Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas någon här i tråden kan hjälpa mig :) har tagit mig an att hjälpa till och fixa upp en lekplats och tänkte bla att lite bärbuskar kunde vara kul att ha. Men själva marken består av tung stor grus med ännu större sten under, dvs rätt svårt att gräva. Funderar antingen på att försöka få till att gräva ett större hål, lägga i markduk och fylla på med jord eller bara ha pallkragar, typ 2-3 st på höjden. Ser för mig blåbär eller röda vinbär. Hur mkt jord behöver dom, om jag tex skulle grävt en grop till en blåbärsbuske som blir ca 1-1,5m hög, hur stor grop behöver den då? Håller det med pallkragar? Tänker, blåbär blir väl rätt gamla, så då borde det vara bättre att få till en grop i marken så den kan bli stående där länge? Här kan komma en del snö på vintern så den måste väl komma ner lite så den inte fryser ihjäl? Har försökt googla men jag blir inte klok på det 😅
 
Hoppas någon här i tråden kan hjälpa mig :) har tagit mig an att hjälpa till och fixa upp en lekplats och tänkte bla att lite bärbuskar kunde vara kul att ha. Men själva marken består av tung stor grus med ännu större sten under, dvs rätt svårt att gräva. Funderar antingen på att försöka få till att gräva ett större hål, lägga i markduk och fylla på med jord eller bara ha pallkragar, typ 2-3 st på höjden. Ser för mig blåbär eller röda vinbär. Hur mkt jord behöver dom, om jag tex skulle grävt en grop till en blåbärsbuske som blir ca 1-1,5m hög, hur stor grop behöver den då? Håller det med pallkragar? Tänker, blåbär blir väl rätt gamla, så då borde det vara bättre att få till en grop i marken så den kan bli stående där länge? Här kan komma en del snö på vintern så den måste väl komma ner lite så den inte fryser ihjäl? Har försökt googla men jag blir inte klok på det 😅
Ingen expert alls men har tre blåbärsbuskar i en pallkrage (det var 75 % på Granngården förra året :angel:). Ställde två pallkragar på varandra och planterade i det. De överlevde vintern (bor i Mälardalen, har väl någon period med -20 som värst) och gav jättemycket blåbär i år :)
 
Hoppas någon här i tråden kan hjälpa mig :) har tagit mig an att hjälpa till och fixa upp en lekplats och tänkte bla att lite bärbuskar kunde vara kul att ha. Men själva marken består av tung stor grus med ännu större sten under, dvs rätt svårt att gräva. Funderar antingen på att försöka få till att gräva ett större hål, lägga i markduk och fylla på med jord eller bara ha pallkragar, typ 2-3 st på höjden. Ser för mig blåbär eller röda vinbär. Hur mkt jord behöver dom, om jag tex skulle grävt en grop till en blåbärsbuske som blir ca 1-1,5m hög, hur stor grop behöver den då? Håller det med pallkragar? Tänker, blåbär blir väl rätt gamla, så då borde det vara bättre att få till en grop i marken så den kan bli stående där länge? Här kan komma en del snö på vintern så den måste väl komma ner lite så den inte fryser ihjäl? Har försökt googla men jag blir inte klok på det 😅

Blåbär vill ha rätt ytliga rötter oavsett vilket. Men det behövs ju en rejäl grop som man byter till surjord ändå.

Är du orolig för härdigheten så är de finska hybriderna extremt härdiga. (Men jag har svenska, kommer inte ihåg om det är 'Putte' eller 'Emil' just nu, den som ska vara självfertil av dem, i kruka övervintrande ute också. Inte optimalt för tillväxten, men den klarar vintrarna.)
 
Blåbär vill ha rätt ytliga rötter oavsett vilket. Men det behövs ju en rejäl grop som man byter till surjord ändå.

Är du orolig för härdigheten så är de finska hybriderna extremt härdiga. (Men jag har svenska, kommer inte ihåg om det är 'Putte' eller 'Emil' just nu, den som ska vara självfertil av dem, i kruka övervintrande ute också. Inte optimalt för tillväxten, men den klarar vintrarna.)
När du skriver rejäl grop, vad ser du får dig då? Jag tänker en grop på typ 50x50? Kanske är svårt att få till, hmm. Osäker pp vad jag kan få tag i av buskar, kommer antagligen få nöja mig med plantagen och deras utbud. Dom har iaf rea här nu 😁👌

Kanske får bli pallkragar ändå ☺️@blyger

tack för svar 🙏
 
När du skriver rejäl grop, vad ser du får dig då? Jag tänker en grop på typ 50x50? Kanske är svårt att få till, hmm. Osäker pp vad jag kan få tag i av buskar, kommer antagligen få nöja mig med plantagen och deras utbud. Dom har iaf rea här nu 😁👌

Kanske får bli pallkragar ändå ☺️@blyger

tack för svar 🙏
Du behöver gräva nedåt ca 40-50 cm och sedan beroende på vilken typ av buske du ska ha men varje buske behöver ca en meter runt sig. Men det kan finnas mindre buskar du kan höra med plantskolan du köper dom på. Oftast behöver man minst två av olika sort för att få en bra pollinering.
 
Det blev två blåbär, Reka & Duke och en röda vinbär, van teets (heter den det?😅) + något till oss själva, en fin björnbär som jag hoppas inte kommer ta över vårt staket, lr lite får den kanske ta över ändå,...för det är gott med bär 😁 imorgon ska det fixas, kommer försöka gräva ner buskarna ändå 💪🫣
 
20230907_075145.jpg

Trädgården fortsätter i alla fall att producera i det fina höstvädret!
 
Paprika i växthus. Plocka nu när den är stor och grön eller vänta på att den blir gul? Vad behöver den för att gulna?
 
Gräver ett hål för att plantera min nya hortensia och insåg vad förra ägarna menade med att jag kunde råka på tegel om jag gräver på tomten 🥵

Det låg tydligen en tegelbruk på min och grannens tomt tidigare och dom verkar inte ha varit så noga med att städa. Grävde upp två hela tegelstenar och några halva till efter jag tog bilden.

Som tur är verkar daggmaskarna trivas ändå så förhoppningsvis är kommer växten också trivas efter att jag fyllt på gropen med bättre jord.

PXL_20230910_141621842.jpg
 
Jag fick hjärnsläpp och slängde ut snigeleffekt i lådan där jag sått vintersallad (machésallad). Försöker läsa på paketet och googla men hittar ingen supertydlig info. De små blå pelletserna ska vara ofarliga för människor och djur står det.
Men innebär det att man kan slänga den i odlingar av ”mat”?
När salladen väl kommer upp lär pelletsarna vara upplösta för länge sen.

Nån som har koll?
 
Jag fick hjärnsläpp och slängde ut snigeleffekt i lådan där jag sått vintersallad (machésallad). Försöker läsa på paketet och googla men hittar ingen supertydlig info. De små blå pelletserna ska vara ofarliga för människor och djur står det.
Men innebär det att man kan slänga den i odlingar av ”mat”?
När salladen väl kommer upp lär pelletsarna vara upplösta för länge sen.

Nån som har koll?
Det är helt ofarligt för ätliga växter också. Det som kan hända är att det växer lite extra bra, eftersom medlet innehåller fosfor.
 
Jag fick hjärnsläpp och slängde ut snigeleffekt i lådan där jag sått vintersallad (machésallad). Försöker läsa på paketet och googla men hittar ingen supertydlig info. De små blå pelletserna ska vara ofarliga för människor och djur står det.
Men innebär det att man kan slänga den i odlingar av ”mat”?
När salladen väl kommer upp lär pelletsarna vara upplösta för länge sen.

Nån som har koll?

Verkar vara järnfosfat. Ofarligt för dig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp