Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Misslyckat i år: melon. Har fina plantor, välgödslade och blommar fint, men inte en melon. Både vatten och cantaloupe.
Zucchini. Hur kan man misslyckas?!!! Har eventuellt en zucchini på gång. Jag som älskar zucchini.. suck!!

Istället för melonerna nästa år tänkte jag prova en tomat(för att göra tomatsås (hur lång blir hållbarhet? Vägrar använda socker)) och aubergine.

Hade problem att få vaxbönor att gro, så skörden kommer bli liten.

Det bara sprutar ut chili -sambon tål inte chili. :rofl: purjolöken ser lovande ut! Får se hur rödlöken blir. Kan man lagra salladslök?
 
Misslyckat i år: melon. Har fina plantor, välgödslade och blommar fint, men inte en melon. Både vatten och cantaloupe.
Zucchini. Hur kan man misslyckas?!!! Har eventuellt en zucchini på gång. Jag som älskar zucchini.. suck!!

Istället för melonerna nästa år tänkte jag prova en tomat(för att göra tomatsås (hur lång blir hållbarhet? Vägrar använda socker)) och aubergine.

Hade problem att få vaxbönor att gro, så skörden kommer bli liten.

Det bara sprutar ut chili -sambon tål inte chili. :rofl: purjolöken ser lovande ut! Får se hur rödlöken blir. Kan man lagra salladslök?

Jag har också misslyckats med zucchini. Jag får visserligen en del zucchini, men inte som vanligt och inte med tanke på att jag har fem plantor. Pollineringen verkar inte helt hundra, det kommer frukter men de skrumpnar snabbt ihop. Det verkar vara fler som har samma problem efter vad jag har hört.

Melonerna som jag misslyckades med förra året hade jag stora förhoppningar på i värmen i år. Plantorna frodas, har massor av blommor, men först bara för någon vecka sedan så har det börjat utvecklas meloner. Tre stycken pyttesmå, som knappast kommer växa till sig bra nu när det har blivit kyligt och rått. Här tror jag att problemet är pollineringen där jag nog borde handpollinerat dem. Bina och humlorna (som det annars kryllar av på kolonilotten) verkar inte alls intresserade av melonblommorna.

En sak som jag har misslyckats kapitalt med i år är salladslöken och piplöken. Först nu har jag börjat få lite salladslök att äta. Men det är verkligen pyttelite.

Sedan var det massor av saker som jag hade problem med att få att gro, men det var mest blommor. Av 20 sådder med solhatt så fick jag bara en och den är fortfarande inte högre än 7-8 cm.
 
Växthuset fortsätter leverera :d

39211691_2360303437320442_7032661364086669312_n.jpg


Och grönkålen växer som värsta ogräset = kommer drunkna i grönkål när det är dags att skörda den :nailbiting: :laugh:
 
Förra årt hade jag äppelgurka i växthuset och det blev sisådär.... Massor men de var pyttesmå. Jag skulle nog ha tjuvat plantan?

I år satte jag den utomhus och har fått en enda ynka gurka.

Butternut har fått bästa tänkbara förhållanden. Varmt, välgödslat och generöst med vatten. Av alla plantor jag satt så har bara ett par blommat och inga honblommor. Jag tror jag ger upp butternut. Suck, jag som så sett fram emot den.
 
En tomat som jag definitivt ska ha igen nästa år är "Red profusion"! Det är en ampeltomat som ger ca. 4-5 cm stora tomater i mängder.

Jag har två stycken i en pallkrage och det har fullkomligt sprutat ut tomater. De passar fint att göra tomatsås på, men bäst blir de som torkade. För ungefär en vecka sedan sedan torkade jag och lade in 1 kg av denna sort. Fantastiskt goda! Vi kan inte sluta äta dem. Så nu plockade jag nyss 2,5 kg som jag också ska torka. Och fortfarande finns det omogna tomater i mängder kvar! Minst 2-3 kg.

Den har jag också haft och har varit väldigt förtjust i den! :)
 
@tanten När skördar man dom där lökarna? Ochvad/hur gör jag med dom?
Dom där?

menar du luftlökarna?

Just nu är de inte speciellt användbara. Medan de är under tillväxt är blasten god i sallader, wok, grytor etc. På våren plockar jag smålökarnaoch använder som sättlök. Den löken skördar jag som vanlig lök.
När de börjat göra smålökar blir "mammalöken" lite trist och ine speciellt god. Man får ta dem innan de hunnit.

Jag orkar inte ta rätt på smålökarna utan låter dem ligga kvar under vintern och tar sättlök på våren. man får helt enkelt rensa där de står. bort med gammal blast och slänga alla målökar maninte använder.

Om man är lite aktiv och klipper blasten så kommer ny fräsch ch god blast under sommaren.

Just nu är de mest fula och rätt trista. :)
 
Jag borde kratta äpplen från gräsmattan, rensa bort allt spinnangripet i växthuset (typ all gurka och zucchini), fixa chilihuset och trimma runt altanen. Men jag har så ont i ryggen att det får vänta någon dag till.
Rensa växthuset kan jag göra, det börjar bli akut. Känns ju sådär att slänga allt innan säsongen är slut men vad gör man?
 
Jag borde kratta äpplen från gräsmattan, rensa bort allt spinnangripet i växthuset (typ all gurka och zucchini), fixa chilihuset och trimma runt altanen. Men jag har så ont i ryggen att det får vänta någon dag till.
Rensa växthuset kan jag göra, det börjar bli akut. Känns ju sådär att slänga allt innan säsongen är slut men vad gör man?

Står gurkan och zucchini i flyttbara behållare? Om du kan få hjälp att lyfta ut dem så kan du duscha dem ordentligt med trädgårdsslangen och låta dem stå ute ett par dagar, städa växthuset ordentligt ställa tillbaka växterna och samtidigt plantera in spinnrovkvalster.
 
Står gurkan och zucchini i flyttbara behållare? Om du kan få hjälp att lyfta ut dem så kan du duscha dem ordentligt med trädgårdsslangen och låta dem stå ute ett par dagar, städa växthuset ordentligt ställa tillbaka växterna och samtidigt plantera in spinnrovkvalster.

Nä, de är på friland och inte direkt mobila.. De får vandra vidare och bli kompost. Nästa år ska jag bara lite mer på hugget och duscha dem tidigare. Och framförallt, inte ha så ohemult många plantor på liten yta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp