Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen har gått i grävandets och spättandets tecken inför dräneringen av husgrunden som börjar om drygt en vecka. Jag har grävt bort rotresterna från syrénerna och sedan grävt rännan där häckplantor ska stå djupare. Någonstans hade jag hoppats att det skulle vara lättare där det hade stått syréner än vad det var förra sommaren när jag grävde ett dike runt tomten. Men tji fick jag. Sten, sten och åter sten.

Nu är det i varje fall i princip färdiggrävt. Sambon slaktade paradisbusken som har stått i ett hörn mellan två längder avenbok. Nu är det en glugg mellan avenbokslängderna som ska fyllas igen med mer avenbok. Det behöver bara grävas ut lite mer där, även om sambon har gjort det mesta av grovgörat där. Sedan kan vi börja flytta växter.
 
Det finns många fler som står på tillväxt! Och en del som redan är uppätna. Jag äter sällan paprika annars för att standardsorterna i butiken är så besprutade och de ekologiska är inte billiga, men nu blir det paprikakalas.

Jag är inte hundra på att sorterna är rätt för den röda var märkt som som en grön sort, men det kan också vara jag som förväxlat dem på vägen. Köpte dem som reaplantor för en tia styck så den ekonomiska utdelningen är redan god jämfört med att handla ekologiska. :)

Enligt märkningarna heter den röda sorten Cubico, den gula Lumos och sedan ska det vara en grön som heter Pronto som skulle ha "små, lite kvadratiska frukter". Men särskilt små är de inte i alla fall...
Min uppfattning är att de gröna måste skördas innan de mognar annars blir de röda eller gula.
 
Ja det låter ju logiskt, jag försökte hitta mer om den där Pronto sorten men utan framgång. Men gröna paprikor har jag gott om - om än inte så små eller kvadratiska - och till ostmackor gillar jag de gröna bäst så de får vara vilken sort de vill helt enkelt. :)
 
Vi har äntligen fått ut en arborist för att titta på våra körsbärsträd. Det ”lilla”, som är som ett riktigt stort äppelträd, är helruttet i stammen och har max några år kvar :( Vi fäller nog det i höst för att inte riskera något. Det står inklämt mellan hus och garage.

Vårt stora körsbärsträd, som är någonstans kring 12-15 m högt, är också ruttet - om än inte lika illa. Det behöver en kronstabilisering plus en ordentlig beskäring. Oklart ännu vad det kommer kosta. Kanske att vi måste fälla det också :( Om det rasar kan det dels falla över vårt hus, dels över förskolegården som vår tomt gränsar mot.
 
Med dagens 5 burkar inkokta tomater så är tomatsäsongen över för i år, men jag har nu både tomatsås och inkokta tomater i vinterförrådet så att jag klarar mig över vintern :)

40883772_2396120293738756_3404210015320408064_n.jpg
 
Jag har klippt gräsmattan för andra gången i höst, för fjärde gången i år.

Funderar på att köpa en häcksax som är batteridriven för att ta itu med en invasion av häckar.

Verkar som att gurkan faktiskt tänker producera en liten gurka till och äggplantan kanske ett litet ägg, frågan är om den hinner, tror mer på gurkan.

Squashen kämpar på och vår pumpakatastrof på komposten har torkat ihop och flyttat in i form av små orangea pumpor som typ ingen gillar att äta...
 
Jag flyttade fram mina fyra amerikanska blåbärsplantor från skuggan i våras, i hopp om att de inte skulle förtvina bakom alla hallon- och vinbärsbuskar.

Dåligt beslut och fel timing. Det var nog bland det sista de upplevde i sina liv. :cry: (det funkade att vattna dem i början på sommaren, men nu är bedömningen att de är bortom alla återupplivningsförsök)
 
Jag flyttade fram mina fyra amerikanska blåbärsplantor från skuggan i våras, i hopp om att de inte skulle förtvina bakom alla hallon- och vinbärsbuskar.

Dåligt beslut och fel timing. Det var nog bland det sista de upplevde i sina liv. :cry: (det funkade att vattna dem i början på sommaren, men nu är bedömningen att de är bortom alla återupplivningsförsök)
Ush då, de kanske är kniviga de små liven. Men när de inte ger blåbär så vad ska man göra, så jättevackra är de ju inte.
 
Det börjar bli dags att klippa gräsmattan faktiskt för första gången sedan i maj :crazy: och det är främst massa träd skott och ogräs som växer
 
Mer än hälften av alla mogna tomater har spruckit :(. Nån som har nån idé om varför? Ser dessutom ut som de börjat mögla just där de spruckit, är gråa prickar där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp