Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju varit och handlat blommor till balkongen. Vill ju också plantera kryddväxter, gräslök, persilja och dill som inte fanns. Någon tipsade om att man kan köpa de som finns i en vanlig mataffär och plantera. Är det någon som gjort det, fungerade det?
 
Jag har ju varit och handlat blommor till balkongen. Vill ju också plantera kryddväxter, gräslök, persilja och dill som inte fanns. Någon tipsade om att man kan köpa de som finns i en vanlig mataffär och plantera. Är det någon som gjort det, fungerade det?

Jag gör ofta det! Ibland går det hur bra som helst, ibland är de för stressade för att ta sig ordentligt. Åtminstone gräslök och persilja är ju rätt tuffa växter som brukar ta sig rätt bra.

Basilika och mynta från Ica. (Röksalvian bredvid är från Capellagården och är lite kinkigare att odla i kruka men i år lyckades jag övervintra den. :))
20240511_175326.jpg
 
Jag gör ofta det! Ibland går det hur bra som helst, ibland är de för stressade för att ta sig ordentligt. Åtminstone gräslök och persilja är ju rätt tuffa växter som brukar ta sig rätt bra.

Basilika och mynta från Ica. (Röksalvian bredvid är från Capellagården och är lite kinkigare att odla i kruka men i år lyckades jag övervintra den. :))
Visa bifogad fil 145052

Vad bra! Ska köpa gräslök och persilja där. Jag har redan köpt basilika hos Blomsterlandet. Nu ska jag bara hitta enskilda penséer och petunia kanske en stjärnöga till balkonglådan. Sedan är jag mer eller mindre klar :up:
 
Jag har ju varit och handlat blommor till balkongen. Vill ju också plantera kryddväxter, gräslök, persilja och dill som inte fanns. Någon tipsade om att man kan köpa de som finns i en vanlig mataffär och plantera. Är det någon som gjort det, fungerade det?
Min (nybörjar-)taktik är att ”går det så går det” 😂. När jag lagar mat med örter så åker resterna ut i landet och det som tar sig får stanna och resten åker ut 😊👍.
 
Hur sparar man bäst tagetesfrön?

Sparade mängder med tagetsfrön förra året De har legat i en luftig låda i tvättstugan ca 15 grader därnere
Sått massvis med frön både kallt och varmt men grobarheten är det dåligt med
Rensa fram varje frö och känn att dom är hårda, du ska kunna sticka ner fröet i jorden.
Är dom mjuka så är inte just det fröet pollinerat och är dött.
Jag upplever att ganska många frön är mjuka/odugliga, så jag tar in i överflöd på hösten.
 
Ännu ingen potatis eller lök i jorden pga jordgubbslandet var KATASTROF, igenväxt som tusan efter att ha tappat kontrollen där förra sommaren. Nu är alla de stackars blommande plantorna i alla fall räddade från ogräset och ska i morgon flyttas till ett lite mindre land. Det måste vara ju tillräckligt inbyggt med nät för att både undvika att hönshjärnorna snaskar i sig allt från sidorna och att skatjävlarna stjäler resten uppifrån.

Jordgubbar är egentligen en av mina högsta prioriteringar av vad jag verkligen vill odla, men jag måste nog tvinga mig att hålla dem på en mindre men mer kontrollerbar yta och hoppas det funkar bättre.

En del andra odlingsytor ser också tämligen igengrodda och bedrövliga ut - men nu har jag tryckt ner ännu mer fröer som ska ut om några veckor, så nu måste där också fixas. Bland annat mangold efter att ha blivit påmind om det här nyligen, det är några år sedan jag odlade det senast så det ser jag fram emot. Och betor! :d Hur kunde jag glömma det förut?

Det är fan att jag inte kunde ta ut min trädgårdsfixarsemester i år, brukar vara perfekt med fem dagar ledigt i slutet på april eller början av maj men jobbet förstörde planerna i år så det blev bara en dag. Och då är det en utmaning att hinna ikapp med vårfixandet på bara helger och kvällar.
 
Jag har ju varit och handlat blommor till balkongen. Vill ju också plantera kryddväxter, gräslök, persilja och dill som inte fanns. Någon tipsade om att man kan köpa de som finns i en vanlig mataffär och plantera. Är det någon som gjort det, fungerade det?
Vad jag har lärt mig är att dessa kan ha sjukdomar och smitta jorden tex. Samma med potatis och vitlök tex.
 
Vi köpte frön idag för dill, squash och tomat. Sen hade jag min lilla hjälpreda med som sådde satans massa frön så nu kommer nog mina odlingslådor explodera 😂. Men är väl bara att vattna och se glad ut, får väl rycka upp om det skulle bli för mycket 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp