Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan inte använda den kopplingen för att ibland fylla en tunna utomhus och sen vattna från tunnan med hjälp av en dränkbar pump? Lite dyrare lösning men du slipper mecka med slang från köket hela tiden.
Och täckodla för att slippa vattna så ofta. :)

Min trädgård är ca 30 kvm. Den billigaste lösningen som tar minst plats får det bli. Tidigare år har vi vattnat med vattenkanna.

Vattna behöver jag nog göra dagligen vid fint väder oavsett. Trädgården ligger i ett väldigt varmt söderläge med tegelväggar på två sidor (N och V) som reflekterar värme.
 
Som tur är så bunkrar min man alltid på sig pallkragar när han kommer över dem på jobbet, så min dahliabädd blir helt enkelt i en pallkrage bredvid pionerna som också fick en pallkrage kastat över sig. Utav den anledningen att min man går lite väl hårt åt med trimmern så förra våren rök min ros för han trodde att det var ogräs :meh::arghh:
 
Som tur är så bunkrar min man alltid på sig pallkragar när han kommer över dem på jobbet, så min dahliabädd blir helt enkelt i en pallkrage bredvid pionerna som också fick en pallkrage kastat över sig. Utav den anledningen att min man går lite väl hårt åt med trimmern så förra våren rök min ros för han trodde att det var ogräs :meh::arghh:
Hur många lökar ska du ha i en pallkrage? Jag har för mig att det rekommenderas med runt fyra stycken i en krage. :)
 
Min trädgård har de år jag har bott ihuset haft mycket daggmask, men nu har det fullkomligt exploderat. Det började redan i höstas när hela gräsmattan - och då menar jag verkligen hela - blev helt brun av högar med maskgödsel. Det var inte en hög här och där, utan det låg en hög ungefär var tionde decimeter. Det blev så mycket att gräsmattan fläckvis har kvävts ihjäl. När jag stoppar en spade i marken så kryllar det av mask.

Med det här inlägget vill jag så klart inte bara skryta om alla mina daggmaskar, utan jag undrar också vad jag kan göra för att göra det bästa av maskgödslet nästa höst. Kan/bör jag ta hand om det på något vis?
 
Hur många lökar ska du ha i en pallkrage? Jag har för mig att det rekommenderas med runt fyra stycken i en krage. :)

Det beror lite på deras storlek. Har inte riktigt kollat på vilken höjd de nya är på :o
Klipper in ett citat från sidan där jag köpt alla mina dahlior, och som är de råd jag följer i år iaf :rofl:

"Hur många får det plats i en pallkrage 80 x 120 cm är en återkommande fråga. Låga sorter 15 – 40 st. medelhöga sorter 6 – 8 st. Höga och storblommiga sorter 4 – 6 st."

Bör tilläggas att jag har bara dekorativa dahlior, så det gör att utrymmet minskar ganska snabbt i jämförelse med boll- eller pompondahlior
 
Det beror lite på deras storlek. Har inte riktigt kollat på vilken höjd de nya är på :o
Klipper in ett citat från sidan där jag köpt alla mina dahlior, och som är de råd jag följer i år iaf :rofl:

"Hur många får det plats i en pallkrage 80 x 120 cm är en återkommande fråga. Låga sorter 15 – 40 st. medelhöga sorter 6 – 8 st. Höga och storblommiga sorter 4 – 6 st."
Det låter helt orimligt med 40 stycken i en pallkrage :laugh: jag tänker nog på de största när jag kom ihåg siffran fyra. Men jag kan säga såhär, de blir mycket större än du tror! ;)
 
Det låter helt orimligt med 40 stycken i en pallkrage :laugh: jag tänker nog på de största när jag kom ihåg siffran fyra. Men jag kan säga såhär, de blir mycket större än du tror! ;)

40 låter inte så orimligt i mina ögon, däremot att de då inte så breda eftersom de tvingas ihop. Iaf utifrån de sidor jag läste igår för att se om det skulle bli i pallkrage eller om jag skulle behöva gräva fram en rabatt till dom.

Tack för tipset men alla mina 15 knölar ska inte ner i pallkragen, vissa ska till rabatten och några till krukor. Finns inte en chans att det skulle bli bra med alla 15 i pallkragen då det är minst 3 stora.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp