Trädätare!!!

Cissi_K

Trådstartare
Har självfallet sett hästar som tycker om att gnaga lite på boxväggar, träd och stolpar o.s.v.
Men har nu fått en epidemi av detta hemma hos oss. alla hästar gnager på träden hemma och nu är jag rädd att de ska dö (träden). det är olika träd, olika åldrar på träden och nu undrar jag vad detta kan bero på? (de äter inte så mycket på boxväggar utan på träd)
Hästarna äter havre, korn, betfor och (krafft-vit) mineraler + e-vitamin, en del av hästarna har fri tillgång på grovfoder.
Är det någon som har lite ideer på varför??

Sv: Trädätare!!!

Detta är ingenting annat än en egen tanke. Min häst har nu haft en period av extrem diarré. Det började med kolik och har fortsatt nu i snart tre veckor med bajsvatten, tjutande mage och gaser. Trots Krafft mag och tarm. Idag har jag fått några tips. Jag ringde först och beställde probimin och fick höra att min idé att sätta ut lucernen var helt rätt. Elakt mot magen sa killen som sålde probiminen. Stämde säkert eftersom han faktiskt är bättre i magen redan i dag.

Efter detta var jag inne på en specialbutik. När jag berättade min långa lidandes historia för killen som sålde foder sa han genst: Du behöver aspbark! Utan att fråga om jag ville ha detta hämtade han detta och hästen har i kväll ätit aspbark med stor lust och frenesi. Har efter detta funderat på om det är därför min i vanliga fall så lugna och sävliga häst har brutit sig genom stänget och med välbehag gnagt på träden utanför. Bara en tanke. Kanske någon som vet med om barks inverkan på hästmagar?

Har samma problem med min häst. det värsta är att det smittar av sig till andra hästar. grannkompisen som aldrig bitit innan, har även han börjat. Problemet är att när de väl fått smak på träden verkar det vara ytterst svårt att få dem sluta. Min äter verklilgen barken och man är ju rädd att träden ska dö. jag har lagt in färska pinnar och de har blivit renskrapade.
Jag har hört att beteendet kan bero på magproblem och min får just nu foderjäst. Innan fick han alger en period men svårt o veta om det fungerat. Så gott det går får man ju skydda de största träden med nät, tjära osv. Inte lätt när ens häst blivit förvandlad till en bäver:eek:

Förr, när det inte fanns avmaskningsmedel, åt hästarna på aspar och alar, har jag läst någonstans.

Aspar, askar, bok och lönn. Denna pållen äter upp alla slags träslag:eek: fast ett undantag finns visst och det verkar va björk:o

Aspar, askar, bok och lönn. Denna pållen äter upp alla slags träslag:eek: fast ett undantag finns visst och det verkar va björk:o
Mina hästar har skött sig jättebra tidigare år och bara terroriserat en buske i hagen alla år. Men från förra våren och till nu har de börjat knapra på tallarna också:crazy: Inte så roligt eftersom det är arrenderad mark:eek: Om det hade varit våra tallar hade det väl inte varit hela världen. Men då ska jag tillägga att från och med förra våren försvann hela grässvålen i hagen på grund av allt regnande, så jag tror att det beror på att de inte har så mycket att pyssla med. Tyvärr kan vi inte ha fri tillgång på hö i hagen då vi har en häst vars vikt vi måste hålla koll på. Det har dock blivit bättre när de börjat få lucern i foderstaten:D

Jo har oxå hört detta om avmaskning. Men de är ju regelbundet avmaskade och ska snart avmaskas (slutet av februari ju..)
Men kan ju helt enkelt vara lite tristess... vi har inte heller så bra marker i år, aldrig haft dåliga "Vinterhagar" men de är en hel lerhög det mesta av dem.
Får väl gå ut o hugga i skogen då... :crazy:

Har verkligen märkt att det smittar av sig då det endast var en som började men nu tuggar alla frenilt! :mad:

Kanske skulle börja med aspbark? Det verkar vara extremt många hästar som har problem med magen i år. Kanske beroende på att det aldrig fryser ordentligt här neråt Skåne. Antar ni har ungefär samma klimat i Småland. Leriga hagar och så går de och pillar ändå. Jag kan rapportera ifall min verkar få minskad lust på träd sedan han börjat käka aspbark. Populärt blev det i alla fall. Han äter det med hjärtans lust.

Men om det borde vara problem med magen tycker jag att man borde se det på avföringen?! Vi har inga hästar med dålig avföring.

Jag förstår nu i efterhand att han har haft problem ett tag fastän det inte synts. Jag märkte det för någon månad eller en och en halv sedan då han åt bajs. Detta brukar de göra för att stabilisera upp magen. Tydligen hjälpte det inte denna gången. Men det är ju inte alls säkert att det är samma sak med era. Det är bara en liten tanke jag hade.

Det är väl naturligt för hästar att gnaga bark, så jag tror inte det behöver betyda att hästarna har brist på något annat än sysselsättning :-) Jag lägger in grenar till min konvalescent i hans grushage, det uppskattas mycket.
Sedan kan man ju spekulera i varför de har börjat först nu, men du var själv inne på att hagarna var tråkigare i år.
Om du vill skydda träden får du väl hägna in dem, eller sätta nät runt.

Koprofagering (träck ätning) beror till sörsta delen att hästen får för lite grovfoder och/eller har för lite protein i foderstaten, de har för lite microbprotein i sin foderstat. Det bästa man kan göra då är att öka grovfodergivan och /eller protein tilldelningen. Det samma gäller även oftast träd ätning men jag vågar inte tilldela mer hösilage då de redan får 9 kg hösilage/eller fri tillgång och har enligt foderstatsuträkningen alldelles för högt intag av protein och energi då de inte motioneras. (har väldigt bra hösilage och hö i år...) de står även på halm i boxarna så de har tillgång till mat....

Ja jag får hägna in dem på måndag och ut o hugga lite grenar... jag var mest rädd för att det var brist på mineraler eller något sådant men jag hittar ingen infomation om att det skulle vara det i mina böcker, det är nog så enkelt som uttråkning... hagarna är ju dock inte så intressanta i år... mest lera o dött gräs. :(

Vet inte om du svarade mig på koprofagering för i så fall gäller inte detta min häst. Han får det stråfoder han behöver. När jag pratat med veterinär har de bara talat om balansering av magen, likaledes Kraffts foderrådgivare.

Såg att du nog diskuterade med dig själv. Så glöm min kommentar. Verkar inte som att detta med för lite stråfoder gäller vare sig dig eller mig.

Det finns mycket mineraler och vitamner och annat som hästen behöver i träden, därför äter de träd.

J jag har testat att köpa nya mineraler om mina var för gaml aoch ska kasta ut lite träd till dem så får jag se hur de reagerar...

Jag uppfattar att dom gör det i brist på gräs, dom har så starka instinkter att dom ska äta jämt att de äter det som finns.

Kanske försöka med att kapa lite sly o slänga in till dom?

Problemet med min är att han tuggar träd året om, även på sommaren. Lägger in färska pinnar och de kaläts sen är han på jakt efter nya träd igen.
Vet att han har haft problem med både mage och tänder ( har vågbett och haft vargtänder.)

Hmm vad enklare det vore om man ägde sin egna mark och hage:bump:. Trädätandet är inte så populärt när man är inhyrd.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
896
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 171
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈