Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Känner ett stort behov av ett körsbärsträd. Ett litet bara, vill inte ha ett för stort. Vet inte riktigt var jag skulle ha det heller för den delen.

Har några gamla fruktträd på framsidan som inte gett frukt på flera år. Kanske skulle ta ner dem och byta ut mot ett fint körsbärsträd.
 
IMG_1807.jpeg


En av dahliorna har stuckit iväg (inte fått vatten än). Bör jag klippa av den?
 
Känner ett stort behov av ett körsbärsträd. Ett litet bara, vill inte ha ett för stort. Vet inte riktigt var jag skulle ha det heller för den delen.

Har några gamla fruktträd på framsidan som inte gett frukt på flera år. Kanske skulle ta ner dem och byta ut mot ett fint körsbärsträd.
Här hemma har vi en körsbärsbuske, om det är själva bären du är ute efter, men har ont om plats. Chokladkördbär heter den. Har bara hunnit smaka ett bär sedan vi planterade på grund av konkurrens med fåglarna, men det var i alla fall gott :up:
 
Känner ett stort behov av ett körsbärsträd. Ett litet bara, vill inte ha ett för stort. Vet inte riktigt var jag skulle ha det heller för den delen.
Jag köpte ett Stella på Giselastam förra året, planterade det i höstas och nu är bladsprickningen på gång. Spännande!
Jag räknar med att det inte blir jättestort, vill inte ha för trångt i trädgården, vill ha plats för flera äppelträd.
 
Jag köpte ett Stella på Giselastam förra året, planterade det i höstas och nu är bladsprickningen på gång. Spännande!
Jag räknar med att det inte blir jättestort, vill inte ha för trångt i trädgården, vill ha plats för flera äppelträd.
Ska kolla på den med. Finns ju så många sorter att välja på!
 
Jag skulle inte förså överhuvudtaget men igår blev jag attackerad på Ica :eek: så jag var tvungen köpa med mig en påse chilipeppar "Lombardo." Känns lagomt dock, är bara 5 frön och chili är kul :) tänker stoppa dem direkt i en större kruka så det inte behövs omskolning så mkt.
 
Inhandlat och planterat hallonbuskar! Har också flyttat om några andra bärbuskar för att tillsammans med hallonen bilda en halvcirkel som man kan gå in och plocka bär i 😍 Tänkt på det i ett helt år! Försökte även flytta rabarbern men den har förmodligen funnits på samma plats i ca 50 år så den får sambon med lite mer styrka ta tag i 😄

Klurar också på om vi ska sätta upp någon form av spaljé på ena sidan av altanen och plantera någon form av klätterväxt där för lite skugga och insynsskydd.
 
Vad duktiga alla är! Jag hade stora planer för trädgårdsarbete idag, började med att sätta upp lite kompostgaller som skydd mot hundarna på några pallkragar men sen kom en kopp kaffe ivägen och så "råkade" jag bli kvar i stolen i solen istället... :angel: :D
 
Planterade inga tulpanlökar i höstas för de senaste åren har rådjuren gått hårt åt dem så att vi inte fått njuta av någon blomning. Istället köpte jag en stor mängd påskliljor för de skall rådjuren visst inte vara så förtjusta i. Sniglarna tackar allra ödmjukast för festmåltiden bestående av delikata påskliljeknoppar :meh:
1000005400.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp