Bukefalos 28 år!

Tråden för spår

Varje årstid har sina utmaningar… det blev inte direkt svalare under kvällen, la ett kortare spår på gräs med lite vinklar. Hon slog på nosen fint men var rätt vimsig, det var först sista raksträckan som jag kände att hon verkligen landade i uppgiften.

Och när vi kommer in ser jag att hon har fullt med blodstinna knott under magen 😬 Stackars liten…

83406E9F-27E5-4F8E-B5F6-DE72F0DD78C5.jpeg
 
Idag var det sista tillfället på viltspårskursen. Lova fick testa spåruthållighet och gå två st ca 300 m spår direkt efter varandra. Två stycken vinklar i varje spår samt 10 m bloduppehåll.
Så duktig! 😍
Hon är ju inte så gammal, vilket märkt när hon blir tonårsvimsig ibland och tappar fokus, men hon hittade snabbt tillbaka till både spår och fokus. I andra spåret fick jag t o m bromsa, för självförtroendet sprutade genom öronen på henne, hon satte fart och jag hängde knappt med. 😅

Hon vet mycket väl vad som är på gång när vi går åt det hållet spåren brukar ligga. Ibland låg hon nästan på mage och sprattlade fram för hon blev så ivrig. 😂 Alltså innan jag ens kommit så långt att jag selat på.
"Vi ska jobba, matte! Vi är hon den roliga spårtanten! Skynda, skynda! Tjohoooo!"
 
Snyggt!!

Här har det varit spårpaus i värmen 🥵 Hoppas på något svalare väder till veckan, som prognosen säger..!
Jag hade också tänkt det men vi hade tävlingar i högre spår för ett par veckor sen och jag hade lovat att ta ner snitslar. Bara jag satte på mig västen för att få med mig påsar och rep så började han yla så det var bara att lägga ut pinnar.. Han brinner för spår trots att vi bägge höll på att storkna på slutet så pga mig gick det långsamt sista 400 meterna. Är så grymt nöjd med honom🥰🐾
 
hade inte heller tänkt spåra men var tvungen att plocka ner snitslar efter tävlingen i högre spår. Han började tagga direkt så la ut pinnar trots värmen. Jag höll på att storkna så därför gick de sista 400 meterna långsamt men är trots allt en bra tid och klockren på appotrerna🥰 Lägger sig eller tar upp dem utan att tugga.
Nu ska bara matte fatta mod till att våga starta appellen i augusti men vi får inte till budföringen än.. Lydnaden sitter så länge det inte blåser🤫
 
hade inte heller tänkt spåra men var tvungen att plocka ner snitslar efter tävlingen i högre spår. Han började tagga direkt så la ut pinnar trots värmen. Jag höll på att storkna så därför gick de sista 400 meterna långsamt men är trots allt en bra tid och klockren på appotrerna🥰 Lägger sig eller tar upp dem utan att tugga.
Nu ska bara matte fatta mod till att våga starta appellen i augusti men vi får inte till budföringen än.. Lydnaden sitter så länge det inte blåser🤫

Budföringen nailade vi tidigt. Men lydnaden… 😅😂
 
Blev inget spår förra helgen. Orkade inte i värmen. Ska försöka ta ett nu i helgen. Försöker ju ta ett i veckan normalt sett. Har börjat lite med nosework åxå. För att ha lite att varva med. Får se om det är nått vi kommer att utveckla sen. Det går lite si så där, beroende på om han känner för det eller inte. Om inte annat så tänker jag att det hjälper till att hålla igång hjärna och näsa när vi inte spårar.
 
Blev ett litet spår tidigare ikväll. 640 m. Tror det gick skapligt. Vi hittade klöven igen. Men jag tror jag ska börja snitsla. Har kört utan för att gå efter hunden och lita på honom. Men ibland så tappar jag totalt vart jag har gått och han vill ibland vika av och gå efter nått annat och då vet jag inte om jag har rätt eller fel. Om han faktiskt har släppt spåret eller om jag bara har tappat bort mej. Men vi har hittills inte tappat bort nån klöv i alla fall.
 
Åysan fick ett litet spår idag i värmen. Påsläpp på nyslagen snustorr vall. Sen över en gammal festplats och in i en skog hon aldrig spårat i. Mycket nöjd med hennes arbete trots bakspår och lite kämpigt i första vinkeln och två missade föremål.

Mindre nöjd med mig som glömt spårlinan och fick spåra med två ihopsatta koppel och hade satt ihop dem fel upptäckte jag vid påsläppet så hon fick ta det lös.

Anledningen till att jag är nöjd.
-Hon tog upp spåret trots det mycket svåra underlaget.
- Hon löste sina tapp själv med bra motivation trots att hon var trött och det var varmt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230624_170851.jpg
    Screenshot_20230624_170851.jpg
    228,5 KB · Visningar: 14
Pensionären Helix fick ett kort spår i en obetad hage. Förutom strul i första vinkeln så visade han att han fortfarande kan spåra. Tror det blev struligt i vinkeln pga. Min provisoriska lina som bara var 4 m så när han skulle söka upp spåret så hade vi hamnat för långt fram så han nådde inte till spåret innan jag gått tillbaka en bit.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230624_172119.jpg
    Screenshot_20230624_172119.jpg
    232,8 KB · Visningar: 12
Lite väl tuff utmaning idag, med facit på hand. Varmt, knastertorr skog med mest torr mossa och lavar — och en annan person som la spåret. Skulle ha hållit det kortare, för det blev snabbt vimsigt om än hon verkligen kämpade hela vägen.

Kul att se hur hon letade och markerade alla fyra apporter + slutapport, fast hon sökte dem snarare än spårade mot slutet. Men hon har ju fattat att de ska hittas :)

Vims vims!

1D70B8B2-64FE-41BC-A2C0-9828BF4792D7.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 664
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
587
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp