Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min odlingsplats ligger på en höjd i utkanten av tomten och för att nå den går man längs med skogskanten. Nu har jag kommit fram till att det vore fint med en portal in i mitt lilla odlingsparadis och jag har lagt en beställnig hos min man som sa ja till att svetsa ihop en rosenbåge till mig:D ( jag slipper med andra ord spika ihop en själv:angel:)
Så vad ska jag ha för ros? Gärna en färgklick, jag tänker att det kan vara häftigt för man kommer att se det inifrån huset och från balkong/veranda. Inte för krånglig att hitta. Jag bor i zon 1 och det är ett ganska soligt läge.

Wrams Gunnarstorp? En rosa, lite mörkare klätterros som varit väldigt trevlig de 3-4 år jag har haft den hittills. Eller Kordes Alhoa?
 
Åååh min har inte ens blommor ännu, dumma gurka. Kommer blommorna i småknoppar intill bladen? I så fall kanske den funderar på det.
mia har inte heller blommor.

Det där med gurka verkar inte vara min grej i år. Sådde ett antal omgångar äppelgurka och bara en enda överlevde. Slanggurkorna åts effektivt upp av nån sorts loppor så fort de fått karaktärsblad. Köpte två - i ren desperation. De lever men växer bara marginellt.

Allt annat verkar vara på gott humör. Tittar på första squashen som är runt 4 cm och verkar växa en ynka cm varje dag. Fast jag vet ju att bara den sätter igång så exploderar den vanligtvis.
 
Pionfråga: Fick ett par gamla pioner som stod i kompakt skugga i en annan trädgård för tre år sedan. Rotklumparna ramlade sönder, så nu är de sex stycken. De kommer upp, men har inte blivit större och blommar inte.

Tänker flytta dem och göra rätt den här gången, för de blommade vackert där de stod inne i halvmörkret på förra stället. Vilken årstid passar bäst för flytt? Vilken jord, och vilka ljusförhållanden vill de ha? Finns det några hemligheter med just pioner som man bör veta om?
 
Pionfråga: Fick ett par gamla pioner som stod i kompakt skugga i en annan trädgård för tre år sedan. Rotklumparna ramlade sönder, så nu är de sex stycken. De kommer upp, men har inte blivit större och blommar inte.

Tänker flytta dem och göra rätt den här gången, för de blommade vackert där de stod inne i halvmörkret på förra stället. Vilken årstid passar bäst för flytt? Vilken jord, och vilka ljusförhållanden vill de ha? Finns det några hemligheter med just pioner som man bör veta om?
Inga hemligheter :)
Jag har pioner i en hel drös olika lägen och de växer lika bra/dålligt.

Däremot gilar de INTE att bli flyttade. Flyttar du dem kommer du nog bara att fördröja det hela ännu mer.
Jag hade låtit dem vara ifred och sett till att de inte står för djupt utan bara precis under jordytan. Sedan är det bara att vänta.
 
Pionfråga: Fick ett par gamla pioner som stod i kompakt skugga i en annan trädgård för tre år sedan. Rotklumparna ramlade sönder, så nu är de sex stycken. De kommer upp, men har inte blivit större och blommar inte.

Tänker flytta dem och göra rätt den här gången, för de blommade vackert där de stod inne i halvmörkret på förra stället. Vilken årstid passar bäst för flytt? Vilken jord, och vilka ljusförhållanden vill de ha? Finns det några hemligheter med just pioner som man bör veta om?
Såvitt jag vet avskyr de att flytta så de ska stå några år på en plats innan de börjar blomma.
 
mia har inte heller blommor.

Det där med gurka verkar inte vara min grej i år. Sådde ett antal omgångar äppelgurka och bara en enda överlevde. Slanggurkorna åts effektivt upp av nån sorts loppor så fort de fått karaktärsblad. Köpte två - i ren desperation. De lever men växer bara marginellt.

Allt annat verkar vara på gott humör. Tittar på första squashen som är runt 4 cm och verkar växa en ynka cm varje dag. Fast jag vet ju att bara den sätter igång så exploderar den vanligtvis.
Det är mitt första försök i ett pallkragsväxthus (som jag också försöker med första gången) det är antagligen för litet för gurka :D men blommor och gurkor skulle jag vilja ha från den ändå!

Såg faktiskt några blommor nu på min äggplanta!

Har små minisquash också (från ngn millimeter på tefatssquashen till några cm på gula och gröna)
 
Min odlingsplats ligger på en höjd i utkanten av tomten och för att nå den går man längs med skogskanten. Nu har jag kommit fram till att det vore fint med en portal in i mitt lilla odlingsparadis och jag har lagt en beställnig hos min man som sa ja till att svetsa ihop en rosenbåge till mig:D ( jag slipper med andra ord spika ihop en själv:angel:)
Så vad ska jag ha för ros? Gärna en färgklick, jag tänker att det kan vara häftigt för man kommer att se det inifrån huset och från balkong/veranda. Inte för krånglig att hitta. Jag bor i zon 1 och det är ett ganska soligt läge.

Jag personligen tycker det är tråkigt med rosor som inte doftar så både Polstjärnan och Flammentanz går bort för min del (det är ljuvligt att gå i trädgården när solen ligger på och känna doften av rosorna :love:). Här är några förslag (en del är remonterande):

Alchymist
Amethyste
Camelot
Etude
Geschwinds Nordlandrose
Laguna
Russeliana
Veilchenblau
Zephirine Drouhin (nästan tagglös!)
 
mia har inte heller blommor.

Det där med gurka verkar inte vara min grej i år. Sådde ett antal omgångar äppelgurka och bara en enda överlevde. Slanggurkorna åts effektivt upp av nån sorts loppor så fort de fått karaktärsblad. Köpte två - i ren desperation. De lever men växer bara marginellt.

Allt annat verkar vara på gott humör. Tittar på första squashen som är runt 4 cm och verkar växa en ynka cm varje dag. Fast jag vet ju att bara den sätter igång så exploderar den vanligtvis.
Mina gurkor lever, växer hejvilt och har massor med blommor men inte en enda gurka :down:
 
Återkommer till detta med squash, blommor och pollinering.
Jag har ett gäng på gång som är runt 6-7 cm långa. Deras blommor är väldigt långt ifrån att ha slagit ut. De kommer att hinna bli i ätstorlek innan blomman slår ut.

Funderar på vad som händer om de inte blir polllinerade. Ruttnar de då? Eller vad händer.

Dessa vardagslivets mysterier....
:D
 
Har skördat både gurka och klrsbärstomater. Chilin får en ny frukt om dagen typ och paprikorna blir större och fler. Men fortfarande inte en enda jäkla bifftomat så långt ögat når. Är det för varmt i växthuset tro? Borde jag flytta ut den och ställa den mot väggen vid uteplatsen istället. ???
 
Jag personligen tycker det är tråkigt med rosor som inte doftar så både Polstjärnan och Flammentanz går bort för min del (det är ljuvligt att gå i trädgården när solen ligger på och känna doften av rosorna :love:). Här är några förslag (en del är remonterande):

Alchymist
Amethyste
Camelot
Etude
Geschwinds Nordlandrose
Laguna
Russeliana
Veilchenblau
Zephirine Drouhin (nästan tagglös!)
Att jag inte ens tänkt på det! Självklart ska det dofta fantastiskt när man går dit upp!:laugh: Ska kolla närmare på de olik sorterna i din lista, trevligast vore med en remonterande.
 
Nu har min hjärna gått bananas på den kreativa fronten:D
Jag måste ju så klart bygga en liten pergola som det kan slingra humle i där jag kan hänga min hängstol, det förstår ju vem som helst:rofl: förutom min man som tycker att det finns andra projekt med högre prio:grin:

Idag bygger jag en kompost som matchar huset, det finns färdigmålade brädor kvar från bygget:up: imorgon blir det kanske en spaljé:idea:
Har någon förresten erfarenhet av att spaljera (äppel)träd? Eller bra litteratur att rekommendera?
 
Just nu känns det segt med trädgården. Har mest vattnat och rensat ogräs. Vill få fler ”rum” och snyggare överlag men finns många platser som skulle behöva röjas och framförallt en plats som jag tog bort massor förra året har det nu kommit upp så pass tjocka skott/sly att röjsågen inte orkar ta dessa utan jag har börjat gräva upp med rötterna istället.
Tänkte sätta en pressening på hela skiten sen så kanske rötterna dör om några år.
Trist att det växer som ogräs där eftersom det är ansiktet utåt på framsidan. Vill ha det ok där och inte en djungel :mad:
 
Ska åka bort i helgen och har ingen som kan öppna och stänga växthuset.
Hur ska jag göra, lämna det öppet eller stängt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp