Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Coolt, kanske skulle testa att lägga ut mina. Nerklippta och klara men en överraskning för jag har ingen aning om sort 🙈
Gör't! Min erfarenhet är att gratis växter oavsett sort är väldigt populärt. Och efter att ha tagit första turen för i år till en av de lokala plantskolorna så kan jag verkligen förstå det. Priserna har verkligen stuckit iväg...

(Hittade bl.a. en (1) smultronplanta för 119 kr, höll på att smälla av. Möjligt att det var av någon särskild sort men ändå, 119 spänn. Har inte kommit över det än O_o)
 
Gör't! Min erfarenhet är att gratis växter oavsett sort är väldigt populärt. Och efter att ha tagit första turen för i år till en av de lokala plantskolorna så kan jag verkligen förstå det. Priserna har verkligen stuckit iväg...

(Hittade bl.a. en (1) smultronplanta för 119 kr, höll på att smälla av. Möjligt att det var av någon särskild sort men ändå, 119 spänn. Har inte kommit över det än O_o)
Herregud! Då finns det möjlighet för en annan att bli miljonär :p . Får knappt vintergröna att växa i trädgården, inte heller bolltistel eller andra växter det "varnas" för. Däremot smultron, de växer så att det knakar och hade jag inte hållt efter dem hade nog hela trädgården varit full.
 
Herregud! Då finns det möjlighet för en annan att bli miljonär :p . Får knappt vintergröna att växa i trädgården, inte heller bolltistel eller andra växter det "varnas" för. Däremot smultron, de växer så att det knakar och hade jag inte hållt efter dem hade nog hela trädgården varit full.
Jag har också smultron överallt men får inga bär på de som växer fritt i gräsmattan.
 
Jag har med smultron precis överallt. De under rhododendronen får stora fina bär dessutom. Kanske skulle gräva upp några plantor och dryga ut föräldrapenningen lite :D

Nu har massor med folk hört av sig om rosorna. Kommer en och hämtar dem ikväll. Skönt! Då kan jag lägga all energi på att fylla rabatten med andra växter. Frågan är bara vad..
 
Jag håller på och velar hur vi ska göra med beskärning av alla äppleträd. Vi har 20-25 stycken. Det gick inte på en förmiddag att klippa alla förra våren, om man säger så.
Är det värt att vara duktig och sköta dem varje år?
Det blir ändå alldeles för mycket frukt. Eller om man ska klippa de träden som faktiskt ger riktigt goda äpplen.
 
Jag håller på och velar hur vi ska göra med beskärning av alla äppleträd. Vi har 20-25 stycken. Det gick inte på en förmiddag att klippa alla förra våren, om man säger så.
Är det värt att vara duktig och sköta dem varje år?
Det blir ändå alldeles för mycket frukt. Eller om man ska klippa de träden som faktiskt ger riktigt goda äpplen.

Jag hade valt ut 3 favoriter, eller lejt in någon.
 
Det finns möjlighet till RUT-avdrag också vilket åtminstone jag inte hade koll på tidigare. (Förestår om du ändå tycker det är för dyrt, men tänkte att jag nämner det i fall du liksom jag hade missat det). :)

Jo men man får nog räkna med ca 1000kr/träd.
20-25.000 på att klippa dem vill jag verkligen inte lägga.
 
Jag köpte en påse torvfri plantjord för att försöka minska ner på min användning av torv. Tycker dock inte de plantor jag omskolat till det torvfria tar sig lika bra. Är det någon av er som märker någon skillnad mellan "vanlig" påsjord och torvfri?
 
Inser nu när jag börjat bredså årets sommarblomster att jag har utöver köpta frön också OHEMULA!! mängder frön som jag skördade ifjol 😅

Om någon känner sig sugen på en liten portion blomsterfröblandning à la Gnist (dvs allt möjligt, annuella och perenna) så kostar den portot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp