Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I dom lägre klasserna upp till 100 / MsvB ska stocken då ha ett mått av 20 cm eller högre.
I CNC* /MsvA och högre klasser är det från 30cm höjd som farlig ridning ska utdömas på ett sådant hinder.
Min personlig åsikt är dock att man vid hinder av den typen ska försöka undvika att hamna i gråzonen på vilket mått som gäller utan antingen ska måttet vara så lågt att man inte kan orsaka farlig ridning eller att hindrets höjd är klart överstiger det aktuella måttet. För i "stridens hetta" så är det ganska lätt för någon att missbedöma hur högt det aktuella hindret är.
och hur får vi ut vad som gäller?
Utan att bli ovän med x och vara oförskämda mot arr som vi är rädda om?
Noterar att på de senaste tävlingarna har minst 2 ryttare blivit feldömda (enligt mej) just för farlig ridning. Ena gången på ett dike utan bom och andra på ett nerhopp utan någon bom alls.![]()
Ja du, på den frågan finns det nog en del olika svar.
Men i "mitt fall" så tog jag det säkra före det osäkra och la dit en skopa grus framför nedhoppet i vattnet, som innan var "på gränsen".
Efter den åtgärden så var stocken ner i vattnet dryga 8cm vilket inte ska kunna leda till farlig ridning.
Man får hoppas på att arrangörern/banbyggaren/överdomaren kan ta det påpekandet på rätt sätt och göra något åt det.
Själv klargjorde jag för överdomaren att den åtgärden jag hade utfört gjorde så att hindret inte var aktuellt för "farlig ridning".
När det gäller andra typer av farlig ridning så har samma överdomare som jag nämnt här ovan utdelat 25 straff för farlig ridning vid minst 2 tillfällen (jag har varit närvarande vid dessa två) när den farliga ridningen har utgjorts av annan typ av "farlig ridning" som att rida i ett alldeles för fort/okontrollerat.