Trådlös uppkoppling - hur fungerar det?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Sessiagh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 069
S

Sessiagh

Har någon vänlig själ ork att förklara trådlös uppkoppling för mig? Tänker på om jag vill åka iväg med min bärbara dator och koppla upp mig på hotellets bredband... hur gör man då? Vad behövs?
/Okunnig Sessiagh

Sv: Trådlös uppkoppling - hur fungerar det?

wlan behövs, hur du skall göra varierar från hotell till hotell och information finns att tillgå i receptionen på respektive hotell

Alltså... jag är helt och totalt rudis på det här. Wlan?
Sessiagh
(behöver förklaring på en femårings nivå...)

Det räcker med att datorn har ett trådlöst nätverkskort (wlan-kort). Omöjligt för mig att avgöra om din dator har det inbyggt utan att veta modell men det kanske du vet själv?
De flesta nyare datorer har det.

Om det skulle visa sig att den inte har det kan du köpa ett nätverkskort (PC-card) som man stoppar i datorn, om den har ett uttag för det. Det står i sånna fall i manualen och du ser en kreditkortsbred lucka på sidan av datorn.

Sen kan de säkerligen hjälpa dig på hotellet med resten, det är lite olika hur de gör. Vissa har ett öppet nätverk och andra får man ett lösenord för att använda.

Det förstår jag att du inte kan svara på. Tänkte inte så långt (där ser du hur rudis jag är på sånt här!). Men tillverkarinfon är i alla fall:
Det trådlösa anslutnings alternativet innehåller interna Wi-Fi med en Wireless-N-modul och Bluetooth 2.0.

Jag har sett att folk sitter och kopplar till sin mobil när de ska ut på nätet, måste man alltid göra det? Och behöver man speciell programvara?

/Sessiagh

Men då är det inga problem alls, du har det du behöver i datorn :)

Du behöver ingen programvara för att surfa på ett hotells nätverk och behöver inte använda mobilen.

Jag gissar att du har en PC. Har du XP eller Vista som operativsystem? Har du XP så går du in på Kontrollpanelen -> Nätverksinställningar -> Wireless Network Connection (inte helt säker på att det heter så på alla PC:ar, men kolla iaf efter nåt som antyder att det är en trådlös anslutning). Där får du upp vilka trådlösa nätverk som finns i närheten. Välj det du vill ansluta till. Ofta, om du har standardinställningar, hittar du en genväg till Wireless Network Connection längst nere till höger på din dator (intill klockan). Ikonen ser ut som en liten antenn. Om du har Vista vet jag tyvärr inte hur du gör eftersom jag aldrig använt Visa.

Troligtvis behöver du sen en inloggningskod som du får i hotellreceptionen, som du antingen får fylla i när du ska ansluta eller när du öppnar webläsaren. Fråga på hotellet hur deras system fungerar.

De som du sett använda sina mobiler har använt dem som modem därför att det inte funnits något trådlöst nätverk där. De utnyttjar alltså att mobilen kan anslutas till internet för att kunna ansluta sin dator.

Kl
Hur fungerar trådlöst på en större yta? Nu tänker jag på ex. campingar osv. Det är ju stora områden och många datorer.

Jag skulle tro att det beror lite på.
Om det är många som har internet igång, hur nära man sitter själva modemet och vilken hastighet det är.

Sitter man i utkanten av campingen, en regnig dag då många har sina datorer igång går det troligtvis långsammare än om man sitter kanske sent på natten då de flesta sover.

Det förstår jag med. Jag funderade mest över detta rent tekniskt. Hur kan dom ha så lång räckvidd och ansluta så många datorer.?

Tack! Nu fattar jag (wow...). Jag har Vista, men principen är ju densamma. Ska strax iväg så ikväll när jag sitter där och ugglar ska jag göra ett försök.
/Sessaigh

På Vista klickar du på startknappen nere till vänster, sen bör du kunna välja "Anslut till". Då får du upp en ruta med vilka nätverk din dator hitta, välj hotellets nätverk, fyll i den kod du fått och sen är du igång! Datorn kommer sedan automatiskt ansluta till det nätverket när du startar datorn och nätverket finns tillgängligt.

Jajemän! Sitter och surfar på hotellets nätverk nu. Inget lösen krävdes. Hur nöjd som helst! :)
/Sessiagh

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 916
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 958
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 408
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka