Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Vet inte vad som händer här hemma, massor av frösådderna är redan på väg att slå ut i full blom - paprikor, chili, tomater, aubergin... Jag sådde dem inte särskilt tidigt och vill ju att de ska fokusera på att växa till sig istället ett tag till. I början nöp jag bort knopparna, men nu har jag helt resignerat. Får väl helt enkelt gilla läget antar jag, även om jag inte håller med växterna om att det är dags än. Snön hade väl åtminstone fått försvinna först

För mycket ljus? Mina tomater brukar blomma alldeles för tidigt om de hamnar för nära lampan. 🤔
 
Vet inte vad som händer här hemma, massor av frösådderna är redan på väg att slå ut i full blom - paprikor, chili, tomater, aubergin... Jag sådde dem inte särskilt tidigt och vill ju att de ska fokusera på att växa till sig istället ett tag till. I början nöp jag bort knopparna, men nu har jag helt resignerat. Får väl helt enkelt gilla läget antar jag, även om jag inte håller med växterna om att det är dags än. Snön hade väl åtminstone fått försvinna först
Har tillväxten avstannat kan det ju vara, näringsbrist. Om växten liksom platsar i tillväxt pga av näringsbrist kan den börja gå i blom istället.
 
Har tillväxten avstannat kan det ju vara, näringsbrist. Om växten liksom platsar i tillväxt pga av näringsbrist kan den börja gå i blom istället.
Hmm jaa, jag vet inte. Tycker inte jag har gjort nåt annorlunda mot tidigare år. Skolat om till större krukor med bättre jord, vattnar med jämna mellanrum med bokashivatten... Alla är knubbiga och gröna och fina, så jag trodde jag hade lyckats riktigt bra tills blomningen började sparka igång :angel: Vi är väl i osynk helt enkelt och jag får fortsätta mata dem med näring och hålla tummarna att de levererar säsongen ut
 
Hmm jaa, jag vet inte. Tycker inte jag har gjort nåt annorlunda mot tidigare år. Skolat om till större krukor med bättre jord, vattnar med jämna mellanrum med bokashivatten... Alla är knubbiga och gröna och fina, så jag trodde jag hade lyckats riktigt bra tills blomningen började sparka igång :angel: Vi är väl i osynk helt enkelt och jag får fortsätta mata dem med näring och hålla tummarna att de levererar säsongen ut
Är det samma sort som vanligt? En av mina sorter har börjat blomma, de andra växer på.
 
Jag satte 5 frön av olika sorters sallad. 1 av dessa har kommit upp, jag börjar fundera på om det är något fel på jorden? Ena fröet hittade jag, skalet hade spruckit, men ingen tillväxt var påbörjad.

Känns märkligt? Jag satte ner 4 nya frön, fördelen med påsar med flera hundra frön i. Får se om de behagar att dyka upp. Fröna är gamla, men jag har inte haft problem tidigare.
 
Jag satte 5 frön av olika sorters sallad. 1 av dessa har kommit upp, jag börjar fundera på om det är något fel på jorden? Ena fröet hittade jag, skalet hade spruckit, men ingen tillväxt var påbörjad.

Känns märkligt? Jag satte ner 4 nya frön, fördelen med påsar med flera hundra frön i. Får se om de behagar att dyka upp. Fröna är gamla, men jag har inte haft problem tidigare.
Sallat är frön som fort blir gamla så kan absolut vara ett problem med grobarhet 😊
 
Jag satte 5 frön av olika sorters sallad. 1 av dessa har kommit upp, jag börjar fundera på om det är något fel på jorden? Ena fröet hittade jag, skalet hade spruckit, men ingen tillväxt var påbörjad.

Känns märkligt? Jag satte ner 4 nya frön, fördelen med påsar med flera hundra frön i. Får se om de behagar att dyka upp. Fröna är gamla, men jag har inte haft problem tidigare.
Sallat är känsliga för ålder på fröna. Jag gjorde samma sak förra året, kom inte upp något. I år köpte jag nya frön.
 
Sallad brukar inte vilja ha så jättevarmt när de gror heller 16-18 grader. Så ingen extra värme på dom.
Nej jag har ingen värme på dem. Det är säkert trots det lite för varmt. De står precis vid ett fönster, 23 grader i rummet, elementet avstängt och någon form av ventilation precis där. Ska nog lägga termometern o se exakt vad den ligger på där de är.
Men, jag har inte haft några problem innan att få dessa frön att gro i 23 grader.
 
Hm... 24 grader under lampan. Kan du vara så att kombinationen lampan + gamla frön är problemet. Har inte haft problem tidigare... Men då får jag beställa nya frön helt enkelt.

Jag gillar sallader som inte smakar så mycket, och har satt romansallad och Lollo Rossa, har ni andra tips här kanske? Tycker inte om beska sallader alls, vilket de flesta är så... eh... ja...
 
Hm... 24 grader under lampan. Kan du vara så att kombinationen lampan + gamla frön är problemet. Har inte haft problem tidigare... Men då får jag beställa nya frön helt enkelt.

Jag gillar sallader som inte smakar så mycket, och har satt romansallad och Lollo Rossa, har ni andra tips här kanske? Tycker inte om beska sallader alls, vilket de flesta är så... eh... ja...
Sallad kräver mycket vatten för att inte bli besk
 
Tänkte anlägga en odlingsbädd (bygga kanter och fylla på med jord) och har grävt bort svålen där jag tänkte ha bädden, men har upptäckt att det verkar gå en del trädrötter i marken där. Hur hade ni grundat under bädden? Flera lager kartong? Markduk? Byggplast? 🤔
 
Inte så mycket odling men hittade dessa söta i trädgården idag.
Resized_20240424_120126.jpg
 
Det är svårt att få komposten tillräckligt kraftig om man inte tillför nånting utifrån, tycker jag. Beror väl på hur mager jord man har, iofs, men jag brukar behöva lägga till gödsel för att få riktig växtkraft. Annars går det liksom mest runt på samma nivå, det blir ingen större förbättring av jorden långsiktigt. Med gödning så växer det ju också kraftigare, då får man mer kompost.

Fick den första sändningen med perenner igår. Provar i år med barrotade perenner per post, annars har jag bara testat lökar. De är ju billigare än rotade, men det blir mer svinn också, alla tar sig inte. I mitt fall ska de dessutom mellanlanda på min balkong en månad och sen åka resväska och tåg en dag till min trädgård.

Tyckte nog det var ganska fina plantor, även om det såklart syns att de legat i mörker och fraktats nästan en vecka. Farmer Gracy, de brukar ha bra kvalitet men är lite dyra. Nu var det rea, så då passade priset.
Åh, så lägligt! Farmer gracy har jag sneglat på, de har en hosta som är helt krämvit... :love: härligt de verkar ha bra kvalitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp