Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_6634.png


Är det någon som kan svara på vad det här är för träd?
 
Jag köpte en begagnad kompostkvarn, var inte speciellt imponerad. Jag har enorma mängder ris och enorm tomt, det blev helt enkelt lättare att bara lägga allt ris på ett bra ställe. Blev inte helt nöjd med själva "fliset" heller. Inget för mig. :)
Det är ganska stor skillnad mellan olika modeller, och om det är knivar eller valsar, hur grovt fliset blir. En del modeller hackar mest kvistarna i bitar, och andra gör flis man kan täckodla med.

Det bli ju ändå rätt stora mängder ris när man har en tomt med lite buskar och sly, så efter att ha provkört grannens lite skulle jag säga att det är värt det. Kan man göra jordförbättring av rishögarna känns det som en stor vinst, det tar ju evigheter för dem att multna, och elda brasa känns lite slösigt.
 
White feather.

Villhöverbegäret kom med samma kraft som en tsunami, men behärskade mig lite och beställde bara två 😅
Jag försöker mig på dem för andra gången nu, den första jag köpte för några år sedan kom tillbaka andra året med några futtiga blad innan den försvann helt. I år slog jag till och köpte tre och har planterat dem på lite olika ställen för att se om den är lyckligare någon särskild stans. Förhoppningsvis över lever i alla fall en eller två! :) Definitivt känsligare än mina andra funkior som är som ogräs.
 
Klickade nyss hem 2 nya funkior..

Visa bifogad fil 120750
😍
Men hur får de näring?

Jag försöker mig på dem för andra gången nu, den första jag köpte för några år sedan kom tillbaka andra året med några futtiga blad innan den försvann helt. I år slog jag till och köpte tre och har planterat dem på lite olika ställen för att se om den är lyckligare någon särskild stans. Förhoppningsvis över lever i alla fall en eller två! :) Definitivt känsligare än mina andra funkior som är som ogräs.
jag har läst något om att variegering är avsaknad av klorofyll och att om den (vitheten) går för långt dör växten av näringsbrist. Undrar om det kan vara något liknande? Lite gröna nerver, men kanske ändå sämre på fotosyntes än sina gröna fränder?
 
😍
Men hur får de näring?


jag har läst något om att variegering är avsaknad av klorofyll och att om den (vitheten) går för långt dör växten av näringsbrist. Undrar om det kan vara något liknande? Lite gröna nerver, men kanske ändå sämre på fotosyntes än sina gröna fränder?
Precis, det är min teori också. Ju mer variegering desto känsligare växt, typ. Får mata dem ofta! Kanske vill de också stå soligare än andra funkior.
 
Just nu 10 funkior (6 höga av 3 olika sorter + 4 lågväxta av samma sort -tror jag-), 9 solhattar, 4 geranium, 4 blaue glocke, 2 astilbe och pga hälsan i kombo med att de måste ner i backen ; 6 st butternutter.

20230607_174013.jpg


Had inte planerat för fler funkior i år, därav att butternutterna åkte ner där den här säsongen..

Dvs jag får flytta om lite butternutter framöver, så de nya underverken ryms 😅
 
😍
Men hur får de näring?


jag har läst något om att variegering är avsaknad av klorofyll och att om den (vitheten) går för långt dör växten av näringsbrist. Undrar om det kan vara något liknande? Lite gröna nerver, men kanske ändå sämre på fotosyntes än sina gröna fränder?
Bladen blir grönare längre fram på säsongen enligt den info jag har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
42 539
Senast: Youmeoh
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 776
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 358
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 854
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp