Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upptäckte att syrrans ungar dragit sönder låset till överluckan på ena växthusdörren... Den går inte stänga längre. Jäkla ungar till att härja!
Ska kolla lite närmare på det imorgon, om vi kan fixa det enkelt eller om vi måste beställa nya delar..

Fick hjälp att sätta ut all paprika i sina lådor idag. Hoppas de överlever!
 
Tomaterna har ballat ur…
IMG_2839.jpeg
 
Förutom tomater så växer det här (inne) 2 sorters solrosor, gyllenbär, machesallad, nya zeeländsk spenat, gurka, doftklint, doft nattljus, en miljon lejongap, olika sorters vallmo, isört, malva, törnrosas kortel, praktvädd… o säkert många fler!
Jag måste förodla allt, erfarenheten här är att mycket lite växer utan förodling. Ringblommor klarar sig och jag köpte en big pack :angel::idea:
 
Förutom tomater så växer det här (inne) 2 sorters solrosor, gyllenbär, machesallad, nya zeeländsk spenat, gurka, doftklint, doft nattljus, en miljon lejongap, olika sorters vallmo, isört, malva, törnrosas kortel, praktvädd… o säkert många fler!
Jag måste förodla allt, erfarenheten här är att mycket lite växer utan förodling. Ringblommor klarar sig och jag köpte en big pack :angel::idea:
Hur kunde jag glömma mina 15 luktärter?!
 
Hur kunde jag glömma mina 15 luktärter?!

Tack för påminnelsen! Jag hade glömt mina luktärter i fröpåsarna... :eek:

Nu kort paus i kriget mot ogräset, en fantastisk mix av kvickrot, kirskål, nässlor och åkerfräken + något obestämt mög. Ibland tänker jag att det vore enklare att asfaltera skiten och sätta massor av krukor ovanpå. Men står krukorna orörda så nog fan hittar nässlorna dit också. Jaja det får gå under någon typ av motion och friskvård och det är ju i alla fall fint väder att vara ute och slita.
 
Har sått lite olika på lekplatsen i helgen, har nån pallkrage där. Slingerkrasse, sockerärt, ringblomma och solros är på gång. Funderar på om jag ska pröva mig på att så bönor med.

Vill även fixa dom egna pallkragarna på uteplatsen, har 2 st med bara jordgubbar men ska trycke ner en rabarber, björnbär och kaprifol med. Får se hur det går, blir det alltför trångt får jag flytta runt lite.

Dahlior är också på g inne, men skall nog snart krukas upp och flyttas ut om inte länge.

Har också gjort en magatabbe, har glömt bort min fina svamp i kylen. Den stod liksom längst bak på en hylla. Har inte vågat se hur den ser ut inne i påsen :bag:
 
Kan allvetande Buke hjälpa mig? Jag har ju lyckats så blå bolltistel och undrar om jag kan plantera ut dem nu? Har avhärdat dem i några dagar men räcker det?
 

Bifogade filer

  • IMG_8713.jpeg
    IMG_8713.jpeg
    370,9 KB · Visningar: 19
Maj som är så fantastisk och nu är verkligen årets högtid för att pyssla i trädgården och förbereda odlingarna - men jag blir ett NERVVRAK av alla dessa getingar överallt!!! :arghh:

På de två år jag snart har bott i mitt nuvarande hus har jag upplevt fler getingar än i hela mitt tidigare liv känns det som.
De är verkligen ÖVERALLT och surrar runt - jag har någon runt omkring mig till och från hela dagarna när jag jobbar i trädgården, de till och med sätter sig på mig och försöker krypa in i mina kläder! (en kom och ville sätta sig i mitt ansikte tex nu när jag skriver det här). Jag försöker hålla mig lugn, men tillslut blir de så många att det känns obehagligt.

De är inne i mitt hus, och häromdagen när jag öppnade min garderob satt det en skitförbannad drottning på en tröjhög och började surra hotfullt när jag närmade mig. Hon fastnade som tur var lite med gadden när hon i rena ilskan stack i tröjhögen, vilket gav mig lite tid, och efter en kort kamp så stod jag som överlevare i striden...

Ett bo har jag redan slagit ner, men blir det som förra året så har jag nu ca 1,5 månads rent krig framför mig, när jag måste ta på mig skyddskläder om kvällarna för att gå ut och rondera och slå ner bon. :arghh:

Jag vet att de är bra och nyttiga, men jag har mitt hus, mina bodar och mitt utedass som jag behöver kunna använda även på sommaren. Jag kan liksom inte flytta härifrån 6 månader om året för att getingarna ska få bygga sina bon här... 😞

Samtidigt tycker jag att det är så förbannat jobbigt att behöva kriga, och jag vill verkligen inte! Varför måste de vara så vansinnigt många?... Det förtar en hel del av trädgårdsnjutningen tyvärr... 🥺
 
Har någon grävt rabatt på lite olika höjder i en slänt, som en trappa typ? Släng gärna upp bilder, vi överväger att göra den varianten när vi grävt bort en buske i en slänt här och det vore nice med inspiration! :)
 
Maj som är så fantastisk och nu är verkligen årets högtid för att pyssla i trädgården och förbereda odlingarna - men jag blir ett NERVVRAK av alla dessa getingar överallt!!! :arghh:

På de två år jag snart har bott i mitt nuvarande hus har jag upplevt fler getingar än i hela mitt tidigare liv känns det som.
De är verkligen ÖVERALLT och surrar runt - jag har någon runt omkring mig till och från hela dagarna när jag jobbar i trädgården, de till och med sätter sig på mig och försöker krypa in i mina kläder! (en kom och ville sätta sig i mitt ansikte tex nu när jag skriver det här). Jag försöker hålla mig lugn, men tillslut blir de så många att det känns obehagligt.

De är inne i mitt hus, och häromdagen när jag öppnade min garderob satt det en skitförbannad drottning på en tröjhög och började surra hotfullt när jag närmade mig. Hon fastnade som tur var lite med gadden när hon i rena ilskan stack i tröjhögen, vilket gav mig lite tid, och efter en kort kamp så stod jag som överlevare i striden...

Ett bo har jag redan slagit ner, men blir det som förra året så har jag nu ca 1,5 månads rent krig framför mig, när jag måste ta på mig skyddskläder om kvällarna för att gå ut och rondera och slå ner bon. :arghh:

Jag vet att de är bra och nyttiga, men jag har mitt hus, mina bodar och mitt utedass som jag behöver kunna använda även på sommaren. Jag kan liksom inte flytta härifrån 6 månader om året för att getingarna ska få bygga sina bon här... 😞

Samtidigt tycker jag att det är så förbannat jobbigt att behöva kriga, och jag vill verkligen inte! Varför måste de vara så vansinnigt många?... Det förtar en hel del av trädgårdsnjutningen tyvärr... 🥺

Du har kanske redan googlat men jag tyckte det fanns mycket information här som jag faktiskt inte visste om:

https://www.anticimex.se/getingar/
 
Maj som är så fantastisk och nu är verkligen årets högtid för att pyssla i trädgården och förbereda odlingarna - men jag blir ett NERVVRAK av alla dessa getingar överallt!!! :arghh:

På de två år jag snart har bott i mitt nuvarande hus har jag upplevt fler getingar än i hela mitt tidigare liv känns det som.
De är verkligen ÖVERALLT och surrar runt - jag har någon runt omkring mig till och från hela dagarna när jag jobbar i trädgården, de till och med sätter sig på mig och försöker krypa in i mina kläder! (en kom och ville sätta sig i mitt ansikte tex nu när jag skriver det här). Jag försöker hålla mig lugn, men tillslut blir de så många att det känns obehagligt.

De är inne i mitt hus, och häromdagen när jag öppnade min garderob satt det en skitförbannad drottning på en tröjhög och började surra hotfullt när jag närmade mig. Hon fastnade som tur var lite med gadden när hon i rena ilskan stack i tröjhögen, vilket gav mig lite tid, och efter en kort kamp så stod jag som överlevare i striden...

Ett bo har jag redan slagit ner, men blir det som förra året så har jag nu ca 1,5 månads rent krig framför mig, när jag måste ta på mig skyddskläder om kvällarna för att gå ut och rondera och slå ner bon. :arghh:

Jag vet att de är bra och nyttiga, men jag har mitt hus, mina bodar och mitt utedass som jag behöver kunna använda även på sommaren. Jag kan liksom inte flytta härifrån 6 månader om året för att getingarna ska få bygga sina bon här... 😞

Samtidigt tycker jag att det är så förbannat jobbigt att behöva kriga, och jag vill verkligen inte! Varför måste de vara så vansinnigt många?... Det förtar en hel del av trädgårdsnjutningen tyvärr... 🥺
Har du testat sånna fake geting bo? Vet många som säger det fungerar för dom. Dom använder sig av bruna matpåsar och hänger upp dom här å var.

Lider väldigt med dig är inte så sjåpig (tror jag) men getingar är inte kul :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp