Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

1000005326.jpg

Alltså trädgården just nu, det händer saker hela tiden! Har inte tid att jobba längre, vill bara vara ute och greja. 😅 Dessa bollvivor slog ut här om dagen, helt ljuvliga.
 
Har ni några bra tips på hur att flytta pioner på bästa sätt?
Pappas hus ska säljas under våren/sommaren och jag skulle gärna behålla någon av de vackra pionerna som minne.
Det sägs ju att de är känsliga men jag grävde upp hos min mor i full blom. Lade dem i stora sopsäckar som glömdes bort (mitt i solen) i ett par veckor 🙈 till mitt försvar så var jag gravid.

När jag väl kom ihåg dem så var det ganska visset och torrt med intorkad lera. Tog en spade och högg på måfå. Grävde och lade i rotbitarna. Nästa sommar stod de i full blom 😁
 
Mamma hade tänkt komma hit idag och hjälpa mig gräva ut rosrabatten. Men det ska regna precis hela dagen så vi tar det nog en annan gång.

På tal om rosor. Tror ni det är någon mening att lägga ut dem på typ Facebook? Som skänkes då. Vet inte sort, bara att de är gamla och "slitna".
 
Mamma hade tänkt komma hit idag och hjälpa mig gräva ut rosrabatten. Men det ska regna precis hela dagen så vi tar det nog en annan gång.

På tal om rosor. Tror ni det är någon mening att lägga ut dem på typ Facebook? Som skänkes då. Vet inte sort, bara att de är gamla och "slitna".
Ja det tror jag. I alla fall här omkring verkar allt trädgårdsrelaterat gå åt som smör i solsken så fort det är gratis.
 
Mamma hade tänkt komma hit idag och hjälpa mig gräva ut rosrabatten. Men det ska regna precis hela dagen så vi tar det nog en annan gång.

På tal om rosor. Tror ni det är någon mening att lägga ut dem på typ Facebook? Som skänkes då. Vet inte sort, bara att de är gamla och "slitna".

Absolut! Jag kollar ofta på marketplace efter växter 😊
 
Hur ska jag förvara rosorna så länge? Ifall någon vill ha dem men inte kan hämta direkt tänker jag.
Ska de klippas ner innan man gräver upp dem? Eller det kanske inte har någon betydelse.
 
Hur ska jag förvara rosorna så länge? Ifall någon vill ha dem men inte kan hämta direkt tänker jag.
Ska de klippas ner innan man gräver upp dem? Eller det kanske inte har någon betydelse.
De är ju enklare att hantera om du klipper ned dom och sannolikt blir det ju viss rotbeskärning med. Sen går det ju bra att helt enkelt be något komma och gräva upp dom. Jag brukar förvara mina växter ett tag i säck med jord, det viktigaste är att roten inte torkar ut.
 
De är ju enklare att hantera om du klipper ned dom och sannolikt blir det ju viss rotbeskärning med. Sen går det ju bra att helt enkelt be något komma och gräva upp dom. Jag brukar förvara mina växter ett tag i säck med jord, det viktigaste är att roten inte torkar ut.
Jag vill inte att någon annan ska gräva i landet, har en massa annat där som inte ska bort (bara flyttas om lite). Borde gå att sätta dem i en säck så länge då. De är rätt små, den största har en gren som är kanske 70 cm resten är minilitet. Jag kapade ner dem rätt friskt förra året och de återhämtade sig inte riktigt.
 
Blir nog ingen odlingslott ändå. Var hos en lokal bonde som hade lite väl mkt restriktioner på marken för min smak, synd. Men har fått tag i en liten trädsgårdslapp i närheten ist, blir nog till att ha lite dahlior och sommarblommor där och så fortsätter jag med pallkragarna på balkongen :)
 
Det sägs ju att de är känsliga men jag grävde upp hos min mor i full blom. Lade dem i stora sopsäckar som glömdes bort (mitt i solen) i ett par veckor 🙈 till mitt försvar så var jag gravid.

När jag väl kom ihåg dem så var det ganska visset och torrt med intorkad lera. Tog en spade och högg på måfå. Grävde och lade i rotbitarna. Nästa sommar stod de i full blom 😁
Jag har samma erfarenhet, de var betydligt tåligare och lättare att flytta och dela än jag trott :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp