Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så himla torrt ute så idag på rasten vattnade jag faktiskt perennrabatt, lite kryddkrukor och varmbänk där jag sått. Rabatten tänker jag egentligen ska klara sig själv men å andra sidan tror jag man får fin utdelning av lite extra omtanke.

Jag har redan börjat vattna ute. Men mest krukor än så länge. Jorden i pallkragarna är fortfarande fuktig längre ner så jordgubbarna får klara sig på regnet ett tag till. Så varmt är det inte än sålänge tyvärr.
 
Jag läste det här om Honungsört:

" Lämpar sig väl som gröngödslingsväxt och täckgröda."

Hur gör man då? I vilka lägen kan man använda den som gröngödslingsväxt och täckgröda? När sår man den då? Tar det upp en hel växtsäsong då?

Jag har en rabatt där jag brukar ha tomater påsommaren. Köper färdiga plantor från plantskola. Sen brukar tomatplantorna få stå kvar över vintern och sen tar jag bort dem på våren. Tänker att jorden då kan ta tillbaka lite näring från plantorna eller nåt sånt. Skulle jag kunna göra på nåt annat sätt? Kan man t.ex.så houngsört när tomatsäsongen är slut och låta den stå över vintern (för att sen ta bort den när man ska plantera tomatplantor nästa år? Eller behöver honungsörten sås på våren för att hinna växa tillräckligt?
 
Jag läste det här om Honungsört:

" Lämpar sig väl som gröngödslingsväxt och täckgröda."

Hur gör man då? I vilka lägen kan man använda den som gröngödslingsväxt och täckgröda? När sår man den då? Tar det upp en hel växtsäsong då?

Jag har en rabatt där jag brukar ha tomater påsommaren. Köper färdiga plantor från plantskola. Sen brukar tomatplantorna få stå kvar över vintern och sen tar jag bort dem på våren. Tänker att jorden då kan ta tillbaka lite näring från plantorna eller nåt sånt. Skulle jag kunna göra på nåt annat sätt? Kan man t.ex.så houngsört när tomatsäsongen är slut och låta den stå över vintern (för att sen ta bort den när man ska plantera tomatplantor nästa år? Eller behöver honungsörten sås på våren för att hinna växa tillräckligt?
Honungsört växer fort om du vill att den ska blomma så bör du så i början av sommaren. Är det bara grönmassan du är intresserad av så kan du så när som helst under odlingsäsongen. Du använder växten som man använder klippt gräs, den är inte kvävebindande eller så som klöver är. Vill du binda kväve finns det persisk klöver man kan använda eller någon annan baljväxt. Jag tror inte tomaterna störs av att odlas samtidigt med honungsörten och definitivt inte av att växa samtidigt som klöver.
 
Denna dök upp i mitt flöde på insta, kunde inte låta bli å posta här ^^ 😅

Screenshot_20210428-172049.png
 
Här är också torrt så jag lät vattenspridaren gå en stund igår. Imorgon har SMHI lovat regn men typiskt minskar de mängden ju närmare det kommer, igår lovades 13 mm nu idag är prognosen bara 3,7 för morgondagen.
 
20210429_145524.jpg


Det här tar lite knäcken på mig just nu. Över hundra paprika- och chiliplantor. De är överallt. Flera aubergin- och kronärtskocksplantor har dukat under.

Två flaskor giftspray har gått åt, men de kommer tillbaka i större mängd. Nu ger jag upp och slänger ut det mesta.
 
Var på trädgårdshandeln här i närheten på lunchrasten och köpte en rabarberplanta till pappa. Fick dessutom med mig en Klematis till halva priset, fyra jordgubbsplantor av olika sort för bättre variation i min nyss iordningställda jordgubbs-pallkrage samt ett par kryddor.

Nu är bara min stora fundering om jag ska fortsätta odla kryddor i pallkragen där jag "alltid haft dem" men där just nu allt utom gräslöken dött, om jag ska försöka ställa iordning en stor kruka åt dem på altanen, nära grill och nära att gå ut från köket, eller om de ska få bo vid växthuset när det är klart :confused: Svåra frågor detta! :nailbiting::laugh:
 
Kvickrotsriget fortsätter. Hade bara tänkt täcka med tjockt med silage och odla potatis men jag vågar banne mig inte när jag ser hur illa det är. Den här skiten tar snart knäcken av mitt trädgårdsintresse för jag vet att det kommer se likadant ut nästa vår igen
 

Bifogade filer

  • _20210429_180751.JPG
    _20210429_180751.JPG
    599,8 KB · Visningar: 35
Men gud vad tomater dricker. Jag har dem i fönstret (sydväst) i väntan på att det ska bli lite varmare och de behöver vattnas nästan varje dag utan att börja sloka. Iofs står de fortfarande i en liten kruka - ska omplanteras snarast. En av dem som borde vara buskigare växer på längden. Vad göra? Jag ska tydligen inte tjuva den eftersom det är en kort och buskig körsbärstomat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 089
Senast: Badger
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
393
· Visningar
24 174
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 242
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
7 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp