Trädgården 2016 del 2

Jag diskuterade med en ytligt bekant häromdagen om bästa knepet för att få en hållbar relation. Enligt henne var det att ses så lite som möjligt, så där är vi nog nåt på spåren.:up: Jag kom på mig själv häromdagen att jag hade glömt bort att han skulle komma hem denna veckan. Då har han ändå varit borta i 5 veckor nu.:o I början av relationen uttryckte han oro över att jag skulle tycka att det var så jobbigt när han är iväg på jobb, tydligen tär det på många förhållanden. Det går 2 veckor innan jag hinner reflektera över att han är borta.:rofl:

Det där låter ju som om det skulle kunna vara gångbart även hos mig.
 
Minns inte vad du fått för tips innan, men en av mina favoriter är sockblomma! Ganska snabb, funkar i både sol och skugga, och har grymt snyggt växtsätt och fina blad. (Blommorna är också fina, men de är ju bara en kort period)

Annars känns ju nävor givna, och det finns ju alltid någon för alla smaker. Jag gillar nätnäva (G. renardii) och silkesnäva (G. cinereum) t.ex., mycket för att de känns lite "skira" när nervaturen i blommorna blir tydlig :)

Tillägg: funderade lite till! (Jag har lättare att rabbla favoriter bland skuggväxter, så det tar ett tag innan solväxterna kommer fram :D )
Finns ju trevliga, lite lägre marktäckare också. Vad har du för jord? Jag planterade bl.a. trampnarv, backnejlika och isotoma i höstas. Jag har lite för tung jord för att de ska trivas (nejlikan känns tåligast, de andra saknar sand...) men de skulle nog vara urfina på en mer väldränerad plats!
Och så timjan såklart. Av alla de slag! :love:

Tack för en massa tips! Sockblomma kan jag tycka nästan har för tråkiga blad, sådär så innan de bildat en matta undrar man om det är ett ogräs. :p Nävor kan vara kul men jag har inte riktigt fastnat för dem. Det var det första jag tänkte på själv men jag kanske får botanisera lite mer bland sorterna. Tycker den vilda stinknävan är häftig men jag vill nog inte ha den i rabatten. :D

Jorden är sandblandad med berggrunden direkt under eller ner till 1-2 m under marken. Mycket väldränerat alltså, dock är nog jorden i rabatten lite mer mullrik då den varit under en stor buske under lång tid som fällt mycket löv. :) Jag har satt en rabattkant runt rabatten men den sitter väldigt ojämnt pga berget. :p Sen har jag fri tillgång till välbrunnen hästgödsel som jag har i alla planteringar, i denna rabatt dock endast vid rosorna hittills.
Nejlikor är fina! Och purpurklätt. :love: Kanske en bädd av backtimjan och fetknopp, ser redan fjärilstillökningen framför mig...
 
Om du vill ha fler fjärilar måste du skaffa anisisop! Alla fjärilar och humlor älskar den. Man ser knappt växten för den är dold av alla flygfän. Man får passa på att titta på den regniga dagar :up:

:D låter lovande! Det är i allmänhet ett av mina största mål med trädgården, att skapa en oas för insekter och fåglar med riktigt hög artrikedom. Rent av ganska riktade planer för att få dit makaonfjärilen också. :angel:
 
Med sandblandad och väldränerad jord borde nejlikor, timjan och fetknopp funka perfekt! @Chili (Misstänkte att du inte hade så tung jord, för visst ligger din trädgård i Jönköpingstrakten?)
Vad roligt att vi tycker så olika om sockblommor :D Jag har den mest i skuggiga lägen iofs, och inte som en hel matta (då tycker jag den blir ganska tråkig) utan mer skyar i kontrast till andra blad. Min favoritdel av vår lilla koloniträdgård just nu är skugghörnet med strutbräken, sockblomma och hasselört - så fina kontraster!

Nävor kan vara urtrista om det är fel sort, 'Rozanne' och liknande är för blaffiga för min smak, men de spädare gillar jag. Du borde hitta någon fin om du botaniserar lite!

Kom att tänka på alunrot också. Jag gillar själv inte de med de allra grällaste bladen, men har en med mörkgrönt/lätt mörkrött bladverk och små späda rosa blommor som blommar i princip hela sommaren. Riktigt snabb också!

Och purpurklätt är också en av mina absoluta favoriter!
 
Med sandblandad och väldränerad jord borde nejlikor, timjan och fetknopp funka perfekt! @Chili (Misstänkte att du inte hade så tung jord, för visst ligger din trädgård i Jönköpingstrakten?)
Vad roligt att vi tycker så olika om sockblommor :D Jag har den mest i skuggiga lägen iofs, och inte som en hel matta (då tycker jag den blir ganska tråkig) utan mer skyar i kontrast till andra blad. Min favoritdel av vår lilla koloniträdgård just nu är skugghörnet med strutbräken, sockblomma och hasselört - så fina kontraster!

Nävor kan vara urtrista om det är fel sort, 'Rozanne' och liknande är för blaffiga för min smak, men de spädare gillar jag. Du borde hitta någon fin om du botaniserar lite!

Kom att tänka på alunrot också. Jag gillar själv inte de med de allra grällaste bladen, men har en med mörkgrönt/lätt mörkrött bladverk och små späda rosa blommor som blommar i princip hela sommaren. Riktigt snabb också!

Och purpurklätt är också en av mina absoluta favoriter!

Jo precis :) Älskar också skuggväxter! Har en hel massa skuggiga ytor jag ska ge mig på. Strutbräken är en riktig favorit här med. Men tycker den vissnar så fult. Kan man klippa bort bladen när den börjat vissna?

Alunrot har jag en mörkröd variant, Silver scrolls, inne i skuggan bakom rabatten tillsammans med olika funkior. Kan helt klart tänka mig fler sådana!
Jag som inte skulle greja så mycket med trädgården i år kan visst inte hålla mig... :p
 
makaonfjärilen
Den har jag inte sett här. Än. Annars finns det så många sorter här. I och med att det bara är min andra sommar här, så är jag mest imponerad av de stora. Påfågelöga är nog favoriten, men jag gläds också extra åt amiraler, aspfjärilar och sorgmantlar.
 
Jag såg en makaonfjäril häromdagen. Eftersom jag aldrig sett någon tidigare blev jag rätt exalterad och försökte komma ikapp den för att ta en närmare titt och helst fotografera den. Den drog sin kos rätt snabbt och jag hann inte se den så noga, men det kan inte ha varit något annat än en sån fjäril.
 
Jaha, är det det man har en sambo till? Jag har gått och funderat på varför de kan vara bra att ha.

-

Jag sliter vidare med min parkslide. Hela skiten ska väck. När jag grävt färdigt ska marken täckas, ifall det är något jag missat att få bort. Det är tur att jag har sandjord.
IMG_20160614_191131_zpsarlriet6.jpg


Sen har jag en bit syrenhäck att beskära, jag behöver fixa mer yta att plantera på så alla växter jag har i kruka efter flytten kommer ner i jorden. Pilträden ska beskäras. Jag har inte hjärta att ta bort dem än då jag var lite sent ute med att ta en stickling jag kunde sätta på annan plats. De grusade delarna är fulla med ogräs.

Men jag har fått klart grönsakslandet, planterat alla lavendel och även alla dahlior och gladioler.
IMG_20160611_163543_zpsfxi1myto.jpg

Parkslide? Är det samma sak som kirchkål?

Jag planterade en klätterros (jazz) förra året och var slarvig med att vattna den i början. I år är det två små futtiga pinnar på 15cm med 3 blad var som finns bara. Förra året klarade den sig fint utan speciellt mycket vattning. Ska jag ge upp och gräva upp den? Eller om tror ni den kommer ta sig mer med gödning och extra vattning? Har vattnat den mycket nu sista veckorna när vi haft så torrt, men den har inte påverkats något av det.
 
Jag kompisfyndade 8 utomhuskrukor av olika storlekar (från ganska stora till jättestora) av riktigt rejäl keramik ikväll, med tillhörande fat. 1500:- för alla, det tyckte jag kändes som ett bra pris, eller? De väger bly så det är inget plastigt skräp precis.

Mina rosor i stora rabatten har börjat slå ut i gult och vitt och eldrött. Det är så vackert :love: Träden och buskarna växer verkligen över förväntan ändå med tanke på torkan. Gick och vattnade det värsta med kanna nu ikväll och hukade mig för grannarna, förväntar mig nästan ett gnällbrev i postlådan framöver...
 
Tack för en massa tips! Sockblomma kan jag tycka nästan har för tråkiga blad, sådär så innan de bildat en matta undrar man om det är ett ogräs. :p Nävor kan vara kul men jag har inte riktigt fastnat för dem. Det var det första jag tänkte på själv men jag kanske får botanisera lite mer bland sorterna. Tycker den vilda stinknävan är häftig men jag vill nog inte ha den i rabatten. :D

Jorden är sandblandad med berggrunden direkt under eller ner till 1-2 m under marken. Mycket väldränerat alltså, dock är nog jorden i rabatten lite mer mullrik då den varit under en stor buske under lång tid som fällt mycket löv. :) Jag har satt en rabattkant runt rabatten men den sitter väldigt ojämnt pga berget. :p Sen har jag fri tillgång till välbrunnen hästgödsel som jag har i alla planteringar, i denna rabatt dock endast vid rosorna hittills.
Nejlikor är fina! Och purpurklätt. :love: Kanske en bädd av backtimjan och fetknopp, ser redan fjärilstillökningen framför mig...
Du verkar tveksam till nävor men jag vill slå ett slag för blodnäva. Den är en av de minsta och jag gillar både deras flikiga blad och fina blommor. I gamla tråden finns en bild på min vita. Den riktigt skimrar i skymningen och blommar snällt under sommaren. Förökar sig skapligt fort om den trivs. Vill du ha fjärilar och humlor så kan kantnepeta vara nått att titta på. Inte en marktäckare men halvhög och lättodlad.
 
Parkslide? Är det samma sak som kirchkål?

Jag planterade en klätterros (jazz) förra året och var slarvig med att vattna den i början. I år är det två små futtiga pinnar på 15cm med 3 blad var som finns bara. Förra året klarade den sig fint utan speciellt mycket vattning. Ska jag ge upp och gräva upp den? Eller om tror ni den kommer ta sig mer med gödning och extra vattning? Har vattnat den mycket nu sista veckorna när vi haft så torrt, men den har inte påverkats något av det.
Vattna och var sparsam med gödsel. Den kommer hämta sig.
 
Parkslide? Är det samma sak som kirchkål?

Jag planterade en klätterros (jazz) förra året och var slarvig med att vattna den i början. I år är det två små futtiga pinnar på 15cm med 3 blad var som finns bara. Förra året klarade den sig fint utan speciellt mycket vattning. Ska jag ge upp och gräva upp den? Eller om tror ni den kommer ta sig mer med gödning och extra vattning? Har vattnat den mycket nu sista veckorna när vi haft så torrt, men den har inte påverkats något av det.

Parkslide kräver (bokstavligen) kärnvapen för att dödas direkt. Den är klassad som riskavfall i vissa länder tex UK och får bara dumpas på speciella ställen.

Bild på kirskål:
aegopodium_podagaria.jpg


Här i trädgården kom den in med en planta köpt från en plantskola för en herrans massa år sedan, innan dess fanns den inte :meh: Den håller sig på sin kant iaf så den finns inte i hela trädgården.
 
Idag sökte jag upp dom anfallande växterna på granngården,så nu har jag 2 dragoner :banana::bump::banana: och 3 blommor av någon sort,tog något som såg fint ut. :o
Dom hade 5 för 100kr av kryddor o perenner

Härligt att du hittade dragon, jag var på väg att fråga om du ville ha för jag måste flytta på den ena :D Mina trivs tydligen väldigt bra här för de växer som sjutton.
 
Parkslide kräver (bokstavligen) kärnvapen för att dödas direkt. Den är klassad som riskavfall i vissa länder tex UK och får bara dumpas på speciella ställen.

Bild på kirskål:
aegopodium_podagaria.jpg


Här i trädgården kom den in med en planta köpt från en plantskola för en herrans massa år sedan, innan dess fanns den inte :meh: Den håller sig på sin kant iaf så den finns inte i hela trädgården.

I min trädgård kan man konstatera var det har gödslats eller på annat sätt blivit mer näringsrikt genom att se var kirskålen växer. :p men om man inte går på den nu sprider den sig nog villigt även utanför dessa gränser.

Är på vift och gick in på en plantskola bara sådär. Tur jag har en lång resa hem och två veckor kvar till trädgården. Växterna var aggressiva.
 

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 906
Senast: farin
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 311
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
2 581
Senast: Mineur
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 890
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp