TR-förslag 2019, kvalifikationsreglerna

JohannaB

Trådstartare
Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅
Vad tycker ni? Har ni lämnat in några förslag?

Så här är förslaget just nu:
Samma kvalregler som tidigare till MsvB, två ritter på 62% i MsvC räcker. Lika till MsvA, två ritter i FEI Lag eller Mästerskap eller MsvB:5 på 62% räcker som kval till regional MsvA/StG.
Nytt är att ett resultat i MsvA på 62% i regional för en domare räcker för att fortsätta vara kvalad till MsvA. Förut var det lite luddigt om det krävdes tre domare för att det skulle gälla som fortsatt kvalificerad.

Men sedan har man valt att höja kvalgränsen för att få rida nationellt istället?
Nu krävs 64% istället för 62% för att få rida nationell nivå i samma klass. Dvs 64% i MsvB för att få starta nationell MsvB osv.
Jag antar att man vill få mindre och bättre startfält nationellt men har svårt att förstå syftet med det? Är ju inte som att de nationella klasserna har mängder med reserver? Eller vad har jag missat?

Här följer sedan högre krav med upp i klasserna, 64% för tre domare i regional MsvA/StG för att få starta sen klassen nationellt. Sen krävs det dock inte mer än så för att både få starta nationell MsvA/StG och nationell Intermediare?
Kvalen därefter är höjda, 64% för att kvala sig vidare från Intermediare och uppåt. Ett kval per nivå räcker dock.

Fy så snurrigt formulerat det blev 🙈 men jag tycker det blev otydligt vad de vill åt med dessa regler?
Varför snara åt kvalen kring nationell nivå men inte ändra något på de tidiga kvalen?

Vad tycker ni?
Är det nog att ha kval från MsvC och är det vi har just nu, två ritter på 62%, i MsvC respektive MsvB bra? Finns det någon bra anledning att höja kvalen till nationell klass som jag missat?
 
Jag tycker det är jättekonstigt.:cautious:

Inte att de ändrar kvalprocent utan i vilka klasser.

Det har varit i flera år ett surrande om att det är för lätt att komma till Msv B, alltså borde kval från Msv C höjas. Och så höjer de klasser som det redan liksom är kvalat till.O_o

Men det finns säkert en jättebra förklaring där som jag missat.
 
62%i MsvC tycker jag är för lågt eller så kan det vara kval enbart till MsvB2 och sen måste du tex ha 62%där för att kvala vidare till de övriga msvb klasserna.
 
Skickade inte in nåt om det, men reagerade när jag läste. Här kommer det troligen innebära än färre starter på de (få) nationlla tävlingar vi har i distriktet. Främst förvånad dock att inte kvalgränsen till MsvB höjdes. Jag hade iofs gärna sett en MsvC3 som varit som MsvB2 i svårighetsgrad. Tycker det är alldeles för stork skillnad i MsvB-programmens svårighet. Spannet är som för stort och att ha MsvC-kval för att få rida MsvB5 känns rätt tokigt.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Ise
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 186
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Ska det räcka med två starter för att räknas som en klass? Och måste ekipage kvala via felfria ritter för att få starta Lätt...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp