Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
20240513_131000.jpg

Då var tredje och sista odlingslådan fylld. Grönkål, spetskål, några tomater, rosa ringblomma och ett par zucchini får samsas med vitlöken. Slängde ut lite zinniafrön med. Hoppas att alla former av kålätande djur blir avskräckta när de ser min samplantering.

Nu är det "bara" två stora rabatter kvar, ett tomatdike som ska grävas (bifftomaterna ska bo på friland), sista omplantering av körsbärstomater och utplantering av 60-tal frösådda dahlior. Puh.
 
Fick klart rabatten runt prydnadskörsbäret som jag har gjort om.
Grävde ur 20cm för att få bort allt gräs som letat sig in. Lade sedan en markduk N2 i botten för att se om den kan hjälpa mig lite.

Blev vit lavendel som ska växa längs kanten. Funderar även på att flytta in mina vita album till denna, vad tror ni om det? De behöver flyttas oavsett vad då det nu blivit gräsmatta där de står 🙈

Borde jag ha ngt annat i mitten eller ska jag lämna det såhär?

20240513_212155.jpg
 
Fick klart rabatten runt prydnadskörsbäret som jag har gjort om.
Grävde ur 20cm för att få bort allt gräs som letat sig in. Lade sedan en markduk N2 i botten för att se om den kan hjälpa mig lite.

Blev vit lavendel som ska växa längs kanten. Funderar även på att flytta in mina vita album till denna, vad tror ni om det? De behöver flyttas oavsett vad då det nu blivit gräsmatta där de står 🙈

Borde jag ha ngt annat i mitten eller ska jag lämna det såhär?

Visa bifogad fil 145275
Lämna det sådär, det kommer bli jättefint när lavendeln växt sig lite tätare. Jag brukar alltid plantera lite för mycket sorter, så talar av erfarenhet.. men sätt ett gäng tulpaner i höst!
 
Handlade lite till hästarna igår på presentkort. "Du får inga pengar tillbaka, så du behöver handla för 7 kr till" Hmmm...vad finns det att köpa?? Han svarade "en fröpåse i kategori A kostar 9 kr".
Jag menar, vem har dött av fler fröer?! Jag la till 2 kr och åkte hem med sommaraster :D De ska planteras idag!
 
Jag känner den sedvanliga trädgårdsutbrändheten efter intensivt fixande under april och maj. Har åstadkommit mer under 6 veckor än vad jag gjort de senaste två åren i trädgården. puh... förra året lovade jag mig själv att ta en semestervecka i Maj, men det har jag såklart inte gjort :D

Men - snart är de bara njuta som står på agendan (och rensa ogräs). Innan jag identifierar och påbörjar nästa projekt :D
 
Jag känner den sedvanliga trädgårdsutbrändheten efter intensivt fixande under april och maj. Har åstadkommit mer under 6 veckor än vad jag gjort de senaste två åren i trädgården. puh... förra året lovade jag mig själv att ta en semestervecka i Maj, men det har jag såklart inte gjort :D

Men - snart är de bara njuta som står på agendan (och rensa ogräs). Innan jag identifierar och påbörjar nästa projekt :D
Jag har tvärtom, precis kommit igång. Kämpar fortfarande med att måla trädgårdsmöblerna vilket tar en evinnerlig tid 🙈
Har tankar om att göra om hela presentationsdelen av trädgården (den del som ALLA ser) då jag krigat alldeles för mycket mot ffa gräs. Planen är att det ska vara klart där innan midsommar men det är ett stort projekt så vi får väl se 😁
 
lite på volley. :bag: Jag hade gräs nedtill som utgångsläge så därför satte jag dem upptill. Skulle låta det bero på väderstreck, vad mer du bestämmer dig för och vad de tycker om den skugga som rosenkvitten kan ge (dvs om de andra är lägre: blir de glada eller ledsna av att skuggas lite). Om det verkligen eroderar behöver du kanske fylla upp mer än om jorden kan tänkas ligga still några säsonger tills dina plantor täckt ytan.

Förlåt många ord med lite faktisk info! :o
Var på slänten planterar du dem? Längst upp? Eller längst ner? I mitten? 😅
 
Fick planterat gräs och jätteverbena i lådan på stora däcket nu på lunchen
Visa bifogad fil 145286

Samt...
Grävt upp rosorna i min damrabatt och flyttat dem tillfälligt till murarbaljor.

Här ska det grävas ur, läggas markduk samt byggas en odlingslåda som de ska få bo i istället. Allt för att få bukt med gräs och ogräs.
20240514_114641.jpg


Jag köpte en ny Astrid Lindgren för några veckor sedan, som tillfälligt bor i en kruka, för att ersätta den Astrid som stod här och verkade allt annat än glad. Men nu när jag grävde upp rabattAstrid så visade det sig att hon visst levde. Dock väldigt ynklig och 10cm hög.
Vad tror ni om att låta rabattAstrid få vli en krukAstrid och se om hon kan se lite ljusare på livet då?
 
Fick klart rabatten runt prydnadskörsbäret som jag har gjort om.
Grävde ur 20cm för att få bort allt gräs som letat sig in. Lade sedan en markduk N2 i botten för att se om den kan hjälpa mig lite.

Blev vit lavendel som ska växa längs kanten. Funderar även på att flytta in mina vita album till denna, vad tror ni om det? De behöver flyttas oavsett vad då det nu blivit gräsmatta där de står 🙈

Borde jag ha ngt annat i mitten eller ska jag lämna det såhär?

Visa bifogad fil 145275
Ser fint ut men lägger in en liten varning om att fylla upp runt stammen på trädet. Jag kan inte riktigt se på bilden om trädet är satt i gräsmattenivå eller i nivå med nya jordytan. Hur som helst så behöver rothalsen vara i det fria annars kommer trädet börja att må dåligt.
 
Ser fint ut men lägger in en liten varning om att fylla upp runt stammen på trädet. Jag kan inte riktigt se på bilden om trädet är satt i gräsmattenivå eller i nivå med nya jordytan. Hur som helst så behöver rothalsen vara i det fria annars kommer trädet börja att må dåligt.
Bra tips ☺️
Trädet står på samma djup som tidigare. Grävde ur och fyllde upp till samma nivå så jag tror inte det bör vara ngt problem.
 
Frågar här inne också. Stämmer det att man inte ska plantera när det är soligt och varmt, mitt på dagen? Har också köpt dill, persilja och gräslök som ska samsas i samma låda, men har ett vagt minne av att personen som arbetade i Blomsterlandet sa att en behöver mer vatten än en annan?

Tredje fråga, jag har köpt hönsgödsel efter rekommendationer på nätet (jag vet, jag vet, källkritik!) och nu står det på HSB hemsida att det luktar för mycket och man ska köpa organisk gödsel. Blir lite villrådig. Hur mycket luktar hönsgödsel? Än så länge har jag det i en påse. Vill ju gärna kunna sitta på den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp