Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag gjort en insats för skörden. Har gödselvattnat kålen och allt i växthuset som växer direkt i jorden. Auberginerna i kruka har fått ny gödsel då jorden i krukorna sjunkit ihop en del, så de blir gödslade när man vattnar. Nöjd. :up:

Nu måste jag göra mera nässelvatten. :) Kan garantera att det funkar bra. Min mammas auberginer planterade på samma vis med samma gödsel är inte alls så fina och stora som mina, och då brändes större delen av bladen på mina bort i början av juni. :p Nässelvatten är definitivt något jag kommer fortsätta med!
 
Idag har jag gjort en insats för skörden. Har gödselvattnat kålen och allt i växthuset som växer direkt i jorden. Auberginerna i kruka har fått ny gödsel då jorden i krukorna sjunkit ihop en del, så de blir gödslade när man vattnar. Nöjd. :up:

Nu måste jag göra mera nässelvatten. :) Kan garantera att det funkar bra. Min mammas auberginer planterade på samma vis med samma gödsel är inte alls så fina och stora som mina, och då brändes större delen av bladen på mina bort i början av juni. :p Nässelvatten är definitivt något jag kommer fortsätta med!

Jag har brukat göra nässelvatten delvis för att knöla ner bortrensade nässlor någonstans i en tunna och bli av med dem, men sedan brukar jag glömma/inte orka använda det att vattna med och så blir det bara stående och luktar skunk. Men i år har jag använt det i alla fall ett par gånger och även gjort en andra laddning, det är onekligen winwin att få någon användning för det som annars ändå bara röjs bort.

På temat tillskott som är lätt att fixa har jag i år också petat ner krossat äggskal i tomat- och aubergineplantorna, inbillar mig att det också är en bra grej som jag läst om och plantorna ser i alla fall friska och fina ut. Och att även det handlar ju bara om att bli färdig att skuffa ner det i några krukor i stället för i komposten.
 
Jag har brukat göra nässelvatten delvis för att knöla ner bortrensade nässlor någonstans i en tunna och bli av med dem, men sedan brukar jag glömma/inte orka använda det att vattna med och så blir det bara stående och luktar skunk. Men i år har jag använt det i alla fall ett par gånger och även gjort en andra laddning, det är onekligen winwin att få någon användning för det som annars ändå bara röjs bort.

På temat tillskott som är lätt att fixa har jag i år också petat ner krossat äggskal i tomat- och aubergineplantorna, inbillar mig att det också är en bra grej som jag läst om och plantorna ser i alla fall friska och fina ut. Och att även det handlar ju bara om att bli färdig att skuffa ner det i några krukor i stället för i komposten.
Var på studiebesök hos trädgårdsbloggare.
Där var nässellösningen stora förvaringslådor med lock! Lätt att skopa ur och locket höll undan lukten. De finns ju på alla Rusta och ÖB överallt.

Jag har inte testat men har mängder av nässlor i markerna och på tomten så kanske jag ska anamma det.
 
Var på studiebesök hos trädgårdsbloggare.
Där var nässellösningen stora förvaringslådor med lock! Lätt att skopa ur och locket höll undan lukten. De finns ju på alla Rusta och ÖB överallt.

Jag har inte testat men har mängder av nässlor i markerna och på tomten så kanske jag ska anamma det.
Jag har haft mitt i gamla tunnor med lock. Andas lite åt ett annat håll när jag tappar ur och sen luktar det inget när locket är på. :) Kan bli ett lock av mögel men det sitter ihop så bara att peta ut med nånting och slänga i nåt hörn.

Pappa gjorde en fiffig grej i år. Han la färsk hästgödsel i ett helt badkar utomhus, sånt man brukar ha som vattenkar i hagen. Den står i en liten sluttning och med ett rör från avloppet till en hink. När det regnar rinner det ut gödselvatten och det är bara att portionerna upp hinken i vattenkannor. Mycket smidigt. :)
 
Jag har brukat göra nässelvatten delvis för att knöla ner bortrensade nässlor någonstans i en tunna och bli av med dem, men sedan brukar jag glömma/inte orka använda det att vattna med och så blir det bara stående och luktar skunk. Men i år har jag använt det i alla fall ett par gånger och även gjort en andra laddning, det är onekligen winwin att få någon användning för det som annars ändå bara röjs bort.

På temat tillskott som är lätt att fixa har jag i år också petat ner krossat äggskal i tomat- och aubergineplantorna, inbillar mig att det också är en bra grej som jag läst om och plantorna ser i alla fall friska och fina ut. Och att även det handlar ju bara om att bli färdig att skuffa ner det i några krukor i stället för i komposten.
Jag har också varit ovanligt flitig i år och det ger ju verkligen resultat. :) Har bara fjäskat med vattning utomhus men planterade med gott om gödsel. Nu börjar första broccolihuvudet synas så det känns rätt att börja gödsla lite. 😊
 
Är det fler än jag som redan börjat fundera på nästa års sådder? 🤪
Jag har insett att det är häftigt med flerfärgad majs och fick tips i våras om att hönsen gärna äter sån majs. Men jag är lite frustrerad över att det är svårt att hitta information. Impecta har "prydnadsmajs" som är flerfärgad och på andra ställen kan man hitta majsen som "popcornmajs". Jag vet att det inte är sockermajs, sån som folk normalt äter, men frågan är om prydnadsmajsen är samma som popcornmajsen? Det är lite frustrerande när det är så himla få majskorn i fröpåsarna, jag vill odla mer... :p
Kan man köpa flerfärgad majs som utsäde på säck, hos typ lantmännen eller nåt? Eller går det att köpa i lösvikt? Hur hittar man det? google is not my friend... 🙄

Alltså, det finns ett vattenhål på alvaret på öland, där det levt guldfiskar i flera decennier. De har överlevt både bistra vintrar och extremt torra somrar... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gatan-om-guldfiskarna
Japp jag försöker tänka framåt och dra lärdomar från detta år. :) Eftersom vårt land nu är inhägnat (ska göra det lite finare nästa år bara) fick jag den briljanta idén att nu i höst plantera tulpaner i landet. Rådjurssäkrat! Jag har inga tulpaner (längre) pga rådjuren så denna möjlighet gjorde mig glad. :) Det känns som ett kul vinter-vår nyttjande av landet också.

Jag tänker också bli bättre på chiliodlingen och odla ännu starkare för mannens skull som vill att maten ska vara så stark det går. Inte alls min melodi, jag kan inte ens provsmaka en liten bit av chilin vi har men han tycker den är mesig. :rofl: Men älskar att odla udda färger och sorter man inte kan köpa i affären så det är roligt!

Spännande med guldfiskarna! Känns lustigt att de är så härdiga men väldigt roligt. :) Guldid tycker jag känns lite kul annars eftersom det mest är en guldig variant av vanlig id men bättre för en dam, men guldfiskarna är ju finare. :p
 
Är det fler än jag som redan börjat fundera på nästa års sådder? 🤪
Jag har insett att det är häftigt med flerfärgad majs och fick tips i våras om att hönsen gärna äter sån majs. Men jag är lite frustrerad över att det är svårt att hitta information. Impecta har "prydnadsmajs" som är flerfärgad och på andra ställen kan man hitta majsen som "popcornmajs". Jag vet att det inte är sockermajs, sån som folk normalt äter, men frågan är om prydnadsmajsen är samma som popcornmajsen? Det är lite frustrerande när det är så himla få majskorn i fröpåsarna, jag vill odla mer... :p
Kan man köpa flerfärgad majs som utsäde på säck, hos typ lantmännen eller nåt? Eller går det att köpa i lösvikt? Hur hittar man det? google is not my friend... 🙄

Alltså, det finns ett vattenhål på alvaret på öland, där det levt guldfiskar i flera decennier. De har överlevt både bistra vintrar och extremt torra somrar... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gatan-om-guldfiskarna
Nej då, jag har funderat över nästa åt ett bra tag :)
 
Beror på vilken sort det är. Vissa är enskilda plantor, som träjon och majbräken. Andra bildar stora bestånd men är en och samma planta, som örnbräken. Den tror jag man får trötta ut genom regelbunden klippning, om det räcker.

Är det en enskild planta är de rätt lätta att gräva upp och flytta, kan ju vara en ganska stor klump dock så man får gräva en del. De överlever gärna och lätt om man tex ställer hela klumpen på backen i ett år. :angel: Vi har flyttat flera, tror de var träjon, och det har inte kommit upp någonting på platsen efteråt. :)
(Nu kommer bara lite input från min naturvårdsvärld.)
Vid bekämpning av örnbräken i exempelvis naturreservat brukar man rekommendera att knäcka nacken på dem. Alltså att inte gräva upp dem eller slå av dem med lie eller nåt annat vasst. Utan snarare knäcka skaftet under bladfästet och sen låta plantan stå kvar - den luras då till att dö. Vissa slår av med påk eller trimmer (snöre) - snittytan blir då trubbig. Örnbräken har ett försvarssystem, som gör att de blir fler om den misstänker att den håller på att dö.

Jag har testat. Knäckandet är effektivt.
 
I min ärtlåda har jag armeringsnät. Svinbilligt.

DSC_0077.JPG
 
Jag beställde en trimmer för en månad sen av ett företag. Hörde av mig efter en vecka och undrade om den var på väg. Fick veta att det var 4-5 veckors leveranstid. Blev lite kris, men löste det med att låna en av en granne.
Igår hade det gått 4 veckor, så jag hörde av mig igen. Får svaret att det är 12(!) veckors leveranstid.

Jag förstår att det är lite problem med Corona. Men visst fan hör man av sig till kunden? Jag blir fan knäpp.

Beställde samma trimmer, till ungefär samma pris från en annan firma igår kväll. Den skickades igår. Jag vet var jag gärna beställer igen! Nu jäklar ska det köras trimmer! 💪🏻
 
Jag beställde en trimmer för en månad sen av ett företag. Hörde av mig efter en vecka och undrade om den var på väg. Fick veta att det var 4-5 veckors leveranstid. Blev lite kris, men löste det med att låna en av en granne.
Igår hade det gått 4 veckor, så jag hörde av mig igen. Får svaret att det är 12(!) veckors leveranstid.

Jag förstår att det är lite problem med Corona. Men visst fan hör man av sig till kunden? Jag blir fan knäpp.

Beställde samma trimmer, till ungefär samma pris från en annan firma igår kväll. Den skickades igår. Jag vet var jag gärna beställer igen! Nu jäklar ska det köras trimmer! 💪🏻
Vad trist! Vi köpte en ny för någon månad sedan, skickades nästan direkt och vi kunde hämta ut den ett par dagar senare. Konstigt att de inte hörde av sig om att det blivit så mycket fördröjning!
 
Vad trist! Vi köpte en ny för någon månad sedan, skickades nästan direkt och vi kunde hämta ut den ett par dagar senare. Konstigt att de inte hörde av sig om att det blivit så mycket fördröjning!
Jo, det är egentligen det som stör mig. Dom hade kunnat maila mig dagen efter och upplyst mig om det. Då hade jag kunnat beställa någon annanstans direkt. Men nu är det på väg en trimmer i alla fall :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
13 856
Senast: sthu
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 508
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 871
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp