Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Kan vi prata om n hur tråkigt det är att måla utemöbler?

Visste det var ngt jag gjorde fel. Hade en bra podd i lurarna men vinet hade jag helt glömt 🙈 får göra om göra rätt.

Tur att denna aktivitet kommer ta typ en vecka 🤣
Du får räkna ner tills det är klart :D men håller med om att det är fasligt tråkigt. Första möbeln är helt okej, sen blir det tråkigare...
 
Förra årets beskärning av det här trädet ledde inte riktigt i önskat resultat. Tyvärr dog 3 av de 4 knoppar jag satsade på vilket gör att grenarna pekar åt fel håll och att toppskottet inte alls ser ut som önskat.
Jag ser toppskottet som det stora problemet. Som synes finns det en liten liten gren. Det är den knopp som borde blivit topp. Under den kommer två grenar från samma knopp, jag antar att det var "nödknoppar" under den riktiga som dog sedan kommer en bra gren men den pekar tyvärr ut 90 grader från stammen så ett uselt toppskott.
Min tanke är att beskära ungefär vid de röda markeringarna. Jag satsar då på ett av de två lite försvaga skotten från "nödknopparna" och väljer sedan de minst felaktigt riktade skotten som de som behålls.
Hur tycker ni det ser ut?
1000000548.jpg

Jag borde gjort det här tidigare men har mest kliat mig i huvudet hur jag ska ta mig ur det och få till något användbart.
Edit
Och när jag inte har bilden på telefonens minimala skärm så ser jag bättre det jag egentligen tänkte så det finns ett par grenar till som ska bort helt och sen ska rockhängarna efter förra årets misslyckade beskärning givetvis tas bort så att trädet kan läka såren så mitt kladdande ovan är inte slutresultatet utan en idébeskrivning :)
 
Happ. Jag är visst den enda som misslyckas med jordärtskocka :meh: Extra trist eftersom jag älskar dom små knölarna. Eftersom vi gjorde rätt stora ändringar och började anlägga köksträdgård sent förra hösten så övervintrade jag dom i kruka. Den är väldigt blöt. Knölarna väldigt ruttna.
Dom var köpta som plantor på trädgårdshandeln som sa att jag skulle räkna med att det skulle ta åtminstone ett år innan dom etablerar sig så pass att jag kunde vänta mig någon skörd. Så i den här takten har jag väl ätbart 2026 eller så.
 
Här blåser det för mycket för att kunna göra något ute. Tur att jag inte rensat pallkragarna, förra årets ringblommor håller åtminstone kvar jorden...
 
Tog tag i att inhandla en till blåbärsbuske så de kan pollinera varandra. Klippte också bort lite gamla grenar från klätterrosorna. Men sen tog det i att regna och blåsa här också och under veckan kommer jag inte hinna med trädgården nåt så det var skönt att få lite gjort den här helgen 😊

Hur mycket behöver en vattna nyplanterade buskar nu när det fortfarande är ganska kyligt och lätt fuktigt ute? Bor i zon 3.
 
Fick oljatvden stora blomlådan på trädäcket med slipersolja samt grundoljade våra 3 bord. Förvaringsskåpet fick vänta till en dag då man inte riskerar att blåsa bort för jag orkade inte med vinden mer. Var en kamp att få locket att inte flyga iväg, rörepinnen försvann och presenningen jag hade som skydd rörde sig oroväckande trots en hel hög med stora krukor på den. När fy bubblan för blåst.

Fryser fortfarande 🥶
Inte hjälper det att mina målarbyxor är ett par gamla löparbyxor som numera är tunnare än tunnast 😱
 
Happ. Jag är visst den enda som misslyckas med jordärtskocka :meh: Extra trist eftersom jag älskar dom små knölarna. Eftersom vi gjorde rätt stora ändringar och började anlägga köksträdgård sent förra hösten så övervintrade jag dom i kruka. Den är väldigt blöt. Knölarna väldigt ruttna.
Dom var köpta som plantor på trädgårdshandeln som sa att jag skulle räkna med att det skulle ta åtminstone ett år innan dom etablerar sig så pass att jag kunde vänta mig någon skörd. Så i den här takten har jag väl ätbart 2026 eller så.
Jag har massor med knölar, skicka pm om du vill ha några.
 
Happ. Jag är visst den enda som misslyckas med jordärtskocka :meh: Extra trist eftersom jag älskar dom små knölarna. Eftersom vi gjorde rätt stora ändringar och började anlägga köksträdgård sent förra hösten så övervintrade jag dom i kruka. Den är väldigt blöt. Knölarna väldigt ruttna.
Dom var köpta som plantor på trädgårdshandeln som sa att jag skulle räkna med att det skulle ta åtminstone ett år innan dom etablerar sig så pass att jag kunde vänta mig någon skörd. Så i den här takten har jag väl ätbart 2026 eller så.
Otur, men antingen tar du @soom på orden och får lite knölar där eller så skriver du en förfrågan i någon trädgårdsgrupp och får lite knölar. De brukar ge skörd redan första året. Plantorna från trädgårdshandeln verkade lite klena. Men se till att få dom i backen så de inte fryser sönder under vintern, brukar vara det lättaste sättet att ha ihjäl växter på.
 
Happ. Jag är visst den enda som misslyckas med jordärtskocka :meh: Extra trist eftersom jag älskar dom små knölarna. Eftersom vi gjorde rätt stora ändringar och började anlägga köksträdgård sent förra hösten så övervintrade jag dom i kruka. Den är väldigt blöt. Knölarna väldigt ruttna.
Dom var köpta som plantor på trädgårdshandeln som sa att jag skulle räkna med att det skulle ta åtminstone ett år innan dom etablerar sig så pass att jag kunde vänta mig någon skörd. Så i den här takten har jag väl ätbart 2026 eller så.
Jag har mina jordärtskockor i en stor balja vid husväggen (har inget på friland). Hål i botten, givetvis. De gav skörd redan första året. Dock har de aldrig blommat, vilket jag tycker är lite trist.

Håller med om att efterlysa knölar! Jag fick mina av en på andra sidan järnvägen, gratis dessutom. Ofta sprider de ju sig hejvilt så brukar inte vara några problem att tigga till sig några.
 
Då var det gjort. 15 små tveksamma knölar utplanterade. Får se om någon av dem vaknar till liv. Ändå ganska goda förutsättningar med fiberväv, upphöjd bädd och sol hela dagen (när nu solen vill titta fram). Plan b är att sätta underblomma om ingen av knölarna tar sig.
20240415_101429.jpg
 
Jag som är total Dahlia-novis räddade två knölar som skulle kastas i höstas. Idag skulle jag "väcka" dom :cautious:
Nåja, dom har fått jord efter konstens alla regler (googlade), står i plastpåsar i en hink inne vid verandadörren. Nu är det bara att hålla tummarna va??!

Sen har jag satt 6 frön av tomaten 100/1000. Dom får till sin ära förodlas i köksföntret. Det är allt av vad snuttelidutt-odling jag tänker göra i år!

Allt annat ska sås i tråg och sättas ut i växthuset direkt, halvt om halvt kallsådd - eller som mitt mantra med alla växter. Skyll dig själv om du inte gror :devil: :D
Åsså blir det ett gäng direktsådder...
/Scata, aka Den Late Odlaren :p
 
Jag som är total Dahlia-novis räddade två knölar som skulle kastas i höstas. Idag skulle jag "väcka" dom :cautious:
Nåja, dom har fått jord efter konstens alla regler (googlade), står i plastpåsar i en hink inne vid verandadörren. Nu är det bara att hålla tummarna va??!

Sen har jag satt 6 frön av tomaten 100/1000. Dom får till sin ära förodlas i köksföntret. Det är allt av vad snuttelidutt-odling jag tänker göra i år!

Allt annat ska sås i tråg och sättas ut i växthuset direkt, halvt om halvt kallsådd - eller som mitt mantra med alla växter. Skyll dig själv om du inte gror :devil: :D
Åsså blir det ett gäng direktsådder...
/Scata, aka Den Late Odlaren :p

Jag planerar att bli en mycket lat odlare nästa år! Det blir nog sista året på ett tag att dra upp 250 tomatplantor, och kallsådd är uppenbarligen the shit. Så skönt att slippa trängseln i köket!
 
Jag som är total Dahlia-novis räddade två knölar som skulle kastas i höstas. Idag skulle jag "väcka" dom :cautious:
Nåja, dom har fått jord efter konstens alla regler (googlade), står i plastpåsar i en hink inne vid verandadörren. Nu är det bara att hålla tummarna va??!

Sen har jag satt 6 frön av tomaten 100/1000. Dom får till sin ära förodlas i köksföntret. Det är allt av vad snuttelidutt-odling jag tänker göra i år!

Allt annat ska sås i tråg och sättas ut i växthuset direkt, halvt om halvt kallsådd - eller som mitt mantra med alla växter. Skyll dig själv om du inte gror :devil: :D
Åsså blir det ett gäng direktsådder...
/Scata, aka Den Late Odlaren :p
Här daltas det inte heller i onödan. Antingen så lever de med mina villkor eller så hamnar de på komposten typ. 😆
 
Jag har börjat fylla mina odlingslådor och, tja, det krävs betydligt mer stallgödsel och jord än jag trodde. Har tippat i 6 skottkärrelass med gödsel i botten och det når inte ens halvvägs. Har en bit att gå med skottkärran så orkade bara ett lass med jord igår och det syns inte ens 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp