Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dahlia 'Sweet Sanne' kan nog vara årets vackraste dahlia här hemma.
1000002563.jpg
 
Skönheten(gula rosen) tror jag går på steroider, den har 14 nya knoppar. Kaprifolen har nu tagit sig bra och blommar, behöver nog täcka den bättre i år. En till dahlia har fått knopp trots det är september, så om några dagar blommar den förhoppningsvis.

Har inte gjort så mycket som jag tänkt i år men får duga. På fredag är jag ledig så då ska jag jobba lite där, vända runt jord främst.
 
Dahlia 'Sweet Sanne' kan nog vara årets vackraste dahlia här hemma. Visa bifogad fil 127333
Jag köpte fröer till dahlior i våras, som skulle vara alla möjliga fina rosa nyanser (typ som dina) Resultatet? Hittills en knallgul och en klarröd. Jahopp... Är det nån idé att försöka spara knölarna?
Har hört talas om tillfällen när sparade dahliaknölar, under vissa omständigheter, har resulterat i klarröda blommor även om de inte var det från början. Men har inte hört att det skulle gå åt andra hållet
 
Lagt till tre nya hostor i min skuggrabatt, fick tag i en snake eyes och en colered hulk som jag gillade! Köpte även lite mer myskmadra som jag hoppas ska sprida sig och bli bra marktäckare.

Tomatplantorna verkar sjunga på sista versen också, fortfarande en hel del tomater på men själva plantan ser trött ut.
 
Jag köpte fröer till dahlior i våras, som skulle vara alla möjliga fina rosa nyanser (typ som dina) Resultatet? Hittills en knallgul och en klarröd. Jahopp... Är det nån idé att försöka spara knölarna?
Har hört talas om tillfällen när sparade dahliaknölar, under vissa omständigheter, har resulterat i klarröda blommor även om de inte var det från början. Men har inte hört att det skulle gå åt andra hållet

Det är en myt att dom skulle byta färg på det där sättet. Dahliafrön kan man aldrig säga blir en speciell färg, dom kan bli exakt hur som helst, jag tog frön från mina i fjol och jag har bara rosa/lila/vitt och det blev både gult och orangea. Du kan sparar knölarna men dom kommer se exakt likadana ut nästa år
 
Jag förra hösten: nästa år blir det inga stora nya projekt, vi avslutar det som är påbörjat och gör alla småsaker som inte hunnits med.

Jag i år: gräver upp inte vet jag, 30 kvm?, köper åtta bärbuskar (hallon ej medräknat pga ej köpta än), ett träd, tre prydnadsbuskar, sex klätterväxter, tre japanska lönnar och några mindre perenner.

Nästa år, DÅ blir det inga större projekt :stop::angel:
 
Jag förra hösten: nästa år blir det inga stora nya projekt, vi avslutar det som är påbörjat och gör alla småsaker som inte hunnits med.

Jag i år: gräver upp inte vet jag, 30 kvm?, köper åtta bärbuskar (hallon ej medräknat pga ej köpta än), ett träd, tre prydnadsbuskar, sex klätterväxter, tre japanska lönnar och några mindre perenner.

Nästa år, DÅ blir det inga större projekt :stop::angel:

När det gäller framtida trädgårdsplaner så har endast träningsplaner (och kanske bantnings-) en sämre, eller jämförbar, korrelation mellan ”SÅ HÄR ska jag göra i morgon/nästa vecka/nästa år” och det faktiska utfallet... Jag önskar dig därför lycka till. :D
 
Nu är även aroniahäcken mot vägen klippt = all häck är rensad och ansad :up:

Ifråga om ansande, så är det alltså "bara" diverse bärbuskar kvar att gå loss på med sekatören och grensaxen innan misärårstiden anländer 😅

Inte helt i fas tidsmässigt med trädgården, eftersom allt går så sjukt sekasamt :meh:
 
Det är en myt att dom skulle byta färg på det där sättet. Dahliafrön kan man aldrig säga blir en speciell färg, dom kan bli exakt hur som helst, jag tog frön från mina i fjol och jag har bara rosa/lila/vitt och det blev både gult och orangea. Du kan sparar knölarna men dom kommer se exakt likadana ut nästa år
Där lärde jag mig något nytt! Sista gången jag köper dahliafrön med andra ord, oavsett vad som står på påsen :cautious:
 
Där lärde jag mig något nytt! Sista gången jag köper dahliafrön med andra ord, oavsett vad som står på påsen :cautious:
Nej det går att styra genom att man vet vilka föräldrarna är och vilka gener de bär på. Så säljs de som ett specifik färgspann ska det vara det. Men står det mix på påsen och inte är definierat vilka färger den ska innehålla kan det såklart vara vad som helst.
Plockar du fröer från din Dahlia ute så beror det såklart på om den dahlia du har är en stabil hybrid eller inte samt vem vart pollenet kommit ifrån. Precis som med alla andra växter och förädling av dessa.
 
Det här området hade upprepade besök av grävling under vår och försommar så till sist gav jag upp helt. Allt jag hade försått och planterat ut strök med när grävlingen vände upp och ner på dem. Men så har självsådd krasse tagit över allt och plötsligt blev det ganska fint ändå, om än inte alls som jag hade planerat 😅
1000002602.jpg
 
Senast ändrad:
Varför ser min paprika ut så här?
Förra året såg nästan alla ut så här. I år har två plantor (samma fröpåsen) gett väldigt olika frukt, en ger små som golfbollar och en ger normalstora paprikor. En eller två av de normalstora ser ut så här, som ett tunnt skinn utan fruktkött. Övriga ser ut som vanligt. Enda skillnaden jag kan komma på är att den med stora frukter med "skador" fått lite mer sol än den andra. Lämnade dom helt utan tillsyn i drygt två veckor i juli-augusti, så näring har de inte fått den perioden.
PXL_20230907_075146671.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp