"trä på skor" till barfotahäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare traloppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 887
Sv: "trä på skor" till barfotahäst?

Nyfiken - varför inte??

Tja, för att 1:or av Epics sitter bättre fast än 0:or av Bare :crazy:

Tror att det beror på att Bare ställer man in "spännet" på och sedan ska det bara vara så, trä på och rid... Epics har typ som ett pjäxspänne som man kan dra åt bootsen kring hoven mkt bättre.
Dessutom har Epics en liten typ plupp på var sida av hoven som drar fast hoven så inte bootsen kan snurra på hoven. Bare är helt slät där på insidan.

Jag tillhör en av dem som skurit ner plösen lite på mina Epics då de skavde lite i kronranden. Det funkade utmärkt.

(btw här står två broddade epics strl 1 och skräpar :angel: )

Vad jag kan se är framfötterna ca 11-12 cm breda, men ungefär 14 långa, beror på var man mäter på längden??

Easyboots - som det lutar åt att jag beställer- har bara angivet bredd. Hur vet man då att de är tillräckligt långa??

Ang. mätningen så kan man säga att det är den ytan som rör marken som ska mätas..
Här ser du en liten bild på hur man mäter hoven;
measure.jpg

Det verkar som att Easyboots är de som skulle kunna passa bäst för din del.
Kolla på bilden, mät ordentligt en gång till och sedan är det bara att beställa hem och prova försiktigt.
Skulle de inte passa kan du skicka tillbaka dem (i samma skick som du fick dem).
Alternativet är annars att köpa begagnade för att prova med men det brukar inte skilja så mycket i pris..

På denna sidan finns måtten utsatta i längd och bredd; http://www.naturligahovar.se/

Tyvärr kan jag inte besvara de andra funderingarna du har men någon annan kanske kan..

*knapplån*

Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur de funkar på hästar som "snurrar" på baktassarna?
sitter de kvar och så?

puttar upp denna tråden lite...

finns det fler boots än dessa som omtalas i denna tråden?

gillas inte den typen av boots som säljs på h**ks(old mac) och boa bootsen alltså de som liknar en typ joggingsko?
finns det fler märken som ser ut som dessa? sitter de bra?
för och nackdelar?

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 687
Senast: hastflicka
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 311
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka