Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte råd och plats för lampor.. :(
De blev ledsna så fort de hamnade i kruka, redan innan jag tog in dem. Tror de ogillar kruklivet.
Jag har frön i överflöd så egentligen gör det inte så mycket om de dör. Men jag vill ju ändå försöka!

Fast de borde inte reagera så på att bli krukade. Fick rötterna däng? Då kan det ju ta lite tid för dem att återhämta sig. Planterade du dem djupare i krukan? Chili kan man hantera som tomater, dvs det är bara bra att plantera dem djupt.
 
Fast de borde inte reagera så på att bli krukade. Fick rötterna däng? Då kan det ju ta lite tid för dem att återhämta sig. Planterade du dem djupare i krukan? Chili kan man hantera som tomater, dvs det är bara bra att plantera dem djupt.

Jag var rätt brutal när jag tog upp dem ur pallkragen. Kanske för brutal?
Satte dem inte så djupt, det kanske jag ska göra? Gav näringsrik bokashijord, de kanske fick en chock :D
Jag ger dem några veckor sen får de bli kompost.
 
Jag var rätt brutal när jag tog upp dem ur pallkragen. Kanske för brutal?
Satte dem inte så djupt, det kanske jag ska göra? Gav näringsrik bokashijord, de kanske fick en chock :D
Jag ger dem några veckor sen får de bli kompost.

Jag skulle ha testat att plantera dem djupare. Står de ljust, tex i ett fönster? Det är ju bättre än inget.
 
De står på golvet under fönstret :angel: Får inte plats i fönstret, för stora krukor (eller för små fönster).
Jag tror jag skördar det sista, klipper ner dem och ser vad som händer.

Ställa den på en piedestal kanske? Eller ta sticklingar om det är en chili du gillar, jag har testat att göra det för första gången nu och de har iaf inte dött ännu :p
 
Ställa den på en piedestal kanske? Eller ta sticklingar om det är en chili du gillar, jag har testat att göra det för första gången nu och de har iaf inte dött ännu :p

Det är 9 stora plantor :angel: Blir en himla massa piedestaler :D två står i fönster, 6 på köksgolvet och en står bortglömd i hallen.
Jag är nog inställd på att odla nya nästa år, tror det blir enklast. Fast sticklingar låter intressant! Kanske ska testa jag med.
 
Det är 9 stora plantor :angel: Blir en himla massa piedestaler :D två står i fönster, 6 på köksgolvet och en står bortglömd i hallen.
Jag är nog inställd på att odla nya nästa år, tror det blir enklast. Fast sticklingar låter intressant! Kanske ska testa jag med.

Jag tänker att går det så går det :D
 
Den där fikaplatsen skulle jag vilja besöka :love:
Bli inte förvånad om det dyker upp en Scata edera dagen :angel:

Själv har jag gjort höst i trädgården nu och allt jag rycker bort går till en bädd som ska bli ett upphöjt potatisland på bädd nästa säsong. Måste testa en gång till med bättre förarbete denna gång... :angel: Funkar det inte så blir det ett traditionellt potatisland därefter.
Lite vemodigt känns det att göra höst, men lite skönt också erkänner jag. Det har varit ett jobbigt odlingsår O_o Jag har bara köpt EN liten påse vårlökar i år (det är ett avtal jag har med mig själv att sätta en påse nya Scillor under äppelträdet varje höst :angel:).
 
Även jag har höstat i trädgården,tagit in mina dahlialökar,klippt ner en del blommor och tagit in min chili som älskar att bo i kruka o har frodats.
Nu har jag bara ett evigt rensande i grusgångarna kvar. :yuck:
 
Visa bifogad fil 19605Farsans potatisskörd, han har aldrig fått in så mycket som i år.
Oj hjälp! Och jag som var så glad över att få två säckar med potatis i år :o

Kl
Har skördat lite idag. Har fortfarande lite kvar.
Morötterna liknar mer minimorötter :cautious: men annars är jag ganska nöjd. Varit en rätt jobbig sommar så på ett sätt skönt att landet inte är större än det är fast nästa vår ska jag gräva ut den mer, behöver mer ärtor och kålrötter.
Sista salladen tog jag in idag. Känns lite vemodigt att inte ha egen sallad sen :(
Men men nästa år så :)
 
Jag aska göra ett experiment.

Förra årets persilja övervintrade. Så den har fått stå kvar och har gått i blom. Jag ska klippa ner stånden och låta dem ligga kvar och se om det kan bli "höstsådd" av det. :)

Fukar det så är det kul. Funkar det inte, så är plätten så liten att det inte gör något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp