Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har rensat lite i rabatterna och klippt ner några perenner. Har också börjat lägga lite trampstenar där vi ofta går för att slippa en upptrampad stig. Idag har det varit så fint väder, svårt att inte få feeling!
 
Vi har haft riktig trädgårdshelg. Fast mest pyssel med stenlagda gångar och träterasser. Men! En av mina kronärtskockor verkar ha övervintrat! Jag täckte två plantor med eklöv, ställde en äppellåda med tätt ”tak” ovanpå.
Visa bifogad fil 142413
Tror tyvärr inte att det där är kronärtskocka... Därmed inte sagt att den inte har övervintrat! Brukar ha längre och flikiga blad.
 
Jaha, har nu hittat ett ställe som jag kommer lägga massa pengar på i år och kommande år.
Hittade för första gången till Cramers i går och det stället kommer göra mig fattig men jag är kär😍.

Fick med mig hem denna gång 3 rabarber, 4 vinbär och 1 rosa blåbär. Kommer åka dit igen den 1 Maj.

Min plånbok är glad att jag bor långt därifrån (har dock varit dit två gånger :heart) men jag är ledsen över det :D "Tyvärr" har de försäljning över nätet också :laugh:
 
Tror tyvärr inte att det där är kronärtskocka... Därmed inte sagt att den inte har övervintrat! Brukar ha längre och flikiga blad.
Åhnej! Tyckte bladen var lika de jag drev upp från frö förra året. Men när jag kollar på bild ser jag ju att de blev flikiga snabbt, så här såg de ut då:
IMG_8291.jpeg


Den från (förhoppningsvis) övervintringen har varit täckt med löv och tak så den är väldigt blek, och liknar inget annat ogräs i den rabatten. Plus kommit upp precis bredvid stammen på den gamla. Jag ska hålla den under noga uppsikt :D
 
När behöver små plantor få ny näring? Jag har några chokladskäror och aubergine som startats i kokos 10/3. Några av dem har en början till karaktärsblad men tycker de står i princip helt still. Behöver kokos-bebisar planteras om tidigare eller klarar de sig på näringen på fröet länge?
 
Usch idag var det så äckligt kallt ute så jag inte tittat på trädgården men lite positivt blev det. Jag har TADA sått exakt rätt mängd tomatfrön. Alla fröna har grott med en liten Tiny Tim som den sista att försiktigt börja visa sig i mitten av nedre raden :banana:
1000000492.jpg
 
När behöver små plantor få ny näring? Jag har några chokladskäror och aubergine som startats i kokos 10/3. Några av dem har en början till karaktärsblad men tycker de står i princip helt still. Behöver kokos-bebisar planteras om tidigare eller klarar de sig på näringen på fröet länge?
Jag tror att om du sått i kokos så behöver du göda mycket tidigare än i såjord. Kokos innehåller vad jag vet ingenting alls för plantorna att leva på. Jag har ingen egen erfarenhet utan har bara sett den här videon och hur deformerade dessa plantor blev.
 
Riktigt April väder här nu. Igår sol och 16 grader hemma, idag på morgonen blåst och piskande regn för att senare övergå till stora snöflingor :meh:
 
När behöver små plantor få ny näring? Jag har några chokladskäror och aubergine som startats i kokos 10/3. Några av dem har en början till karaktärsblad men tycker de står i princip helt still. Behöver kokos-bebisar planteras om tidigare eller klarar de sig på näringen på fröet länge?
Om man sår i såjord eller annat substrat med lågt näringsinnehåll är det bra att plantera om så fort karaktärsbladen kommit fram. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av kokossubstrat men näringen i fröet räcker bara till att utveckla rot och blad sedan behöver växten kunna hämta näring i från sol och jord.
 
Precis gjort färdigt trampstenarna! Nu behöver jag klura på vad jag ska ha i rabatten längs solväggen i söderläge, bredvid trampstenarna… Har också haft tid att så lite stäppsalvia och blå bolltistel. Har aldrig sått någon perenn förut så vi får se hur det går 😄

Vi har dessutom kommit över ett helt gäng med norsk brudspirea men vet inte riktigt hur vi ska använda dem. Duger de som häck/insynsskydd eller borde vi göra något annat? Jag är lite sugen på en berså men tänker att just den typen av buske/häck gör sig finast som oklippt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp