Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stod över de nya tomatplantorna och fnulade över varför några av raderna fortfarande vad helt tomma. Gräver lite och upptäcker att jorden är SNUSTORR - men för helvete! :laugh: Jävla dumskalle som glömmer bort att hon ju kör utan tak och med undervärme, givetvis blir det torrt. Aja, påfyllt med råge nu, får hoppas att resterande frön tar sig!
 
Äntligen! (Igår.)
_20210215_200252.JPG

Tomater, paprika, ormgurka, stjälkselleri och lite annat. Dessutom några omärkta frön som jag glömt skriva vad de är på. :D
 
Här har chili, gurka, kronärtskocka och stockrosor grott för året :)

Kan även hälsa (@athena_arabians kankse och andra det kan beröra) att chili verkar överleva att få hjärtbladen kapade av kattunge :angel:
Ska man börja med stockrosor redan? Försöker klura ut dessa blomstersådder.

Ikväll sådde jag ihop med en busig 2,5-åring. Vi fick ner bl.a. lejongap, sommarrudbeckia (minsta fröerna jag sett!), rödbeta, borstnejlika och zinnia samt gurka för fönsterodling inne. :) De övriga åkte ut på verandan och i morgon ska jag täcka dem med snö.
 
En nybörjarfråga, när ska man börja så? Ska man följa det slaviskt som står på påsen? När ska man så stockrosor?
jag har inte tillgång till växthus osv utan de får stå i huset, däremot kan jag reglera värmen där de står allt från minusgrader (eller ja, det gillar ju inte rummet men ni fattar) till varmt.. (den delen av huset är stängt på vintern så det är bara lite underhållsvärme där). Mycket ljust också (fönster i söderläge och stora fönster, en fönstervägg kan man säga då det är fönster hela vägen 5-6 stycken a minst 2 m höga och 1 m breda kanske.
 
En nybörjarfråga, när ska man börja så? Ska man följa det slaviskt som står på påsen? När ska man så stockrosor?
jag har inte tillgång till växthus osv utan de får stå i huset, däremot kan jag reglera värmen där de står allt från minusgrader (eller ja, det gillar ju inte rummet men ni fattar) till varmt.. (den delen av huset är stängt på vintern så det är bara lite underhållsvärme där). Mycket ljust också (fönster i söderläge och stora fönster, en fönstervägg kan man säga då det är fönster hela vägen 5-6 stycken a minst 2 m höga och 1 m breda kanske.

Det beror vad du ska så. Vanligtvis kan man gott gå efter vad som står på påsen. Om du inte har tillgång till extraljus (dagsljus genom fönster räcker inte såhär års) eller växthus så skulle jag så i den senare perioden av vad som står på påsen. Dvs står det såtid mars-april hade jag sått i april.
 
@Chili @Hippocampus
Stockrosor från februari och framåt enligt påsen. Jag har haft lite problem att få de att gro tidigare (nya fröer nu funkade fint) så ville starta i tid, och har belysning.

----
Om ett par veckor börjar det väl bli dags för... Resten ;) jag gillar vädret nu, gör mig inte lika desperat efter vår. Men djungelgurka och kanske tomater (de var jag för tidig med förra året så betydligt mer avslappnad i år) står väl näst på tur.
 
@Chili @Hippocampus
Stockrosor från februari och framåt enligt påsen. Jag har haft lite problem att få de att gro tidigare (nya fröer nu funkade fint) så ville starta i tid, och har belysning.

----
Om ett par veckor börjar det väl bli dags för... Resten ;) jag gillar vädret nu, gör mig inte lika desperat efter vår. Men djungelgurka och kanske tomater (de var jag för tidig med förra året så betydligt mer avslappnad i år) står väl näst på tur.
Då ska jag också sätta lite och ha under lampan. :)

Jag sådde av någon anledning dahlia igår i en av krukorna som ska bo utomhus. Ja ja så går det med en 2,5-åring i hasorna och trötthet. ;) Det får bli ett experiment. Den lådan kan få bo i växthuset och räddas från nätter med minusgrader efter att sådden tittat upp, så snäll kan jag vara. Jag har fröer kvar, dem ska jag vårda ömt och odla fram under lampan. Nu för tiden kan jag ha fler fönster ifred från klåfingrar så jag ser ändå hoppfullt på det hela. :D

Åh jag längtar så efter stockrosorna. Tänk så fint mot det rödmålade torpets södergavel. Ska ha en riktigt solälskande rabatt i det oförlåtande läget där även vårt persikoträd står. Hoppas det överlevt denna stränga vinter...
 
Spännande med allas vintersådder, ska bli kul att å se resultaten :) ska nog pröva mig på lite själv idag, får se vad jag hinner.

Tänkte iaf så lite sommarblommor till uteplatsen tror jag. Jag har en sparat på en del små plastbehållare från affären, sånna som grönsakerkommer i. Hur gör ni andra, sätter ni ut dom direkt eller sätter ni ner allt i någon större behållare? Jag misstänker jag borde sätta ner mina små i en större behållare då det kan regna en del, vill inte fröna ska flyta bort 😅
 
Spännande med allas vintersådder, ska bli kul att å se resultaten :) ska nog pröva mig på lite själv idag, får se vad jag hinner.

Tänkte iaf så lite sommarblommor till uteplatsen tror jag. Jag har en sparat på en del små plastbehållare från affären, sånna som grönsakerkommer i. Hur gör ni andra, sätter ni ut dom direkt eller sätter ni ner allt i någon större behållare? Jag misstänker jag borde sätta ner mina små i en större behållare då det kan regna en del, vill inte fröna ska flyta bort 😅
Jag har lock eller plastfilm på eller i en stor plastback med lock, då kan man ha vilka krukor som helst. :) Hål i botten så de dränerar. Ställ dem utmed huset så kan du kanske slippa det värsta regnet?
 
Jag har lock eller plastfilm på eller i en stor plastback med lock, då kan man ha vilka krukor som helst. :) Hål i botten så de dränerar. Ställ dem utmed huset så kan du kanske slippa det värsta regnet?

Tror jag har kommit på en bra plats för dom, för dom ska väl helst inte stå i sol nu? Får kanske sno en plastback från boden :angel:
 
Jag börjar bli en riktig nörd, kan inte gå på promenad utan att ta bilder 😅
Visa bifogad fil 64875
⬅️ lind - klibbal ➡️ och i kanten en högstubbe lämnad för biologisk mångfald 👍
Just det, såg din tidigare förfrågan om knoppar och konstaterar att vi bara har vanliga träd och buskar. Inte ovanliga trädgårdsväxter/parkväxter som var med på listan. Men vill du ha bilder på knoppar på lönn, sälg, klibbal, vårtbjörk, asp (och hybridasp), syren, forsythia kan det ordnas. :)
 
Just det, såg din tidigare förfrågan om knoppar och konstaterar att vi bara har vanliga träd och buskar. Inte ovanliga trädgårdsväxter/parkväxter som var med på listan. Men vill du ha bilder på knoppar på lönn, sälg, klibbal, vårtbjörk, asp (och hybridasp), syren, forsythia kan det ordnas. :)
Sälg tar jag gärna bild på, resten har jag identifierat i närområdet :up:
 
@Chili @Hippocampus
Stockrosor från februari och framåt enligt påsen. Jag har haft lite problem att få de att gro tidigare (nya fröer nu funkade fint) så ville starta i tid, och har belysning.

----
Om ett par veckor börjar det väl bli dags för... Resten ;) jag gillar vädret nu, gör mig inte lika desperat efter vår. Men djungelgurka och kanske tomater (de var jag för tidig med förra året så betydligt mer avslappnad i år) står väl näst på tur.
Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp