Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer jag med mer att identifiera :) Vet någon vad det här är för växter? De röda och de gröna. Upptäckte de nyss och känner inte igen de.
 

Bifogade filer

  • 20220501_105242.jpg
    20220501_105242.jpg
    493,9 KB · Visningar: 60
I år hoppas jag på att delta lite mer seriöst i den här tråden :D Sålde min häst i höstas och har nu både tid och råd att ta tag i mina drygt 2000 kvadratmeter tomt och försöka åstadkomma något annat än gräsmatta. Drabbades också av dahliapsykosen förra året, så i år blir det kanske huvudsakligen dahlior, men också lite potatis och lök och så. Har även sått sommarblommor. Första gången jag sår något alls... Jag har liksom inte varit så intresserad av det där med trädgård men nu har jag insett att det är sjukt roligt och orimligt mycket pengar ska gå till att make the trädgård great igen (den har aldrig varit great, som tur är, utan alltid mest bara varit gräsmatta).

Fick ett par stora stenar av grannarna för ett par år sedan och har äntligen tagit mig samman och gjort en rabatt runt. Blev klar med rabattkanten igår, så nu kan jag hämta roboten från vintervilan och släppa ut honom. Planen för rabatten är nog faktiskt potatis i år och sedan plantera lite random perenner i höst. Vill nog ha något litet träd också. Potatislandet fyller jag med dahlior istället.

Hade en trädgårdsmästare här på konsultation ett par timmar för några veckor sedan (fick i present förra året!) och han skulle även göra en liten, icke skalenlig eller jättedetaljerad, men ändå, inspirationsskiss. Tänker mig att det kan vara bra att ha någon form av tanke att utgå ifrån, för just nu är det liksom bara enorma ytor och det blir ju lätt att jag bara gör något random här och där som inte hör ihop.

Här är i alla fall de av dahliorna som kommit igång såpass att de bor ute på dagarna. Grymt nöjd med hur de utvecklas! Inga rangliga typer här, inte!
279256669_10159921624707566_5706213909313677018_n.jpg
 
Insats för vilda insekter gjord. 💪 Räfsade bort den tunna vegetationen och nu finns det naken sandig jord för marklevande solitära insekter att bo i. Härligt! (Min man kommer tycka detta är superfult 😆 Tur att det är så torrt att inget gror där ändå).
IMG_20220501_092545150.jpg
 
Eftersom jag inte har något växthus i år, så inventerade jag lite nere på logen och sen höftade jag ihop en odlingsbädd för mina minivattenmeloner i solgassande lähörnet mot hundgården.

20220501_113514.jpg


Kartong i botten, sen hopräfsat gräs/löv/småkvist och på det jord.
Ska dit mer jord, men jag hade bara 160 liter kvar = dags att köpa mer jord igen 😅
 
Jag har varit ute och börjat rensa en misskött rabatt. Marken är underminerad med sorkgångar så nu har jag annonserat efter surströmming på fb. Det ska vara avskräckande för sork. Hoppas någon har. Affärerna lär ju inte ha så här års.
 
hjälp, nu har jag råkat bli med tre potentiella päronträd till. Svagväxande. Det jag har är ju också mer av ett teoretiskt päronträd som det är (dvs minilitet och blommar men inga päron). Så tre pinnar att plantera någonstans :eek:. Inga hör ihop med några andra, jag ska ha bra tur med pollinerandet om jag har sådan tur att de slutar vara pinnar.

Ett okänt i trädgården då, ett barrotat pelarpäron som försöker fastna i en kruka, ett spö som ympades i höstas och köptes på plantskola idag och ett helt nyympat, jag hade med ymp till plantskolan och de smätte fast den på en kvitten. :cautious: Det enda vettiga päronet av dessa är pelarpäronet helt enkelt, en okänd och två urgamla svenska sorter kokpäron som jag inte vet vad som pollinerar. Undrans vad % chansen att dessa lever om ett år är.

(Nu vill jag ha kvittenträd också bara för det, det får vänta ett år för jag har faktiskt uhm liten trädgård.)

Det hemska är att jag precis planterade ett minikörsbär från Finland (trädgårdsmässan) på framsidan också.
Och två buskar blåbärstry...
 
Senast ändrad:
Angående mikroliv och markduk så kommer de in, men kanske långsammare. Duken förhindrar för dem att blanda det humusrika materialet vi lägger i med det mineralrika i jorden under. Det blir så länge duken är intakt en kultur under och en över och det blir svårare för mikroliter att utföra sina luckrande, syresättande och näringsämnestransporterande uppgifter. Stenätande bakterier som käkas och bajsas ut gör mineraler tillgängliga för odlingarna osv. Tycker det är coolt att prova utan därför även om maskbajs är bra oavsett vad de ätit, men det finns såklart lägen där nyttan inte överväger (ogräs-)riskerna.
Jag har provat i mina pallkragar med att helt enkelt bara vända på alla gräskokor upp och ned och lägga tillbaka dem, varpå jag fyllt på med jord. Visst har jag väl lite gräs i kanterna men tycker inte det är så farligt faktiskt.

Har markduk bara i miniväxthusets pallkrage, eftersom aroniabären petade upp sina rötter i den och slukade all näring.
 
Har planterat om sqasch och gurkplant, samt konstaterat att brytbönorns gror och växer som ogräs :cautious:

Sjukt dålig grobarhet på gurkorna dock, av en sort har noll grott och av den andra har bara en tredjedel grott :down: så imorgon ska jag shoppa fler gurkfrön!
Hur gamla är de? Jag ska plantera gurkor när squashen tagit sig ur fröväxthuset (eller vad det kallas), mina arboga vit och en till är från förra året, eller äldre, hjälp igen. Har ett paket med grön frilandsgurka som är nytt dock. Vad som oroar mig i det hela är att jag inte lyckats hitta om dessa är sådana som pollineras eller inte, och man får ju inte blanda tydligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 874
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 455
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 346
· Visningar
44 415
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp