Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Höstgödsla - vad gödslar man med? Det får ju inte innehålla kväve. Vilken slags gödsel saknar kväve??

Mina Trädliljor hade en tuff sommar och behöver pysslas med inför vintern. Ja, allt annat också.....
Det må vara ovetenskapligt men...
Jag har alltid - när jag haft tillgång - lagt ett tunt lager välbrunnen gödsel på rabatterna. På våren krattar jag bort det eller myllar ner, vilket som passar bäst.
Eftersom det ändå ska bort sedan gör det inget om det är gott om halm i det t.ex.
 
Äntligen har det blivit dags att anlägga lite i trädgården. Jag håller på att gräva ur för en smal perennrabatt. 40cm ner från tänkt färdighöjd blir sanden till sandig jord. Behöver jag gräva ytterligare och ersätta den med matjord tro? Eller räcker det med de 40 för torktåliga perenner och några små buskrosor?
 
Äntligen har det blivit dags att anlägga lite i trädgården. Jag håller på att gräva ur för en smal perennrabatt. 40cm ner från tänkt färdighöjd blir sanden till sandig jord. Behöver jag gräva ytterligare och ersätta den med matjord tro? Eller räcker det med de 40 för torktåliga perenner och några små buskrosor?

Jag hade grävt djupare för rosorna. De vill ha väldränerat men inte alltför torrt och det är giriga varelser :D så de vill ha mycket mull. Det är också helt klart värt att använda rosjord till dem, de är så pass dyra att köpa att det är lika bra att lägga lite krut på dem. Byggmax har bra pris.
 
Funderar på att putsa häcken hårt en sista gång innan vintervilan...
DSC_1553.JPG
 
Jag har hur många paprikor som helst nu. Jag kan omöjligt äta upp alla! Har någon tips på vad jag kan göra med dem??

Squashen river jag och fryser in på löpande band. Att en planta kan ge så mkt frukt!
 
@athena_arabians då gräver jag lite djupare :)

Jag har inte riktigt bestämt om jag ska satsa på en klassisk rosa buskros, daggkåpa, stäppsalvia, lavendelrabatt typ såhär minus staket:
lavendel och rosa rosor .jpg


Eller om jag ska vara lite modig och testa att göra en rabatt med strandtema och toppa jorden med sand. Hitta en rosa buskros som ser lite ut som en vresros, men inte är det. Gräs, tjärblomster, strandtrift och ljung. Tanken är att rabatten ska gränsa till en träspång så det hade kunnat bli lite annourlunda än vad man brukar se i en trädgård. Dock är den längs vägen till entrén så det är rätt viktigt att det blir snyggt.
 
Idag blev det start på ett nytt potatisland. Det ska bli en upphöjd bädd till nästa år är tanken. Tänkte att allt som gått i stå i landen nu, dvs tomatplantor mm ska hamna där tillsammans med grenklipp, stallgödsel och komposten som ska tömmas. Vi får väl se om det blir ett lyckat experiment :idea:
 
Var glad att särbon inte är i närheten, han hade nog pallat några paprikor :rofl:

Det finns många fler som står på tillväxt! Och en del som redan är uppätna. Jag äter sällan paprika annars för att standardsorterna i butiken är så besprutade och de ekologiska är inte billiga, men nu blir det paprikakalas.

Jag är inte hundra på att sorterna är rätt för den röda var märkt som som en grön sort, men det kan också vara jag som förväxlat dem på vägen. Köpte dem som reaplantor för en tia styck så den ekonomiska utdelningen är redan god jämfört med att handla ekologiska. :)

Enligt märkningarna heter den röda sorten Cubico, den gula Lumos och sedan ska det vara en grön som heter Pronto som skulle ha "små, lite kvadratiska frukter". Men särskilt små är de inte i alla fall...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp