Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kan man ha i en liten rabatt intill en husvägg (söderläge i Skåne)? I större delen av rabatten har jag tomater på sommaren. Men i ena änden är det ett stuprör så precis runt stupröret är det alltid tomt. Finns det nåt lämpligt att ha där? Riskerar man att förstöra stupröret om man sätter nåt högre där som man binder upp mot röret?

Jag tycker att stockrosor är jättefina men jag funderar på om det skulle funka? Jag tror inte det jord så djupt ner tyvärr så inget som har djupa rötter. Det är en väldigt liten bit rabatt.
 
Har planterat min första ros! Den kommer säkert att dö för insåg lite sent att det var obra med ros där det tidigare stått en, och ingen ny jord fick den heller. Men eh.. ja. Hoppas går ju och att den överlever länge nog för att blomma igenom alla knoppar i alla fall :love:
 
1 timmes velande på Flora Linnea resulterade i en Golden gate och en Golden shower till vår stora pergola med hängmatta och gungor.

Inte helt lätt att hitta något gult som klarar den skugga grannens hemska träd ger.
 
Kvällsskörd av helt fantastiskt söta sockerärter och lite bär till blandsylt. Har inte hunnit skörda sockerärterna så de har blivit ganska tjocka, men inget fel med det. :d
IMG_20200723_210819968.jpg
 
Rådjursjävlarna har ätit upp mina sockerärtor så det blir inga sådana i år :cry:

Jag tänker ta kontakt med kommunen och höra vad som krävs för att få skjuta av dem. Det lär inte gå att få tillstånd men jag känner att jag måste försöka göra något iaf. De ska inte gå omkring så här i byn när det finns skog nära och jag vill inte ha hit mer fästingar än vad som redan finns.
 
Rådjursjävlarna har ätit upp mina sockerärtor så det blir inga sådana i år :cry:

Jag tänker ta kontakt med kommunen och höra vad som krävs för att få skjuta av dem. Det lär inte gå att få tillstånd men jag känner att jag måste försöka göra något iaf. De ska inte gå omkring så här i byn när det finns skog nära och jag vill inte ha hit mer fästingar än vad som redan finns.
Jag är inte avundsjuk på alla "skadedjur" som folk har. Rådjur, harar, sniglar och tvestjärtar. Jag har bara trädgårdsterroristerna, men dom är hyfsat enkla att hägna bort.
IMG_20200717_154719.jpg
 
Rådjursjävlarna har ätit upp mina sockerärtor så det blir inga sådana i år :cry:

Jag tänker ta kontakt med kommunen och höra vad som krävs för att få skjuta av dem. Det lär inte gå att få tillstånd men jag känner att jag måste försöka göra något iaf. De ska inte gå omkring så här i byn när det finns skog nära och jag vill inte ha hit mer fästingar än vad som redan finns.
Hoppas det går! Det är länsstyrelsen som beslutar men här kan du läsa om kraven för skyddsjakt: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Skyddsjakt/

Skydd av grödor och egendom är en av anledningarna och är många drabbade kanske går det igenom.

Kan också rekommendera fårstängsel, vi använder 1,5 på höjden och det räcker för att hålla rådjuren ute.
 
Hoppas det går! Det är länsstyrelsen som beslutar men här kan du läsa om kraven för skyddsjakt: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Skyddsjakt/

Skydd av grödor och egendom är en av anledningarna och är många drabbade kanske går det igenom.

Kan också rekommendera fårstängsel, vi använder 1,5 på höjden och det räcker för att hålla rådjuren ute.

Jag ska kolla upp det, tack :up:

Stängsel är inte rimligt... jag har för stor gård och det är ju inte bara ärtorna jag vill freda. Får jag inte ha ihjäl några får jag väl börja hälla ut blod överallt. Det sista nu blev den berömda droppen, jag pallar inte med dem längre. Det är inte rimligt att ha skövlande rådjur mycket för att några IDIOTER börjat mata dem mitt inne i byn. När jag var liten var det ytterst sällan vi såg rådjur nere i byn.
 
Vad kan man ha i en liten rabatt intill en husvägg (söderläge i Skåne)? I större delen av rabatten har jag tomater på sommaren. Men i ena änden är det ett stuprör så precis runt stupröret är det alltid tomt. Finns det nåt lämpligt att ha där? Riskerar man att förstöra stupröret om man sätter nåt högre där som man binder upp mot röret?

Jag tycker att stockrosor är jättefina men jag funderar på om det skulle funka? Jag tror inte det jord så djupt ner tyvärr så inget som har djupa rötter. Det är en väldigt liten bit rabatt.

Stockrosor har ju verkligen en tendens att knöla ner sig i små utrymmen intill husväggar, så gillar du dem bör det absolut vara värt ett försök! Lite betydelse har det kanske om det kommer något vatten från stupröret så att det riskerar att bli (för?) blött. Men bara att det är torrt - dvs om vattnet leds bort eller samlas upp - verkar inte hindra stockrosorna, de har ju pålrötter som de på något sätt får ner också i de ynka små snuttar man ser intill husväggarna.
 
Kålodlingen går bra i detta väder och varken fjärilar eller larver är särskilt aktiva. :) Odlar utan nät och bekämpningsmedel. Några kålrabbi på g och första broccolin syns. Vitkålen börjar knyta sig men inga huvuden än. Spännande med jättesorten Brunswick, hoppas det blir någon bjässe!
IMG_20200724_203959_962.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
569
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 570
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp