Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågar här inne också. Stämmer det att man inte ska plantera när det är soligt och varmt, mitt på dagen? Har också köpt dill, persilja och gräslök som ska samsas i samma låda, men har ett vagt minne av att personen som arbetade i Blomsterlandet sa att en behöver mer vatten än en annan?

Tredje fråga, jag har köpt hönsgödsel efter rekommendationer på nätet (jag vet, jag vet, källkritik!) och nu står det på HSB hemsida att det luktar för mycket och man ska köpa organisk gödsel. Blir lite villrådig. Hur mycket luktar hönsgödsel? Än så länge har jag det i en påse. Vill ju gärna kunna sitta på den.
Man kan plantera när som på dagen, men vattnet avdunstar snabbare i solen och rötter är känsliga för sol och torka. Så tänker man på det, planterar så fort rötterna är exponerade och vattnar en del, så borde det gå bra.

Örter har jag lite dålig koll på.

Jag tycker inte hönsgödsel luktar särskilt trevligt tyvärr, osäker på hur länge det luktar i trädgården. Hur menar du sitta på den?
 
Hur mycket luktar hönsgödsel? Än så länge har jag det i en påse. Vill ju gärna kunna sitta på den.
Jag köpte en påse hönsgödsel och ställde den på altanen. Den fick flytta ut ganska fort då lukten läckte genom påsen. Sen beror det säkert på hur känslig en är.
 
Man kan plantera när som på dagen, men vattnet avdunstar snabbare i solen och rötter är känsliga för sol och torka. Så tänker man på det, planterar så fort rötterna är exponerade och vattnar en del, så borde det gå bra.

Örter har jag lite dålig koll på.

Jag tycker inte hönsgödsel luktar särskilt trevligt tyvärr, osäker på hur länge det luktar i trädgården. Hur menar du sitta på den?

Att jag ska kunna sitta på balkongen utan att jag, och grannarna, ska känna av lukten. Då får jag köpa någon annan växtnäring. Förslag, tips?
 
Hej! Jag har sått tomatplantor från frö. Jag har planterat om dem och de växer nu i tomatjord utomhus i söderläge i relativt små krukor. Deras blad har dock blivit krulliga och börjar bli gula, och jag vet inte vad problemet är. Är det någon som vet? Är krukan för liten, får den för mycket/lite vatten? Står de för varmt? Tack på förhand!

IMG_5325.jpeg
 
Att jag ska kunna sitta på balkongen utan att jag, och grannarna, ska känna av lukten. Då får jag köpa någon annan växtnäring. Förslag, tips?
Ah, då förstår jag. Är det till blommor och ätbart? Plantagen mfl har ju flytande som du häller i kannan när du vattnar. Det har jag på balkongen och till blomlådor, tycker det fungerar bra. Flaskan har jag i ett av skåpen på köket :)

Tror dom har lite olika typer, ska se om jag hittar min(den kanske är slut ^^)
 
Har denna flytande, är väldigt osäker på om man kan ha den på ätbart, jag har kogödsel i mina lådor med ätbart på balkongen.

Screenshot_20240514-164224~2.png
 
Idag har jag strösslat med salladsfrön i några krukor, typ 100 frön/kruka. NÅGON av dem måste det väl vara liv i. Har de inte kommit upp om en vecka så beställer jag nog frön. Men jag tänkte att jag har ju inget att förlora. I värsta fall så kommer inget upp och jag har lagt till mer fibrer i krukorna bara.

Eller så kommer alla upp och det blir fullständigt kaos. Vem vet.
 
Hej! Jag har sått tomatplantor från frö. Jag har planterat om dem och de växer nu i tomatjord utomhus i söderläge i relativt små krukor. Deras blad har dock blivit krulliga och börjar bli gula, och jag vet inte vad problemet är. Är det någon som vet? Är krukan för liten, får den för mycket/lite vatten? Står de för varmt? Tack på förhand!

Visa bifogad fil 145297

För liten kruka och näringsbrist. Plantera om och gödsla någon vecka senare.
 
Nu har hängstolen kommit ut på lilla däcket och jag funderar på hur vi ska inreda. Ett bord att sätta glaset och lägga boken på är ett måste.
I övrigt funderar jag på belysning (solceller går bort pga skuggläge) och växter. Är sugen på strutbräken, vad finns det mer för skoj som skulle kunna passa här?
Och är det ngt annat vi borde ha här?

Platsen är mest tänkt för enskilt häng i skuggan/ halvskuggan. Typ med en bok eller paddan för de i familjen som föredrar den.
PicPlayPost1715712588089.jpg


Där sladden ligger är det en lucka ner till vattenutkast och eluttag 😬
 
Jag är så attans sugen på att plantera ut både tomater och blommor nu. Det är ju varmt varmt varmt!

Men det är ju vansinne rent datummässigt för Norrbotten, vanliga år kan det bli frost in i juni...

Svårt att veta 🤔.
 
Nu har hängstolen kommit ut på lilla däcket och jag funderar på hur vi ska inreda. Ett bord att sätta glaset och lägga boken på är ett måste.
I övrigt funderar jag på belysning (solceller går bort pga skuggläge) och växter. Är sugen på strutbräken, vad finns det mer för skoj som skulle kunna passa här?
Och är det ngt annat vi borde ha här?

Platsen är mest tänkt för enskilt häng i skuggan/ halvskuggan. Typ med en bok eller paddan för de i familjen som föredrar den.
Visa bifogad fil 145330

Där sladden ligger är det en lucka ner till vattenutkast och eluttag 😬
Jag är ett stort fan av alunrot, finns så många fina variationer av färger men även blåbär kunde kanske vara nått? Jag försöker ju trycka in ätbart överallt 😅😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp