Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar med klippa på våren. Men i år är dom inte fina plus att tre har dött. Funderar på att klippa ner och täcka med halm.
 
Klipper ni rosorna på hösten eller på våren?

Här klipps det min själ inget! Rosorna som haft en vidrig högsommar knoppas glatt både här och där. Och både ljuvliga Gloire de Dijon och de andra innergårdsrosorna höjer humöret markant när morgnarna blir både mörkare och kallare, och jag tittar ut på bland annat denna skönhet. Jag funderar mer på att åka och handla spaljéer, och rätta upp tillväxten som exploderat sedan mitten av augusti.
IMG_2149.JPG
 
Alberic Barbier är mer vildvuxen och inte så jättesnygg just nu. Men den ska ju bli hög och stor! Den behöver i alla fall verkligen en spaljé om den tänker växa lika mycket nästa år. Men jag vill helst fixa till den med gamla slätharvar mot logväggen, så de ska bara monteras så de håller sig kvar där.

IMG_2148.JPG
 
Nämen! Trädgårds- och odlingsytan ”råkade” visst svälla ut lite till bakom köksträdgården. Jag förstår inte hur det bara kunde ske?!

Och nu finns där ju ALLDELES för mycket tom och ödslig yta, trots de nya äppelträden. Det kan betyda att jag ”måste” skaffa ännu lite fler saker att plantera. Typ ett par plommonträd. Kanske några fler hallonrader. Eller några humlestörar. Vårlökar. Och kanske till och med någon mer ros?!

*åh, stackars stackars mig*
91E7C069-0AF5-4116-BBB4-A2E79242C2FC.jpeg
 
Nämen! Trädgårds- och odlingsytan ”råkade” visst svälla ut lite till bakom köksträdgården. Jag förstår inte hur det bara kunde ske?!

Och nu finns där ju ALLDELES för mycket tom och ödslig yta, trots de nya äppelträden. Det kan betyda att jag ”måste” skaffa ännu lite fler saker att plantera. Typ ett par plommonträd. Kanske några fler hallonrader. Eller några humlestörar. Vårlökar. Och kanske till och med någon mer ros?!

*åh, stackars stackars mig*Visa bifogad fil 19991
Vårlökarna tävlar i en annan dimension. De ska man ha. Och när det blir sommar är de borta och räknas inte!

Varje höst ska man (obs ska) skaffa vårläkar för minst ett par hundra. Sporten är att hitta billigast möjliga.
Sedan gräver man ner dem i ett allt större område år för år. Plus att de själva ser till att föröka sig.
Krokus, vårstjärna och porslinshyacint tillhör de obligatoriska.
 
Ja, och nu kan jag även skylla på att bina behöver massor av gottis efter vintern, som de tidiga vårlökarna typ krokus är perfekta för!

Ännu mer obligatoriska inköp än förut, alltså. Kan bokföras under rubriken ”nödvändig djurmat”. Vilket påminner mig om att jag också borde plantera sälg någonstans....
 
Jag har drygt 20 avenbokar som har jordslagits tillfälligt i en rabatt för att rädda dem från grävmaskinen som dränerar runt vårt hus. Min plan var att flytta tillbaka dem så fort som möjligt innan de börjar rota sig i den tillfälliga rabatten. Nu har grävarna blivit försenade och med tanke på att det är en ovanligt kylig sensommar/höst (åtminstone i Stockholm) så är jag osäker på om jag hinner flytta tillbaka dem innan det blir för kallt. När kan det vara för sent att flytta dem? I vilket läge gör jag bäst i att vänta till våren med att flytta tillbaka dem?
 
Jag har drygt 20 avenbokar som har jordslagits tillfälligt i en rabatt för att rädda dem från grävmaskinen som dränerar runt vårt hus. Min plan var att flytta tillbaka dem så fort som möjligt innan de börjar rota sig i den tillfälliga rabatten. Nu har grävarna blivit försenade och med tanke på att det är en ovanligt kylig sensommar/höst (åtminstone i Stockholm) så är jag osäker på om jag hinner flytta tillbaka dem innan det blir för kallt. När kan det vara för sent att flytta dem? I vilket läge gör jag bäst i att vänta till våren med att flytta tillbaka dem?
Så länge det går att gräva i backen kan du flytta dem. De är ju i vila så snart de släppt löven och då är det lämpligt att flytta på dem också. Spelar ingen roll när under vilan det är.
 
Det blev massa grönkål här för mig, såå god nu när det varit frost. Fick några små men goda butternut squash efter frön från förra årets skörd, minns inte om det var en hybrid eller inte. De blev iaf kanske en tredjedel i storlek.
Spaghetti squashen gav 6 frukter från 4 plantor så det var lite snålt tycker jag. Har tagit frön som jag hoppas hunnit mogna, det ska vara en kulturarvssort så jag hoppas att det ska gå bra!

Jag har råkat missa några rejäla vildskott på mina rosor. Funderar på om de ska få vara kvar för att få ner mer näring till roten inför vintern eller om jag ska ta bort dem på en gång, någon med förslag?
 
Jag vill inte att min plånbok ska känna smärtan själv :D

Köpte två spaljéer från Eldgarden till rosorna i går. Och två stora krukor på 50 % rea. Ändå tiggde plånboken om att bli barmhärtighetsavlivad, när den såg mina lystna blickar på alla trevliga och mysiga kuddar och filtar som skulle göra sig SÅ bra i växthusets kökssoffa. Eller när tankarna for förbi att jag skulle ju kunna åka till Willab garden, de har *väldigt* många trevliga inredningsdetaljer kvar att handla också när växthuset är färdigbyggt.
 
Köpte två spaljéer från Eldgarden till rosorna i går. Och två stora krukor på 50 % rea. Ändå tiggde plånboken om att bli barmhärtighetsavlivad, när den såg mina lystna blickar på alla trevliga och mysiga kuddar och filtar som skulle göra sig SÅ bra i växthusets kökssoffa. Eller när tankarna for förbi att jag skulle ju kunna åka till Willab garden, de har *väldigt* många trevliga inredningsdetaljer kvar att handla också när växthuset är färdigbyggt.

Eldgarden har mycket med fina saker :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp