Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mer än hälften av alla mogna tomater har spruckit :(. Nån som har nån idé om varför? Ser dessutom ut som de börjat mögla just där de spruckit, är gråa prickar där.
om jag fattat rätt så kan tomater spricka pga ojämn tillgång på vatten medan de växer/utvecklas
 
Jag, sambon och hundarna var och kikade på Stockholm urban garden show idag. Främsta skälet var att en vän som jag inte träffat på år och dar hade monter med växter där. Hundarna var med för att hon skulle få gosa whippetpäls. Det var trevligt, men en ganska liten tillställning.

Som en bonus passade vi även på att få äpplen sortbestämda. Oranie var jag i princip säker på och det var det också. En annan sort var Lobo och den tredje är förmodligen Katja. Men han var lite osäker. Jag tyckte heller inte att bottenfärgen riktigt stämde. Katja är mer gul i botten och vår är mer grön. Sedan tror jag heller inte att Katja är rödspräcklig under skalet, som vårt äpple är.
 
Nu har ett par av mina lönnar börjat skifta färg och tappa löv. Det brukar ju sätta fart vid första frosten men än har det varit rejält på plussidan om nätterna.

Undrar om den här sommaren har stressat träden att vilja göra höst tidigare än vanligt?
 
Ni växtexperter - tror ni att två blodbräken kan övervintra ute i kruka, eller bör de tas in? Jag är rädd att vi har på tok för varmt och torrt inomhus för att de ska överleva :crazy:
 
Nu behöver jag lite tankehjälp från er erfarna odlare här.

Det börjar bli dags att ta in växterna snart och då börjar krånglet med lampor igen. Jag har flyttat och har mkt mer plats för lampor. Här kan jag dock inte bara skruva upp vad som helst i taket.

Hur löser ni sådant?
Jag funderar på om det finns någon ställning man kan hänga lampan i? Jag har vanliga 58 w lysrör från biltema, så de är ju rätt rejäla.
Jag kommer ha växter som behöver lampa på minst 3 ställen där det inte finns möjlighet att hänga lampan i taket eller på väggen.

Så någon typ av fot måste till. Har någon nån ide?
 
Nu behöver jag lite tankehjälp från er erfarna odlare här.

Det börjar bli dags att ta in växterna snart och då börjar krånglet med lampor igen. Jag har flyttat och har mkt mer plats för lampor. Här kan jag dock inte bara skruva upp vad som helst i taket.

Hur löser ni sådant?
Jag funderar på om det finns någon ställning man kan hänga lampan i? Jag har vanliga 58 w lysrör från biltema, så de är ju rätt rejäla.
Jag kommer ha växter som behöver lampa på minst 3 ställen där det inte finns möjlighet att hänga lampan i taket eller på väggen.

Så någon typ av fot måste till. Har någon nån ide?
Såhär gjorde vi! Rymmer två lysrör i bredd och dom är höj- och sänkbara. Hade dock byggt dom högre, då vissa grejer växer så fort :)
Screenshot_20180917-091103.jpg
 
Såhär gjorde vi! Rymmer två lysrör i bredd och dom är höj- och sänkbara. Hade dock byggt dom högre, då vissa grejer växer så fort :)
Visa bifogad fil 19534

Ja det är en lösning!

Frågan är hur smidigt det blir när den behöver vara 150 cm lång, och typ lika hög...

Till mina sallader så fungerar det nog utmärkt, men de lite större plantorna blir det ju väldigt mkt virke till.
 
Nu behöver jag lite tankehjälp från er erfarna odlare här.

Det börjar bli dags att ta in växterna snart och då börjar krånglet med lampor igen. Jag har flyttat och har mkt mer plats för lampor. Här kan jag dock inte bara skruva upp vad som helst i taket.

Hur löser ni sådant?
Jag funderar på om det finns någon ställning man kan hänga lampan i? Jag har vanliga 58 w lysrör från biltema, så de är ju rätt rejäla.
Jag kommer ha växter som behöver lampa på minst 3 ställen där det inte finns möjlighet att hänga lampan i taket eller på väggen.

Så någon typ av fot måste till. Har någon nån ide?
De växter jag tar in får gå i vintervila, de hamnar i ett svalt rum med mycket ljus. Tomater och dylikt tar jag inte in, deras säsong är helt enkelt slut. Om jag vill fönsterodla lite smågrönt sallad etc så sätter jag dit en liten extralampa. Men accepterar att det mesta blir lite lankigt.
 
Ja det är en lösning!

Frågan är hur smidigt det blir när den behöver vara 150 cm lång, och typ lika hög...

Till mina sallader så fungerar det nog utmärkt, men de lite större plantorna blir det ju väldigt mkt virke till.
Då kanske man helt enkelt får sätta några krokar i taket! :D hur mycket ska du ta in?
 
Från och med årsskiftet kommer jag att ha en egen trädgård. Min ekonomi kommer behöva lång tid för att återhämta sig misstänker jag. :p Finns ju så mycket man vill ha!

Den kommer aldrig att återhämta sig :D

Mitt tips är dock att du tar det lugnt och känner in trädgården innan du gör större planteringar. Jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska ha allt här och då är det ändå mitt barndomshem...
 
Jag har ägnat de senaste veckorna åt att möblera om i trädgården. 45 avenböcker har flyttats, varav 22 till en provisorisk plats. Jag har även grävt en provisorisk rabatt dit jag har flyttat fyra rosor, en buxbom, en japansk klockbuske, några ormbunkar, ett gäng funkia och en massa murgröna. Vidare har jag tömt två pallkragar och jag har försökt rädda en aubergineplanta som fortfarande bar en massa frukt genom att plantera den i en kruka. Så, nu kan dräneringen av husgrunden få börja! Jag har några veckors frist där jag kan få höstpyssla med kolonilotten fram till dess att alla växter ska flyttas tillbaka igen.

I väntan på tillbakaflyttningen så tänkte jag få lite ordning på mina jordgubbar och byta ut plantor som inte har velat ge frukt i år men är i valet och kvalet kring om det är värt det. Ni som har jordgubbar, hur mycket kan ni skörda? Hur mycket blir moget samtidigt? Jag hör många på mitt koloniområde som misslyckas med jordgubbarna och jag finner det rätt trist att äta en jordgubbe här och där under en säsong. Jag vill kunna gå till lotten och plocka iallafall en liter på en och samma gång. Vad behövs för att få det så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp