Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

De håller på att bryta upp berg under gatan vid jobbet. Men hur går det till när de gör så här? Det är liksom pappers strutar som de sätter ned i berget.
Visa bifogad fil 168274
Förstår att det hälls något i dem som bryter upp berget men är nyfiken på vad det är! Jag hör inga explosioner på det viset så det är inte något krut eller så, men imponerande att det bryts upp. Så, vet någon vad det är?
Det är troligen sk snigeldynamit som används för att spräcka sten och betong. Ett pulver hälls ner i hålen tillsammans med vatten varpå det sedan sväller så stenen/betongen spräcks efter ca ett dygn.

Är det bara jag som tycker det känns som att alla hette Robin på 90-talet men ingen heter Robin idag? Var tog de vägen? 😅
Har en vän som heter Robin (-89) och så min bror född -93. Så dom finns. 😅
Och det brukar ställa till det för mig.

Min bror har alltid kallats Robban. Inga konstigheter förutom att min chef kallas Robban( Robert). Så när jag pratar om min bror med mitt tex mitt ex blir det rörigt för säger jag Robban blir det min chef och säger jag Robin blir det vår gemensamma vän. Brukar sluta med ”Robban-Robin min bror” för att det ska bli solklart vem jag pratar om. :rofl:

Om man misstänker att en grävlings bebis är ensam (en stor grävling blev påkörd förra veckan, ligger ca 100 meter hemifrån), ser ut att halta och har visat sig mitt på dagen en längre stund, vem kontaktar man då? Tänker att bebisen kan behöva avlivas så den slipper lida/ självdö 🥺 om det nu är mamman som är påkörd, men det känns lite som det, aldrig sett grävling ute på dagen förut, den var runt omkring vårat hus och satt ute vid vedboden väldigt länge på em.

Om man misstänker att en grävlings bebis är ensam (en stor grävling blev påkörd förra veckan, ligger ca 100 meter hemifrån), ser ut att halta och har visat sig mitt på dagen en längre stund, vem kontaktar man då? Tänker att bebisen kan behöva avlivas så den slipper lida/ självdö 🥺 om det nu är mamman som är påkörd, men det känns lite som det, aldrig sett grävling ute på dagen förut, den var runt omkring vårat hus och satt ute vid vedboden väldigt länge på em.
Viltvårdare eller Katastrofhjälp för fåglar och vilt?

Jag hade absolut ringt Katastrofhjälp för fåglar och vilt, om inte annat kan de ge råd hur du ska gå vidare.

Kommunjägaren

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det 2 3
Svar
51
· Visningar
3 171
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 455
Senast: Pilot
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 541
Senast: qitis
·
Katthälsa Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa... 2
Svar
36
· Visningar
2 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka