Tråd om PÄLSÄTARE!!

L

L_G

Vad jag blir less på dessa löss! Tycker så synd om min pålle som fått det nu i vinter. De andra hästarna i hans hage har också det, men vissa har mer och andra mindre. De satans lusingarna sätter sig ju på de som har minst motståndskraft och som inte är helt bra tex. lägre immunförsvar.. Neisti har ju haft spatt nu och har haft lite ont av det och då tar lössen och kalasar.:mad: Nu när han mår bättre så ser han istället helt maläten ut!:mad:

Nu vill jag veta allt vad ni har gjort för att få bort de små äckliga krypen.:devil:

Vill också se BILDER på hur (om) ni har klippt era hästar för att bekämpa dem.

När ska man börja att behandla? Ska man behandla en viss årstid?

Skriv allt ni vet!:bow::bow:
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Drabbades en gång mitt i vintern av löss på mina unghingstar, jag klippte inte men behandlade med Etotalpuder, finns på Granngården att köpa, är iof för mink men funkar bra på häst oxå.
Ett år fick jag hem en shettishingst som var full i lus, då badade jag honom i dermocan hundshampo 3 ggr med nångra veckors intervall, funkade jättebra.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Jag lånar din tråd, hoppas det går bra?

I dag hittade jag en "massa" (eller ja, såg några, kanske 10) små misstänkta insekter vid skapet på min häst :crazy: De satt i pälsen och kröp in när man försökte ta dem.
Tog typ tre i en liten burk och de är ca 1 mm långa, små platta saker med lite rödbrunt huvud. Vad man kan se nu när jag inte äger nåt förstoringsglas.
De erkar döda nu när jag kom hem, har legar i burken ca 1,5 timme.
Upd: NEJ den jäveln lever fortfarande, kryper nu ser jag.

Hur stor är en lus, pälsätare?
Annars, kan man se fotskabb-djuren med blotta ögat?

Funderar på om det kan vara knott eller något bara, det har kommit en massa blodsugare bara i dag nämligen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Har nu behandlat alla fyra hästar med Switch, jag hoppas att det hjälper. Man får väl ta en gång till sen.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Jag har faktiskt aldrig sett några pälslöss.. :S Men det som du beskriver verkar ju vara pälslus. Det syns inget i pälsen? Något avskaft? Eller som att hästen har fått pälsen avklippt med sax på flera ställen?
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Min häst hade lus förra vintern..1 åring me dunderpäls= skitkul!!
Dom va små platta o bruna o snabba som satan ;) jag badade honom i Hexocil..dom kommer upp ur pälsen om det är lus. Den blev det o pudra honom me sånt där luspuder (kommer inte på va d hette,orange burk iaf :angel:) gjorde det med jämna mellanrum o sen försvann dom..men som han kliade sig stackaren..
Hoppas aldrig mer man får lus på häst..ett jäkla jobb..
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Switch är mycket lättare att behandla med än med Etotal.

Problemet är ju inte de vuxna djuren, de tål ganska lite, utan det är ägg-dj*vlarna som överlever det mesta. Mao så låter man äggen kläckas för att sedan ha ihjäl de vuxna djuren.

Det är därför man bör behandla 3 gånger med ca 10 dagars mellanrum, så man får med hela livscykeln på lusen.

Självklart måste man behandla alla samtidigt, kolla även stallkatten. Däremot finner jag det överdrivet att sanera hela stallet, utan värddjur lever de inte många timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Jag fick hem ett 1-årigt sto som var helt fylld med löss. Det kryllade av dem. Jag ringde vetrinär och fick utskrivet ett receptbelagt medel för får och svin som skulle ta alla möjliga lus och skabbdjur. Kommer inte ihåg vad det heter, men det fungerade jättebra!
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Min fick pälsätare för några år sedan, på våren när han var full i vinterpäls! :eek:
Ringde veterinär och h*n tipsade om Frontline.vet

Sprybehandlade hästen 1 gång och sedan var ALLA borta!
Inga problem alls, gick hur lätt som helst.¨
Fick dock prova medlet på en liten yta först en dag för att se att han inte reagerade på det. Det är ju trots allt ett preparat för katt och hund. Tydligen så fanns det inget för häst.
Receptfritt, så det är bara att gå in på närmaste apotek och handla. En stor flaska räckte och blev över till min häst.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Vilket preparat du använder spelar inte så stor roll, de flesta har dessutom samma verksamma substans för att ta ihjäl lössen.

Problemet är ju som sagt att det föds ny, och många dessutom. Har du dessutom en häst/hund med megapäls, typ islänning, då kan du bli tvungen att klippa först.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Lånar din tråd.

Min lilla tjej hade pälsätare när hon kom till mig. Behandlade med etotal en gång vid jul, vuxna djuren försvann, hittar inga.
Men nu för nån månad sen hittade jag ägg igen men inga vuxna. Behandlade med Switch. Äggen finns kvar i samma mängd.
Vad gör man?! Verkar ju inte som äggen kläcks och hittar inga vuxna hur jag än letar.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Har du sett lus i päls tidigare?

Jag såg nämligen inte heller några djur första gången jag blev drabbad, när jag sedan lärt mig leta så kryllade det överallt.

Som sagt, switch biter inte på några ägg utan bara på levande djur. Men jag skulle be någon kunnig, tex om vet kommer ut vid tillfälle, att titta.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Men nu för nån månad sen hittade jag ägg igen men inga vuxna.

Om det är "gamla" ägg så sitter de en bit ner på hårstrået, lössen lägger ju äggen nära hårbotten och sedan så sitter ägget kvar när hårstrået växer. Om du bara behandlade en gång så är risken stor att det fanns levande ägg kvar som fortsätter att leva i pälsen, men vad jag vet så försvinner de av sig självt när sommaren kommer!

Blandrastik; Vår ene hade pälsätare när vi köpte honom och eftersom han tydligen har en "smaklig" päls har vi collat honom lite extra. Vi har visserligen inte sett vare sig ägg eller löss under de här två åren, men för säkerhets skull; "hur" letar man, om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Egentligen är det inget trick, de trivs ju mest på halsen upp mot huvudet.

Men jag tyckte verkligen att jag hade kollat och jag såg minsann inga löss. Sen kom vet. tog på sig läsglasögon och greppade en rejäl ficklampa, delade på pälsen och pekade.

De är ju i princip genomskinliga och j*vligt små.

Så ta med förstoringsglas och ficklampa till stallet.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

OK, Tack! Ja, läsglasögonen brukar jag ju inte ta med till stallet :cool: får kanske lägga ett par billiga extraögon i stallådan, ficklampa däremot har jag flera!
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Ja jag har har sett tidigare. Har letat som en tok och hittar inga.

Vet. har kikat och sagt åt mig att behandla med Switch vilket jag gjort men äggen finns ju som sagt ff kvar.
 
Sv: Tråd om PÄLSÄTARE!!

Äggen fösvinner inte för att du behandlar. Äggkapseln sitter kvar på hårstrået även efter det att ägget kläckts ev blir den lite mindre tydlig.
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 726
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 005
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 033
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit det förut: det verkar som om det är nånting varje tisdag, som gör att jag inte är i form. Idag var jag arg, ledsen...
Svar
0
· Visningar
231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp