Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

För tidigt att sätta ut tomater och gurka i växthuset? Bor i östergötland. Tror zon 3 (max).
Behöver yta inne till alla blommor jag ska så nu.

Det är fortfarande kallt på nätterna och kommer bli kallare framöver, men med frostvakt går det säkert bra att sätta ut nu! :)
Vad är det för blommor? De flesta går ju utmärkt att så nu i växthuset istället för inne. :)
 
Slängde ut lite fröer lite här och var i pallkragar och rabatter.
Ringblomma mest, lite annat gammalt bôs som legat länge och väntat på sin tur. Vallmo, blåklint, mer ringblomma (fattar inte var alla påsar med ringblomma kommer ifrån!).

Under tiden grävde maken vidare på trädgårdsgången. Lite mer än halvvägs nu!
 
Det är fortfarande kallt på nätterna och kommer bli kallare framöver, men med frostvakt går det säkert bra att sätta ut nu! :)
Vad är det för blommor? De flesta går ju utmärkt att så nu i växthuset istället för inne. :)
Zinnia, linnétagetes. Men ska så luktärtor, krasse och rosenskära också. Men jag har inte plats inne för det nu.
 
Kallsådderna klara. 😅
IMG_9405.jpeg
 
Hej jag är total nybörjare på att odla men är sugen på att lära mig odla på balkongen. :) Däremot har jag katter och vill att det inte ska vara giftigt för katter. Har ni tips på någon grönsallad som är lätt att odla? Gurka? Äter inte så mycket mer än sådant, om än jag har släkt som ex kan ta tomater. :) Vad lämpar sig bäst att odla på en balkong? :)
 
Hej jag är total nybörjare på att odla men är sugen på att lära mig odla på balkongen. :) Däremot har jag katter och vill att det inte ska vara giftigt för katter. Har ni tips på någon grönsallad som är lätt att odla? Gurka? Äter inte så mycket mer än sådant, om än jag har släkt som ex kan ta tomater. :) Vad lämpar sig bäst att odla på en balkong? :)
Kul :) ett tips är att satsa på saker som går uppåt med, så du utnyttjar ytan uppåt också. Tex sockerärtor och bönor är tacksamt att odla. Tror det finns en balkong tråd härinne på buke med men jag är osäker på hur aktiv den är :)
 
Jag har egentligen ingen ork eller tid till trädgården i år (pga jobbet) men har råkat köpa tre barrotade rosor från Tyskland :angel: En sport till Rose de Rescht, Rose de Alhambra.

Sedan tänker jag unna mig att köpa några tomatplantor till växthuset. Orken får gå till underhåll i år och inte några projekt.
 
Jag har glömt så tomater, är det kört nu? :cry: Tycker inte att det brukar finnas så roliga små busktomater att köpa...
 
Två-tre nya sorter av årets tomater verkar inte vara så stabila. Det som kommit upp har mycket svårt att ta sig. Irriterande, eftersom det var sorter jag verkligen såg fram emot! Nåja, behåller väl det starkaste exemplaret hos mig av varje sort och hoppas på förbättring nästa år, men någon försäljning av de sorterna blir det inte.
 
Jag har glömt så tomater, är det kört nu? :cry: Tycker inte att det brukar finnas så roliga små busktomater att köpa...
Jag sådde ett gäng i söndags så säger som de andra att kör på!


Vi ska få några olika bärbuskar och funderar på var på tomten vi ska ha dem. Hur har ni andra det? Olika sorter tillsammans, fler av varje, på olika ställen eller på samma ställe?
 
Jag har glömt så tomater, är det kört nu? :cry: Tycker inte att det brukar finnas så roliga små busktomater att köpa...

Jag har sått men de har inte grott alls än, oklart varför (men är tomat-nybörjare så har säkert gjort ett eller annat fel). Så jag hoppas på att en omgång till ska göra att båda omgångarna tar sig så att jag får för mycket istället.
 
Får rota fram fröerna ikväll. Kanske till och med beställa någon ny sort, tre-fyra olika kanske kan överleva på balkongen trots att jag numera har unga odågor till katter... :angel:

Har bra belysning och varm "försåddsgarderob" så det brukar vara bra grobarhet. Något år började de blomma innan de ens kunde börja skolas ut på dagtid, det blev lite trångt. :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp