trådlöst?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 035
Sv: trådlöst?

Nu kan jag inte modellerna som varit inblandade, och jag tycker de förslag du fått varit en aning röriga (eller så har jag inte fattat ordentligt). Sen är det ju faktiskt ganska viktigt att veta vilken/vilka produkter man har och skall koppla in. Är det ett ADSL-modem, en router eller en sk accesspoint?!

Det brukar vara så att :

1. Har man ett ADSL-modem så skall LANporten på det kopplas till WAN-porten på routern (oavsett om routern är trådlös eller inte). Vissa modeller kan behöva en speciell kabel just för det, men de flesta klarar sig med en normal nätverkskabel. Icke trådlösa PC ansluts via normal nätverkskabel till en LAN-port. Brukar i regel finnas 4st. Så på en router finns alltså två olika typer av portar och det är viktigt hur man ansluter dom.

Den trådlösa PCn konfas på motsvarande sätt som routerns trådlösa inställningar. Brukar stå i manualen hur det skall göras. Finns ingen manual så brukar det gå att hitta på tillverkarens sidor på nätet. Samma sak gäller naturligtvis om det är en accesspoint eller en kombinerad trådlös router/modem.

2. Har man en kombinerad router och modem så skall inkommande tele-kabel (medföljer routern) kopplas till port märkt ADSL, LINE eller liknande. Icke trådlös PC ansluts via normal nätverkskabel till en LAN-port.

3. Har man köpt en sk accesspoint så är det ingen router och därför bör man koppla den till router. (om man nu vill ha något skydd på sitt nätverk) Ansluts precis som en PC till någon av LAN-portarna på routern. Bör sedan konfigureras med WPA osv....

I det exempel som någon angav ovan så skall man kunna koppla den icke trådlösa PC till LAN1 och den trådlösa routern till LAN2. Om det nu är _enbart_ ett ADSL-modem så innebär det att den icke trådlösa PCn sitter direkt på internet utan något som helst skydd. Därför måste (bör) man då ha en inbyggd brandvägg. Självklart så bör man ha det även annars, men det blir ju extra viktigt (tycker jag) om man inte alls har någon router på den anslutningen. (varför man nu skulle vilja ha det så?!??) Visserligen erbjuder inte routrar för hemmabruk speciellt avancerade skydd, men de är klart bättre än inget alls.

Det finns också en möjlighet att det inte är enbart ett ADSL-modem som avses i det exemplet. I så fall kan det vara en router med inbyggt modem. Om det är så - då har jag inga större invändningar mot förslaget som skrevs. Men då kan man fråga sig varför man har ytterligare en routingfunktion i sitt nät? Dvs att den trådlösa PCn kommer att hamna på ett eget subnet bakom en till router medan den icke trådlösa PCn sitter direkt i "första routern". Visserligen är det inget problem så länge man har olika subnet på båda sidor routern, men det blir ju lite problem om man t ex vill dela filer eller skrivare mellan de båda PC.

Du skrev också något om USB-port. Jag tror det är så att produkten har inbyggd skrivarserver och att du där kan ansluta din skrivare. USB-kabel antas i så fall finnas till befintlig skrivare. Med hjälp av konfig i routern eller via medföljande programvara så kan du få en nätverksansluten skrivare som båda PC kan skriva ut på. Det är bra eftersom man kan skriva ut på den oavsett vilken PC man för tillfället använder. Man blir inte beroende av att en PC skall fungera och vara på bara för att kunna skriva ut från den andra. Det spar ju om inte annat en del el.

Det kan också vara så att routern skall konfas via en speciell programvara via USB. Men jag tror det var mer vanligt förr.

Hoppas detta förklarade något i alla fall. Sen är det ju bra mycket enklare att förklara om man vet exakt vad det är för grejer du har. T ex Netgear har ju faktiskt en rätt stor mängd produkter oh vet man modellbeteckning så är det ju lättare för oss andra att ta reda på vad det är du har och hur det skall kopplas i hop. :)

Tack för svaret ska klargöra lite mera.

Har en vanlig stationär PC utan trådlöst nätverkskort, och den ska gå via adsl, tänker inte sätta in något sånnt. Men min bärbara packard bell ska gå via trådlöst.

Har ett adsl modem som vi fick när vi skaffade adsl från Telia, har 4 portar. Routern är bytt och usb finns inte här. Det är en Netgear WGR614.

Kruxet med det hela är att bruksamvisningarna förutspår att det är en dator med trådlöst du ska installera den till:crazy:

Tack för all hjälp alla nu sitter jag på min laptop och surfar trådlöst:bump:

Tyckte inte du klargjorde så mycket..... eller så fattar jag inte. Nu skrev du att du surfar trådlöst och det är ju bra, men hur i hela...??

Att köra den ena PCn via ADSL och den andra trådlöst....???? Dvs du kör din stationära PC via ditt eget ADSL-ab, och den trådlösa kör du via .... nån grannes?!??

Alltså.... det finns (normalt) inget motsatsförhållande i detta. Det är normalt så att ADSL kör man mot sin Internet-leverantör och det "trådlösa" (även kallat WLAN) kör man lokalt i sin egen bostad. Trafiken går i princip på samma sätt om du kör med kabel eller om du kör trådlöst. Skillnaden är kabel eller inte kabel. Båda passerar din router (förhoppningsvis din egen :cool: ).

Det "ADSL-modem" du fick i från Telia är troligen en vanlig router utan trådlöst nätverk. Mig veterligt så finns det inte ADSL-modem med fler än 1 (ev 2) portar på LAN-sidan. Däremot är det mkt vanligt att de levererar ett modem och en router som oftast har 4 LAN-portar. Förut var det vanligast med separata modem och routrar. Numera blir det allt vanligare att man kan köpa kombinerade produkter där ADSL-modemet och routern är sammanbyggda i en och samma enhet.

Nu brukar jag inte läsa just dessa manualer så noga, men jag kollade din routers "Installation Guide" och där visas med bilder hur man kopplar in sin stationära PC. Sen står det visserligen inte något speciellt i just den guiden om hur man konfigurerar sin stationära PC men normalt så behöver man inte göra ett dugg mer än att starta om sin stationära PC efter att man har bytt en router mot en annan. Det är nämligen så att de allra flesta PC använder sig av DHCP för nätverksinställningar på nätverkskorten och de flesta routrar har den inställningen satt i från fabriken. Dvs din router kommer att ge din PC en IP-adress och rätt inställninngar för DNS osv.

....och....jo, jag vet att jag är en aning petig i detta. ;)

du har säkert rätt, menade att den bärbara utan kabel och den andra med kabel.
Den andra fanns där inget trådlöst nätverkskort i.
Nu har vi en ny stationär så nu har vi inga kablar till adsl och router längre.

4 lanportar på adslmodemet var där:)

Installationen var kass så jag skrev ut en annan från nätet, så löste det sig:)

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: aiquen
·
Övr. Barn Vilka appar om barn har ni? Varför har ni valt att ha dem/vad ger de? Finns det appar som ni inte skulle kunna tänka er att ha? Jag...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: pollex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur