Ska jag köpa något via just tradera (där jag inte kan byta om det inte blir bra, och inte har någon möjlighet att klämma och känna innan), och det inte är något som är nytt och jag vet jag vill ha just DET så är jag faktiskt inte intresserad om det är mer än 50% av nypris.
Jag sålde ett i princip oanvänd teflontäcke där, nypris 950 kr på rea, 1100 kr ordinarie. Jag hade 500 kr som utgångsbud första svängen. Osåld. Andra svängen satte jag 400 kr, och det såldes för 500 kr.. Så det kan löna sig att sätat ett lägre bud.
Ibland blir det roligt dock, flera gånger sett auktioner med säljande bud på (dvs varan säljs och det kan bli högre bud till och med) som är HÖGRE än nypris i butik.. (T ex en specifik bok jag nyss köpte för 160 kr inkl frakt, den var uppe i 150 kr plus frakt på tradera..

)
Men jag skulle börja med att sätta max 1000 kr ut på amerigogjorden. Ange nypris i annonsen dock. Och som sagt, om man sänker utpris, säg att du sänker det till 700 kr, så kan slutbudet hamna högre än 1000 iaf. Det gäller liksom att få folk att bestämma sig för de vill ha saken

Har man väl börjat bjuda är det lättare att bjuda 'lite över vad man tänkt' *host* än att lägga ett förstabud som är lite högre än man tänkt.