Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag inte hunnit med att gräva om alla rabatter jag tänkt... men samtidigt är jag så glad i de jag trots allt orkat med. Imorgon blir det att plantera lite perenner jag köpte på halva priset på Plantagen.

_20230902_204719.JPG



Sedan är jag också löjligt glad i solrosorna ute vid vägen som börjat slå ut nu. Notera också klematisen i bakgrunden (Paul Farges) som mer eller mindre var totalt nerfrusen efter vintern!
 
Hur lång tid behöver ex bärbuskar på sig att växa till innan vintern? Om jag skulle köpa på rea, så att säga 😛. Zon 6, kan komma snö så tidigt som mitten på oktober, första rejäla kölden (-15C) brukar komma en vända i mitten på november. Gräset brukar sluta växa i slutet av oktober.
 
Hur lång tid behöver ex bärbuskar på sig att växa till innan vintern? Om jag skulle köpa på rea, så att säga 😛. Zon 6, kan komma snö så tidigt som mitten på oktober, första rejäla kölden (-15C) brukar komma en vända i mitten på november. Gräset brukar sluta växa i slutet av oktober.

Vad tänker du köpa? Jag har haft ner en vindruva i oktober här nere i zon 5 :D

Hos särbon i Dorotea har vi grävt ner buskar i slutet av september och de mår finfint. Det har då varit lite tuffare varianter som blåbärstry tex. Det viktigaste är väl att de är i fas med omgivningen, dvs kommer från en någorlunda lokal plantskola och inte postorder från Skåne.
 
Tips på god hallonsort? Kommer mest ätas rakt av från busken, på sin höjd användas i bakverk.

Autumn bliss är stora och goda. Hos mig i zon 1 började de ge bär så smått i augusti, ger mest i september och fortsätter tills frosten kommer.
De sprider sig en del och blir rätt höga. Inga larver i dem heller. Jag köpte två plantor 2019 och det räcker för att gå och småäta nu när de växt till sig. Men jag kommer nog plantera några till då sorten jag planterade samtidigt, Ruby Beauty, har stendött.
 
Autumn bliss är stora och goda. Hos mig i zon 1 började de ge bär så smått i augusti, ger mest i september och fortsätter tills frosten kommer.
De sprider sig en del och blir rätt höga. Inga larver i dem heller. Jag köpte två plantor 2019 och det räcker för att gå och småäta nu när de växt till sig. Men jag kommer nog plantera några till då sorten jag planterade samtidigt, Ruby Beauty, har stendött.

Tack för tips! Jag bor dock i zon 3 och de verkade vara för zon 1-2.
 
Funderar på om jag ska försöka uppbåda lite energi för att rensa klart häcken mot vägen 🤔

Har ca 3 m kvar på ena sidan av infarten och kanske 6 meter kvar på andra sidan. Dvs inte mycket egentligen och det vore ju faktiskt förjäkla skönt att ha rensningseländet klart 😅
 
Hur lång tid behöver ex bärbuskar på sig att växa till innan vintern? Om jag skulle köpa på rea, så att säga 😛. Zon 6, kan komma snö så tidigt som mitten på oktober, första rejäla kölden (-15C) brukar komma en vända i mitten på november. Gräset brukar sluta växa i slutet av oktober.
Här i södra Västerbotten grävde vi ner en riktigt ynklig liten röd vinbär i mitten/slutet av september i fjol och den visar inga tecken på att lämna in, trots ohemula mängder snö förra vintern.
 
IMG20230903181130.jpg

Vitlöken är flätad, den som gick att fläta vill säga!
Har slutskördat basilikan, men även skördat både timjan och persilja. Min dragon är ett monster! Där pratar vi inte om en årsförbrukning, det är nog mer en livstidsförbrukning... 😂 den har till och med kvävt min gräslök! 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp