Sv: trådlöst?
Nu kan jag inte modellerna som varit inblandade, och jag tycker de förslag du fått varit en aning röriga (eller så har jag inte fattat ordentligt). Sen är det ju faktiskt ganska viktigt att veta vilken/vilka produkter man har och skall koppla in. Är det ett ADSL-modem, en router eller en sk accesspoint?!
Det brukar vara så att :
1. Har man ett ADSL-modem så skall LANporten på det kopplas till WAN-porten på routern (oavsett om routern är trådlös eller inte). Vissa modeller kan behöva en speciell kabel just för det, men de flesta klarar sig med en normal nätverkskabel. Icke trådlösa PC ansluts via normal nätverkskabel till en LAN-port. Brukar i regel finnas 4st. Så på en router finns alltså två olika typer av portar och det är viktigt hur man ansluter dom.
Den trådlösa PCn konfas på motsvarande sätt som routerns trådlösa inställningar. Brukar stå i manualen hur det skall göras. Finns ingen manual så brukar det gå att hitta på tillverkarens sidor på nätet. Samma sak gäller naturligtvis om det är en accesspoint eller en kombinerad trådlös router/modem.
2. Har man en kombinerad router och modem så skall inkommande tele-kabel (medföljer routern) kopplas till port märkt ADSL, LINE eller liknande. Icke trådlös PC ansluts via normal nätverkskabel till en LAN-port.
3. Har man köpt en sk accesspoint så är det ingen router och därför bör man koppla den till router. (om man nu vill ha något skydd på sitt nätverk) Ansluts precis som en PC till någon av LAN-portarna på routern. Bör sedan konfigureras med WPA osv....
I det exempel som någon angav ovan så skall man kunna koppla den icke trådlösa PC till LAN1 och den trådlösa routern till LAN2. Om det nu är _enbart_ ett ADSL-modem så innebär det att den icke trådlösa PCn sitter direkt på internet utan något som helst skydd. Därför måste (bör) man då ha en inbyggd brandvägg. Självklart så bör man ha det även annars, men det blir ju extra viktigt (tycker jag) om man inte alls har någon router på den anslutningen. (varför man nu skulle vilja ha det så?!??) Visserligen erbjuder inte routrar för hemmabruk speciellt avancerade skydd, men de är klart bättre än inget alls.
Det finns också en möjlighet att det inte är enbart ett ADSL-modem som avses i det exemplet. I så fall kan det vara en router med inbyggt modem. Om det är så - då har jag inga större invändningar mot förslaget som skrevs. Men då kan man fråga sig varför man har ytterligare en routingfunktion i sitt nät? Dvs att den trådlösa PCn kommer att hamna på ett eget subnet bakom en till router medan den icke trådlösa PCn sitter direkt i "första routern". Visserligen är det inget problem så länge man har olika subnet på båda sidor routern, men det blir ju lite problem om man t ex vill dela filer eller skrivare mellan de båda PC.
Du skrev också något om USB-port. Jag tror det är så att produkten har inbyggd skrivarserver och att du där kan ansluta din skrivare. USB-kabel antas i så fall finnas till befintlig skrivare. Med hjälp av konfig i routern eller via medföljande programvara så kan du få en nätverksansluten skrivare som båda PC kan skriva ut på. Det är bra eftersom man kan skriva ut på den oavsett vilken PC man för tillfället använder. Man blir inte beroende av att en PC skall fungera och vara på bara för att kunna skriva ut från den andra. Det spar ju om inte annat en del el.
Det kan också vara så att routern skall konfas via en speciell programvara via USB. Men jag tror det var mer vanligt förr.
Hoppas detta förklarade något i alla fall. Sen är det ju bra mycket enklare att förklara om man vet exakt vad det är för grejer du har. T ex Netgear har ju faktiskt en rätt stor mängd produkter oh vet man modellbeteckning så är det ju lättare för oss andra att ta reda på vad det är du har och hur det skall kopplas i hop.