Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag har gått och suckat och gnällt över min rhododendron, som blommade jättefint de två åren efter att jag planterade den men sedan vägrade blomma både förra och förrförra året. Den verkar ha hört mig och bestämt sig för att ta i från tårna i år 😂

20240423_090708.jpg
 
Hmmm, svarar mig själv 😂 kanske jag väntar 1-2v med vissa sorter som jag inte är så rödd om och direktsår. Dom jag är lite rädd om kan jag så nu och ha i fönsterkarmen , så kanske dom blir minii lite före dom andra ^^ inser att jag är lite sen på det ^^
Zinnea och Lejongap behöver lite längre tid på sig så de brukar jag så inne, luktärt sår jag enligt Cecilia Wingårdsmetod med groning inne och sedan får de stå ute i plastpåsar för lite skydd. Resten sås på friland, ringblommor klarar det mesta är min erfarenhet och nigella blir alltid pygmeer för mig av någon anledning.
 
Annars är jag mest glad över att klockhyacint-säsongen är här. Det växer som det ogräs det är här och ger en väldigt fin, färggrann touch till framförallt rabatten på framsidan där även påskliljor, röda + gula + persikofärgade tulpaner, primula, pärlhyacinter och numera även en lagerolvon piggar upp stället ordentligt. En kvinna som gick förbi när jag rensade ogräs förra helgen sa att hon alltid blir glad när hon går förbi vår lägenhet eftersom vi (tyvärr) är en av de få i området som bryr sig om att göra något fint med de få kvadratmeter vi har på framsidan.
 
Zinnea och Lejongap behöver lite längre tid på sig så de brukar jag så inne, luktärt sår jag enligt Cecilia Wingårdsmetod med groning inne och sedan får de stå ute i plastpåsar för lite skydd. Resten sås på friland, ringblommor klarar det mesta är min erfarenhet och nigella blir alltid pygmeer för mig av någon anledning.
Tack, det ringer en liten klocka när du skriver det med luktärt :) då får dom + zinnia och lejongap bli med in idag ^^
 
Brutits ned hur? Mina ser ut som vanligt, påskliljorna som hunnit slå ut la sig lite under snön men har rest sig igen nu när den töat bort.
Bladen är mörkgröna (normalt mer ljust gröna och stunsiga bladverk) och fuktigt isiga rakt igenom och slokar helt utan minsta stuns. Påskliljorna är fina. Det är tulpanerna som såg bedrövliga ut i morse, men jag hoppas på de mirakel som vittnas om i tråden.
 
Framför roshäcken har jag som sagt tulpaner. Vita, rosa och lila i olika nyanser.
Kände att det var lite för få vita så i höstas köpte jag ett gäng på Blomsterlandet.
Nu står det ett helt gäng GULA tulpaner i min rabatt 🤦‍♀️ alltså, de är jättefina och så men passar inte alls här. Ska jag alltså behöva gräva upp dessa nu under blomning (för sen blir det lite svårt) och sätta där jag har gula blommor istället?
 
Har äntligen väckt dahliorna, har dom i påsar på badet 😁 köpte från Plantagen i år, var lite skeptisk pga har endast köpt från dahlia odlare förr men det var bara 1 knöl som var lite tanig och resten var väldigt fina, ...och jag fick två knölar i varje påse,!! brukar man få det? Så ist för vad jag trodde var 4 knölar, har jag nu 8 st på gång 👌😍 vilket är mkt bra, har ju mer plats till blommor nu i år
 
Någon som odlar jordärtskocka? Är det kul? :D

Dvs kräver de massa skötsel, stor plats eller kan man mest gräva ner de nånstans och hoppas på det bästa? Har sett att folk säljer knölar på tradera och jag gillar tanken på att de får fina blommor och sen går att äta :)
 
Någon som odlar jordärtskocka? Är det kul? :D

Dvs kräver de massa skötsel, stor plats eller kan man mest gräva ner de nånstans och hoppas på det bästa? Har sett att folk säljer knölar på tradera och jag gillar tanken på att de får fina blommor och sen går att äta :)
Jag har en balja som är inne på sitt tredje år. Jag vattnar ibland och skördar massor.
Mina blommar inte tyvärr.. tror de vill ha mer näring
 
Någon som odlar jordärtskocka? Är det kul? :D

Dvs kräver de massa skötsel, stor plats eller kan man mest gräva ner de nånstans och hoppas på det bästa? Har sett att folk säljer knölar på tradera och jag gillar tanken på att de får fina blommor och sen går att äta :)
Jag har i två pallkragar. Skördat lite, lämnat lite för etablering. Har hört att det ska sprida sig som ogräs om man inte passar den, men det kanske är på sydligare breddgrader än Vbtn. Gillar man jordärtskocka skulle jag säga att det är en väldigt bra och lättskött växt då man får mycket för pengarna :D
 
Någon som odlar jordärtskocka? Är det kul? :D

Dvs kräver de massa skötsel, stor plats eller kan man mest gräva ner de nånstans och hoppas på det bästa? Har sett att folk säljer knölar på tradera och jag gillar tanken på att de får fina blommor och sen går att äta :)
Jag har lite skockor som jag tar med mig hit och dit när jag flyttat. De har inte spritt sig så jättemycket men kan vara lite svåra att få bort eftersom det oftast är någon liten knöl kvar som skjuter nya skott även när man trott man grävt upp alla.
 
Tack alla för svar! Låter ju enkelt, då ska jag nog testa det! Låter som att en avgränsad plats i form av pallkrage eller liknande är att föredra.

@sthu hur stor är din balja?
 
Jag har fått körsbärsträd i present av min praktikant för att det var hans sista dag i dag 😍. Nu ska jag bara hitta den perfekta platsen till den, men under tiden får det stå på terrassen. Tror jag packar in det i lite fiberduk, eftersom vi får någon minusgrad på nätterna fortfarande och jag vet inte om den har bott ute eller inne innan jag fick den 😊.
 
Tog tag i pallkragen med jordgubbsplantor idag. Planterade femton plantor i den förra våren och de har minst sagt ynglat av sig! Efter att ha planterat om femton plantor i lådan så har vi börjat skola om de andra i krukor, 60 st har vi hittills krukat och då har jag en halv hink med plantor kvar att ordna med! Dessutom x-antal plantor i kruka från förra året när jag gjorde samma sak…
Med tanke på att en sketen planta kostar 34,90 på blomsterlandet just nu så känns det som att gräva guld typ. 😅🤣
 
Tog tag i pallkragen med jordgubbsplantor idag. Planterade femton plantor i den förra våren och de har minst sagt ynglat av sig! Efter att ha planterat om femton plantor i lådan så har vi börjat skola om de andra i krukor, 60 st har vi hittills krukat och då har jag en halv hink med plantor kvar att ordna med! Dessutom x-antal plantor i kruka från förra året när jag gjorde samma sak…
Med tanke på att en sketen planta kostar 34,90 på blomsterlandet just nu så känns det som att gräva guld typ. 😅🤣

Då kan jag informera om att min lokala plantskola (samma ställe som säljer galet dyra smultronplantor) tar 59,95 för en jordgubbsplanta. Så gräva guld kanske stämmer. ;)
 
Någon som odlar jordärtskocka? Är det kul? :D

Dvs kräver de massa skötsel, stor plats eller kan man mest gräva ner de nånstans och hoppas på det bästa? Har sett att folk säljer knölar på tradera och jag gillar tanken på att de får fina blommor och sen går att äta :)
Jag har en pallkrage med jordärtskocka, den får minimalt med skötsel och ger mer skörd än jag behöver. Vad gäller blomning så blommar de sent, så de flesta sorter hinner inte blomma här, vad jag vet är det bara en sort som hinner det (Bianca?)
 
Vet inte vad som händer här hemma, massor av frösådderna är redan på väg att slå ut i full blom - paprikor, chili, tomater, aubergin... Jag sådde dem inte särskilt tidigt och vill ju att de ska fokusera på att växa till sig istället ett tag till. I början nöp jag bort knopparna, men nu har jag helt resignerat. Får väl helt enkelt gilla läget antar jag, även om jag inte håller med växterna om att det är dags än. Snön hade väl åtminstone fått försvinna först
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp