o försökt rida ett program så röstar du nog som jag, har ju inget med förtroende att göra på en t ex unghäst, de reagerar ju bara, att de sen lär sig när de mognar är ju en annan sak, då tar man bort luvan.
 
@Novali01 Eftersom dressyr ändå handlar så mycket om förtroende mellan häst och ryttare så tycker inte jag att vadderade luvor ska vara tillåtna. Tycker inte att dressyren ska ha den sortens utrustningshjälp sas.

Fast en häst kan ju ha förtroende för sin ryttare och ändå vara stressad. Jag som hästskötare tycker det är väldigt jobbigt att se "mina" hästar så stressade att de skakar och skulle gärna se att de fick ha vadderade luvor eller öronproppar för att hjälpa dem..
 
Var står det att man ska ta bort tävlingsmomentet i LC och 1 m? Tråligt tycker jag...
http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/ForslagTR-andringar2017/

Tycker jag också, jag tävlar inte hoppning för tillfället och sen några år tillbaka. Men för mig som hoppar för nöje och tycker hinder blir stoora över 110 hoppar gärna små klasser 80,90,100 även som 'tävlingsklass' och inte 'bara' CL tex.
Gillar inverkansridning dock men det verkar vars lite si och så med tillgängliga domare och väldigt ojämna bedömningar fortfarande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp