Bukefalos 28 år!

Tråden för spår

Laddade ner appen Tävlingshund för ngn vecka sedan, har inte provat att spåra med den ännu så får återkomma med hur det var. Men gillar att en kan lägga in sökträningar i den! Ett tips om en spårapp till :)
 
Mint fick sitt första vid 9-10v.
Först ett par trianglar (använder det istället för rutor där spåret går ut från en av spetsarna sen) och sen en triangel som ledde vidare i ett kort näringsspår, alltså godis i varje steg. Först går jag så tätt med fötterna att häl möter tå såattsäga. Första spåren är inte mer än max 20m.
Slutade med triangeln efter bara ett par spår för då såg jag att han förstod vad som var på gång och slog på näsan direkt.
När dom väl fattat är det bara att öka längden och liggtiden och med tiden även glesa ut mängden godis och länga lite på stegen. Börjat med vinklar ganska snabbt också, och då med täta steg och godis i varje igen.

Mitt största problem har varit att inte rusa iväg för snabbt och klurat till det för mycket för han är så himla duktig i spåret! Måste hia mej lite där 😆

Vi har iaf provat skogsspår nu, 2 gånger och 4 små korta spår. Valt skog med kort undervegetation så det är lätt att komma ner med näsan ordentligt.
Nu andra gången i skog var faktiskt första gången med okänd spårläggare. Inga problem för lille Minten, desto värre för mej som måste ha stenkoll på allt 🙄😆
 
Det blev inte så långt spåruppehåll ;) Idag passade det bäst som aktivering – trots 25+ och massssor av mygg 🙄

Hon jobbade på bra, och har blivit så himla träffsäker på apporterna! Note to self är att sätta fler snitzlar för min egen skull en stund, för nu är jag trött på att snurra till det för mig själv…

6F8ABC7E-E98A-4BA6-A49A-13428BA97D1A.jpeg
 
Iiihh, vi ska gå anlagsprov imorgon! :nailbiting:
Jag är nervös. Två av de tre senaste spåren har gått SKITDÅLIGT, rent ut sagt. Det sista gick istället jättebra. Nu ska jag bara våga lita på att hunden faktiskt har koll (och hoppas att hon har det imorgon och inte vimsar till det). Hon kan ju, det vet jag. Men ibland är det som att unghundshjärnan har alldeles för många saker att tänka på och så blir det pannkaka av allt.
 
Tänkte lagt ett nytt spår idag men jag orkade inte. Både jag och lille Leffe var helt slut efter en liten promenad. Så vidrigt varmt 🥵Vi tar nya tag på tisdag då det ska vara lite humanare väder. Nån dag här i veckan så ska vi till min uppfödare och så ska hon lägga ett spår åt oss. Blir kul. Leffe älskar att "åka hem". Får se om det blir träff med flickvännen och syrran åxå 😄
 
Vi spårade i värmen. Åysans tunga blev lång efter 700 m spår. Särskilt sen vi tränade lydnad innan och sen cyklade 700 m till spåret. Så nöjd med hennes arbete ändå. Lite klurigt upptag på ett hygge och sen tog hon resten av spåret och alla pinnarna. Två korta tapp där jag bara stannade och väntade så löste hon det helt själv. Hon behöver bli mer rutinerad och motiverad på att leta upp spåret igen och det börjar bli bättre tycker jag. Lite lugnare tempo än jag önskar idag men ändå jämt tempo hela spåret.

Gammelfarbror Helix fick ett kort spår i skogen hemma. Husse fick gå det med honom och det gick bra men lite flängigt och en missad pinne.

20230709_112910.jpg
 
Woho! Godkänt anlagsprov! 🥳
Domaren hade även gjort en återgång, för att han tyckte det var bra att prova på det, även om det inte var med i bedömningen. Det klarade hon fint, fast det var första gången hon testade det.
"Effektiv och bra sökjobb" skrev han som slutkommentar. Nästa vecka börjar vi öppenklasskurs. Det ska bli kul!
 
Woho! Godkänt anlagsprov! 🥳
Domaren hade även gjort en återgång, för att han tyckte det var bra att prova på det, även om det inte var med i bedömningen. Det klarade hon fint, fast det var första gången hon testade det.
"Effektiv och bra sökjobb" skrev han som slutkommentar. Nästa vecka börjar vi öppenklasskurs. Det ska bli kul!

Grattis! 🥳 Bra jobbat!
 
Woho! Godkänt anlagsprov! 🥳
Domaren hade även gjort en återgång, för att han tyckte det var bra att prova på det, även om det inte var med i bedömningen. Det klarade hon fint, fast det var första gången hon testade det.
"Effektiv och bra sökjobb" skrev han som slutkommentar. Nästa vecka börjar vi öppenklasskurs. Det ska bli kul!
Grattis 🥳
 
Woho! Godkänt anlagsprov! 🥳
Domaren hade även gjort en återgång, för att han tyckte det var bra att prova på det, även om det inte var med i bedömningen. Det klarade hon fint, fast det var första gången hon testade det.
"Effektiv och bra sökjobb" skrev han som slutkommentar. Nästa vecka börjar vi öppenklasskurs. Det ska bli kul!

Grattis!
 
Efter ett uppehåll pga värme och lite dålig motivation har vi den här veckan lagt två spår. Första spåret gick bra fram till vi kom till ett ställe där det hade bökat vildsvin, där tappade vovven spåret och det tog en stund innan hon hittade rätt (och jag fick hjälpa henne lite åt rätt håll). Jag ser ganska tydligt på henne när hon tappar spåret men jag tycker det är svårt att komma vidare därifrån för hon söker frenetiskt efter spåret och i min värld ser det bara rörigt ut. Men hon kanske har en struktur som jag inte borde lägga mig i…

Andra spåret gick betydligt bättre och det la jag mest för att vi skulle få lite självförtroende efter spåret innan. Hon gick klockrent i vinklarna och rakt på klöven 👍
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 485
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 556
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 489
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp