Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sant men armeringsnät blir troligen mycket dyrare att införskaffa fårnät kan jag med stor sannolikhet få tag i gratis
Alltså, gratis är bra men jag var bara tvungen att kolla in armeringsmattor. Hittade dessa på Byggmax som delade en gång på längden och en gång på bredden täcker 10 m långt och 1,15 högt.

Själv har jag spaljéer av armeringsnät både här och där
DSC_0262.JPG
 
Plantskolebesöket igår resulterade i rosa och vita höstanemomer, stäppsalvia och något jag trodde var en liten krukros - visade sig vara en buske😇. Sen pratade vi lite damm med damen (!) i butiken. Tror banne mej vi anlägger en fiskdamm nästa år😁 Nån som har?
Har en stor håla som någon kanske avsåg att göra damm av någon gång, det växer strandiris där som borde vara planterade. Vi ska göra den till en tät damm. Den fylls med vatten på hösten och sinar på våren. Ser verkligen fram emot det, tanken var att börja denna sommar men tror vi har minst ett annat projekt som har prioritet framför dammen. Hade helst haft någon inhemsk fisk i men tror det får bli guldfisk eller guldid.
 
Har en stor håla som någon kanske avsåg att göra damm av någon gång, det växer strandiris där som borde vara planterade. Vi ska göra den till en tät damm. Den fylls med vatten på hösten och sinar på våren. Ser verkligen fram emot det, tanken var att börja denna sommar men tror vi har minst ett annat projekt som har prioritet framför dammen. Hade helst haft någon inhemsk fisk i men tror det får bli guldfisk eller guldid.

Hade varit kul med aborre, haha, tänk å kunnat fiska det i trädgården hade jag älskat :love: mysigt med damm, har också lust på det 👌
 
Hade varit kul med aborre, haha, tänk å kunnat fiska det i trädgården hade jag älskat :love: mysigt med damm, har också lust på det 👌
Ja en ruda eller sutare hade kanske överlevt men då hade ju vattnet också varit grumligt hela tiden. 😆 Många är ju så känsliga och inte riktigt gjorda för dammlivet. Guldfiskar är verkligen helt galet toleranta vad det verkar och kan bo ute på vintern bara det finns en djuphåla och en isfri öppning. 😃

Edit, Jag tycker ekopool låter jättekul också men svårt och dyrt. Funderar på en kompromiss med en grund del är man kan ha en grusstrand och två stolar så man kan doppa fötterna en varm dag. 😃 Vi har en minihåla bredvid den stora gropen där detta vore görbart, med lite grävning bara. :)
 
Här är förresten dagens trädgårdsjobb. Min rabatt börjar närma sig färdigställande. :) Kvar att göra är en bra kant med sten och markduk, samt plantera! Har jordförbättrat idag med jord och gödsel och särskilt kring de stackars rosorna som är planterade alldeles för grunt men verkar ganska glada ändå.
IMG_20200721_174929_971.jpg
 
Är lite less på en granne på lägenhetsgården. Hon envisas med att ha en lupinrabatt eftersom hon klipper fröställningarna och lägger i brännbart. Fine. Men i år missadehon typ 4 st, det är många frön... jag bröt av dem! Nu är den rabatten full av knölklocka och cikoria. Bara invasiva arter! :arghh:
 
Är lite less på en granne på lägenhetsgården. Hon envisas med att ha en lupinrabatt eftersom hon klipper fröställningarna och lägger i brännbart. Fine. Men i år missadehon typ 4 st, det är många frön... jag bröt av dem! Nu är den rabatten full av knölklocka och cikoria. Bara invasiva arter! :arghh:
Cikoria är inte invasiv, du tänker inte på parksallat? Trist dock och jag förstår inte att lupiner säljs på handelsträdgårdar och som frö fortfarande!
 
Okej, jag ju sått röd solhatt och har nu 17 plantor som ser jättefina ut. :angel: Jag har också köpt två plantor med solhatt i lite andra färger. :angel: O_o Jag har också mellan 5-10 plantor med blå bolltistel. :p

Projekt nummer två denna sommar blir nog därmed att gräva ut rabatt nr 2 och göra en paradrabatt med mina solhattar. 🤩 :angel: Det blir dock mycket enklare, bara att gräva upp en rund rabatt full med praktlysing, inget att ta hänsyn till.

Tänker solhatt, blå bolltistel, jättedaggkåpa, kantnepeta och axveronika. Tips på något som blommar i maj-juni och passar in? :)
 
Är det fler än jag som redan börjat fundera på nästa års sådder? 🤪
Jag har insett att det är häftigt med flerfärgad majs och fick tips i våras om att hönsen gärna äter sån majs. Men jag är lite frustrerad över att det är svårt att hitta information. Impecta har "prydnadsmajs" som är flerfärgad och på andra ställen kan man hitta majsen som "popcornmajs". Jag vet att det inte är sockermajs, sån som folk normalt äter, men frågan är om prydnadsmajsen är samma som popcornmajsen? Det är lite frustrerande när det är så himla få majskorn i fröpåsarna, jag vill odla mer... :p
Kan man köpa flerfärgad majs som utsäde på säck, hos typ lantmännen eller nåt? Eller går det att köpa i lösvikt? Hur hittar man det? google is not my friend... 🙄
Guldfiskar är verkligen helt galet toleranta vad det verkar och kan bo ute på vintern bara det finns en djuphåla och en isfri öppning. 😃
Alltså, det finns ett vattenhål på alvaret på öland, där det levt guldfiskar i flera decennier. De har överlevt både bistra vintrar och extremt torra somrar... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gatan-om-guldfiskarna
 
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?
 
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?

Prova att göra ett humleanpassat vattenhål. En stor flat skål/fat med lite vatten och stenar de kan sitta på och dricka. Ställ den gärna bredvid blommor de gillar.
 
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?

Kanske du kan lägga i något som flyter i vattenkärlen så att humlorna och andra insekter kan ta sig upp på om de ramlar i? :)
 
Kanske inte det mest estetiska, men om man vill hjälpa bin och humlor som har en förkärlek för djupare vattenhål än vad som kan fyllas med stenar så såg jag nyligen ett tips som verkar bra i en biodlargrupp: häng en handduk eller ett lite grövre tyg över kanten så att det hänger ner i vattnet.

Bin - och säkert även humlorna - älskar det där med fukt som de liksom kan suga upp när det transporteras i tyget, liksom att de älskar fuktig jord typ i krukor som står med botten i vatten. Så märker de att de kommer åt fukten genom tyget behöver de inte riskera att ge sig ner på djupare vatten. Och skulle de ändå drutta i så tänker jag mig att de kan komma ut till kanten där tyget hänger ner och få fäste där.
 
Har ni problem med humlor som drunknar? Jag har flera olika vattenuppsamlingskärl i trädgården. Under varje stupränna, ungens pool, fårens vatten. Varje dag räddar jag humlor som håller på att drunkna. Speciellt i fårens vattenkopp - ett ljust babybadkar. Får ju jättedåligt samvete för varje död humla. Borde jag lägga i stenar i botten få fårvattenkoppen så de kan sitta på dom och dricka? Bygga ett särskilt 'humlesäkert' vattenhål?
Såg ett tips på Youtube om att lägga en upp och ned-vänd vanlig plastkruka i vattnet. Den kommer flyta med botten precis vid ytan varpå insekter kan kravla upp där, torka och flyga iväg. Annars var ju @Lillgrådis tips bra. Speciellt humlor har ju som hullingar på fötterna så de får nog lätt fäste på en handduk även om det är brant klättring för dem.
 
Är det fler än jag som redan börjat fundera på nästa års sådder? 🤪
Jag har insett att det är häftigt med flerfärgad majs och fick tips i våras om att hönsen gärna äter sån majs. Men jag är lite frustrerad över att det är svårt att hitta information. Impecta har "prydnadsmajs" som är flerfärgad och på andra ställen kan man hitta majsen som "popcornmajs". Jag vet att det inte är sockermajs, sån som folk normalt äter, men frågan är om prydnadsmajsen är samma som popcornmajsen? Det är lite frustrerande när det är så himla få majskorn i fröpåsarna, jag vill odla mer... :p
Kan man köpa flerfärgad majs som utsäde på säck, hos typ lantmännen eller nåt? Eller går det att köpa i lösvikt? Hur hittar man det? google is not my friend... 🙄

Jag funderar på rond 2 av 2020 års sådder, det sysselsätter mig tillräckligt än så länge...
:D Förutom det angenäma i att ta hand om allt från rond 1 förstås!

Har du kollat på Runåbergs fröer? De har ju för det mesta alternativ med lite större förpackningar, om än kanske inte så stora som säckvis. Jag ser att det finns en flerfärgad majssort ("mjölmajs", men som påstås kan användas också som vanlig sockermajs att äta direkt) som heter Painted Mouintain med 100 gram utsäde för 200 spänn, alternativt en portion med ca 25 fröer för 35 kr. Jag hoppade över majsodlandet i år, eller rättare sagt några ynka kärnor sockermajs ville sig inte, men den mångfärgade ser onekligen rätt lockande ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
14 036
Senast: Glimra
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 520
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 877
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp