Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Chili, redan!
D9238DBB-EB95-455A-A30A-07E413345388.jpeg
 
Spännande!!!

Vid gamla hus är det ofta rotskott runt gamla plommionträd men de är oftst sådana som inte blommar och inte får frukt.
Jag letar ju med ljus och lykta efter rotäkta plommonträd och träd vars kärnor gror och ger frukt.

Plommon är besvärligt i största allmänhet. Lyckas man så lyckas man. Annars blir det inget alls.
Har ett Tzar som är funt fyra år gammalt som blommar fint och ger en del kart men alla faller av innan de blivit mogna.....
Plommonvecklare? Vi verkar ha sådana, våra två plommonträd får kart som sedan ramlar av efter lite detektivarbete så misstänker jag plommonvecklare och här hängt upp fermonfällor i hopp om att få plommon.
 
Plommonvecklare? Vi verkar ha sådana, våra två plommonträd får kart som sedan ramlar av efter lite detektivarbete så misstänker jag plommonvecklare och här hängt upp fermonfällor i hopp om att få plommon.
Hrm? Bildgooglar och det har inte funnits nåt som liknar det i trädet.

I år har det två (TVÅ) blomknoppar så jag får nog itne så många möjligheter att studera :laugh:
 
Åh! Jag trodde verkligen att jag skulle hinna dit i år, men så slök växthusbygget plötsligt all tid som fanns och lite till. Men jag SKA dit någon gång! Typ nästa år! (om jag inte har kommit igång med något annat projekt som äter upp all tid)

Väl värt ett besök! Trots att hälften var överblommat var det riktigt vackert. Har varit där flera gånger, men det var många år sen sist.
IMG_20180510_113331.jpg
 
Har idag varit och shoppat :)! Kom hem med ett körsbärsträd (Stella) och ett äppelträd (Aroma). Köpte även stödstolpar, stödband och gnagskydd. En kruka, grönsaksgödsel och några olika blommor som dottern tjatade till sig slank med också. En av dem var en vintergrön marktäckare (kommer ej ihåg namn), tänkte rensa lite i ogrässlänten och sätta den där.

När äldsta dottern sover hoppas jag kunna smyga ut och gräva det sista hålet till träden, ett hål är redan klart.

Min tomatplanta som jag dragit upp från frö (första gången för mig) börjar sätta blomknoppar nu!!! Paprikan verkar också vara på G 😁
 
En fundering...
Mina paprikafrön har gett synnerligen dålig utdelning i år. :arghh:
Hur funkar det att ta frön från färska paprikor man köpt att äta? Kan man så dem direkt färska, eller måste de torkas först?
(fullt medveten om att de kommer få mogna klart inomhus i höst, om jag sår dem nu - det går nog att lösa...)
 
@BobberiBoo woow :love: kommer bli fint!

Vi har haft besök så har mest städat lite och sen bara hängt. :) Njuter av blommorna hela tiden. Lönnarna blommade över så snabbt i värmen, nu slog alla körsbär och hägg ut på en dag. Glömde att jag fick vit och rosa löjtnantshjärta förra året men de kommer nu så fint. :love: Plockat buketter av narcisser. Igår blev landet klart men jag har inte hunnit så ännu. Kanske i morgon. Det vankas regn. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp