Tråd om PÄLSÄTARE!!

Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Hur ser äggen ut och vart hittar man dem?

Min är fri från djuren nu men tänkte behandla igen, om 5 dagar då har det gått 10 dagar sen första, man kanske ska behandla 3 ggr?

Han hade sina vid skapet/"ljumsken" och under magen, hittade inga alls på halsen eller i manen. Hällde medel längs ryggen samt duttade en del under magen också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Hur ser äggen ut och vart hittar man dem?

Min är fri från djuren nu men tänkte behandla igen, om 5 dagar då har det gått 10 dagar sen första, man kanske ska behandla 3 ggr?

Han hade sina vid skapet/"ljumsken" och under magen, hittade inga alls på halsen eller i manen. Hällde medel längs ryggen samt duttade en del under magen också.

Du behöver inte dutta någonstans, medlet lägger sig i fettet under huden. För att vara säker så skulle jag behandla tre gånger.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Drabbades en gång mitt i vintern av löss på mina unghingstar, jag klippte inte men behandlade med Etotalpuder, finns på Granngården att köpa, är iof för mink men funkar bra på häst oxå.
Ett år fick jag hem en shettishingst som var full i lus, då badade jag honom i dermocan hundshampo 3 ggr med nångra veckors intervall, funkade jättebra.


Jag använder också detta puder på min unghingst.
Han hade fått första behandlingen av sin förra ägare och då skulle man ge nästa igen efter 2 veckor utifall det var ägg kvar i pälsen.
Jag glömde fråga hur jag skulle lägga ut pudret, räcker det om man pudrar från öronen bak till svansroten eller ska man försöka pudra över hela hästen?

Räcker det eller bör man behandla under ännu längre sikt?
När kan man låta han gå ihop med andra hästar igen?
Funkar det bra efter andra behandlingen att släppa han med kompisar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Du ska pudra HELA hästen.
Min går ihop med de andra eftersom smittan redan skulle vara gjord dock så verkar det som om det bara finns på henne.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Nä det lägger sig inte under huden, utan i fettet i hårremmen. Samma med Flusa :)

Jag har lagt på Switch en andra gång igår och en tredje blir i helgen. Sen hoppas jag de äcklen är borta :crazy:
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Ska pröva antingen switsch eller etotal. Men problemet är nu att jag kommer vara den enda i hagen som ska avlusa... Det e inte alla som vill eller bryr sig.. Så jag får hålla på med mitt avlusande länge... Känns hopplöst, när han blivit avlusad så blir han ju angripen igen eftersom de andra hästarna har kvar...!! :( Vad ska man göra??
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

intresserad av detta, hur skall man göra om hästar med pälsätare skall till nytt ställe och släppas ihop med friska hästar?

har hört att smittan sitter kvar i stallarna föralltid om det kommit.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Sitter kvar i stallarna kan det inte göra, eftersom parasiterna inte kan leva länge utan ett djur. Så om man inte använder stallet på några dagar t.ex under betessäsongen så finns de defenetift inte kvar (kan ju passa på att göra rent i stallet så finns de ABSOLUT inte kvar). Men saker som t.ex bostar, täcken m.m kan man tvätta eller lägga i frysen några dagar.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

*knapplån*
Kan hundar bli "smittade" av pälsätare eller håller dom sig till hästar, kor, får mm. Unghästen har blivit angripen och behandlad (verkar som att det inte behövs någon mer behandling). Kom på att hästens borstar legat bredvid hundburen i bilen och det vore ju skit om pälsätarna börjar gnaga på hunden.
Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 734
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 005
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 043
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit det förut: det verkar som om det är nånting varje tisdag, som gör att jag inte är i form. Idag var jag arg, ledsen...
Svar
0
· Visningar
231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp