Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hoppas på att övertala de andra i föreningen (tre hushåll) på att sätta upp lite fler pallkragar i trädgården till helgen. Det känns så himla onödigt att åka tio mil för att ta hand om våra odlingar på landet när vi egentligen har en rejäl trädgård precis utanför fönstret....

Halvdag i dag så i eftermiddag blir det till att skola om frösådder :bump:
 
Är chili och paprika fleråriga? :o
Det går att övervintra dem. Jag brukar inte lyckas så bra med den biten dock :p

C1665F8A-3FAD-474C-BE5A-DF886C821248.jpeg

Hittade ingen bild där alla är med men vi har de här två som är kraftigt nedklippta nu pga bladlössen, och fyra som är något mindre. De mindre blommar nu, de här två stora är mest angripna. När de inte är nerklippta är de över 1,5m höga 😍
 
I feel you! Vi har samma problem på våra stora chiliplantor (som är flera år gamla och mer är som träd) 😭
Vi håller dem isolerade och hoppas lite naivt att det ska försvinna när vi flyttar ut dem i växthuset. De får ha det lilla tunnelväxthuset för sig själva i början och försvinner det inte får vi helt enkelt hiva dem. Känns jättetråkigt med tanke på hur stora de är. Hade på ett sätt känts bättre om miniplantorna hade fått skiten istället.
Hur övervintrar du dem?
 
Jag slänger mig in i den här tråden för nu börjar det röra sig i trädgården.

Vi har fått upp spaljéerna till bönorna, vitlöken kommer så fint, även elefantvitlöken, och hälften av jordgubbsplantorna är flyttade. Vi har fått ner dill, två sorters gräslök, mangold, svartkål och grönkål. Nästa etapp blir morötter, blomkål, potatis och fler jordgubbsplantor. Och blommor! Planerar för att anlägga några nya rabatter där det bara ska växa sådant som är vackert, sånt som går att äta har vi nog av 😅



I trädgården har vi:

Två tunnelväxthus, ett litet och ett lite större. Där ska tomaterna och chilin bo, ungefär 20(x2) olika sorter av varje. Lite gurka också kanske.

Fyra stora odlingslådor, tre av dem har spaljéer för bönor men jag minns inte vilka bönor vi enades om. I en av lådorna bor vitlök och elefantvitlök, i en bor tre olika sorters jordgubbar och i de andra två kommer morötter, rödlök, gul lök, purjolök, två sorters rödbetor och blomkål bo. Eventuellt något mer.

Fyra vanliga pallkragar där vi kommer ha dill, två olika sorters gräslök, mangold, olika sorters sallad, grönkål och svartkål.

Och sen har vi ett litet friland också, där vi har potatis och jordärtskockor.

Utöver detta har vi hallon, krusbär, svarta vinbär, blåbär och rabarber.

CC375D49-A923-4570-829D-003FA4A3C8D9.jpeg

Vårt stora tunnelväxthus blåste iväg i stormen för några veckor sedan. Vi har fått hem ett nytt men väntar ett tag till med att sätta upp det. Väntar ett tag med duken på det lilla också.
Plätten som är till höger om pallkragarna/odlingslådorna är vårt (överväxta) friland.
 
Visa bifogad fil 68660

Det här tar lite knäcken på mig just nu. Över hundra paprika- och chiliplantor. De är överallt. Flera aubergin- och kronärtskocksplantor har dukat under.

Två flaskor giftspray har gått åt, men de kommer tillbaka i större mängd. Nu ger jag upp och slänger ut det mesta.
Brr, ryser när jag ser dem :(

Jag hade likadana angrepp på mina fuchsior 2019, jag använde Fruktträd Effekt som innehåller rapsolja vilket kväver skadeinsekterna

Behandlade dem två gånger och sedan enstaka planta ytterligare en gång :up:

Jag har tidigare använt Fruktträd Effekt mot rött spinn på mina orkidéer, det plus rovspinn har varit det enda som fått bort ohyra
 
Alla 3 dahlia knölar har fått samma behandling 🤔 tror jag får ge upp den trötta nu, är inget tecken på liv där alls och ja den ser ju rätt risig ut vid sidan av dom andra 😅😐

IMG_20210430_122220239.jpg
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Brr, ryser när jag ser dem :(

Jag hade likadana angrepp på mina fuchsior 2019, jag använde Fruktträd Effekt som innehåller rapsolja vilket kväver skadeinsekterna

Behandlade dem två gånger och sedan enstaka planta ytterligare en gång :up:

Jag har tidigare använt Fruktträd Effekt mot rött spinn på mina orkidéer, det plus rovspinn har varit det enda som fått bort ohyra

Det är en av de flaskor jag använt. Behandlat vid fyra olika tillfällen. Har som sagt gjort slut på ett par giftflaskor.
 
Jag ska återvända till kolonilotten en sista gång för att hämta Coupe d'Hébé
För två år sedan fick jag ett litet litet rotskott, max 10 cm, som jag satte på kolonilotten. Men skottet blev liksom övervuxet av annat, och jag har letat mig fördärvad efter det. Jag trodde att det lilla rosskottet hade dött och förmultnat.

Men idag då gick jag förbi med hundarna för att se om det ändå inte gick att finna. Och se där! Där stod ju en 30 cm hög Coupe d'Hébé inklämd mellan nervissnad lavendel! :bump:
 
Ett alternativ är att spärra av så att roboten inte kan köra över gullvivorna. Så gör jag. (Orkar inte med skilsmässa och uppdelat boende o s v. :angel:)

Fast de är utspridda över hela framsidan, b en lite här och där. Hur spärrar man då? Jag är helt ny på robot.. (och helst vill jag undvika skilsmässa)
 
Man killar under hakan och pratar om biologisk mångfald och lovar att klippa gräset när vivorna gått i frö. :D

Eller så tar man bort botten på hinkar och ställer som skyddsmurar runt varje planta. :idea:

Vi har bara robot, ingen vanlig klippare så jag tror inte han nappar på gullande :D

Hinkar kanske jag skulle ställa ut! Lite synd att man inte ser blommorna då bara. Fast känner jag mig själv kommer jag vara där och kika hela tiden. De är ju så fina!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
971
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
349
· Visningar
21 712
Senast: Fazeem
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
64 609
Senast: sthu
·
Svar
1 402
· Visningar
75 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp