Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar det likna något
DSC_1699.JPG
 
Yes, bildgooglat nu och slån är det! :bow: Snyggt, du får en extra guldstjärna för att ha lyckats tolka min konstiga beskrivning haha :up:

Minns dessvärre inga blommor i våras (trädgården är inte min bästa gren i husägandet :angel:) men ett par mörkblåa bär vet jag att jag har sett.
Kul att du fått svar på din fundering! :) Med den beskrivningen tänkte jag slån direkt, jag tycker de är ett litet helvete. Men det kan ju finnas andra taggiga buskar också som kunde ha passat.
 
Idag har det varit varmt och soligt. Rena magin!
Mina gröna tomater har ändrat färg under dagen. Vissa röda sorter har skiftat mer till limegrönt och några gula cocktail har till och med börjat gulna!

SMHI lovar varmt de närmaste tio dagarna. Kanske törs jag hoppas på att få tomater i år?
Förra året slängde jag mängder av plantor fulla med gröna tomater på komposten. De mognade inte och sedan kom frosten.

Tomaterna här är glada också :up:
 
Det är något coolt med långsiktigheten i odlandet, när man tänker i 20-års cykler! :D Men kul att de tagit sig så bra redan från frö. Jag har för mig att jag sådde en del fröer från mina egna plantor för några år sedan, men hittills utan framgång. Kanske värt ett nytt försök då!
Jag har sått frö från mina vita med både posiivt och negativt utfall. De med positivt utfall gav jag till mina systrar men ingen av dem har någon planta kvar.

Det där med 20 år kanske var att ta i... Jag kommer att vara 84 år 2040...
 
Jag har sått frö från mina vita med både posiivt och negativt utfall. De med positivt utfall gav jag till mina systrar men ingen av dem har någon planta kvar.

Det där med 20 år kanske var att ta i... Jag kommer att vara 84 år 2040...

Asch det är väl inga problem, vid 84 hade jag kallt räknat med att i alla fall kunna börja på en 20-årsomgång till! :) Grannfrun är 85 och har en i och för sig lite mindre, men ändock prydligare, trädgård än min.
 
Idag har grannen börjat jobba igen och jag är så ful så jag jublar. Äntligen har jag kunnat vara i trädgården utan att känna mig som en enmans fars. Tyvärr upptäckte jag det lite sent så hann bara klippa ner lite Rosenhallon och grovrensa halva landet innan jag fick rusa iväg till bilmeken och hämta min lagade bil. Hoppas på bra väder imorgon så jag kan få lite mer gjort och kanske meja ner lite av ängen
 
Vår majs har börjat blomma (?) och det faller liksom ner små fröbitar över plantorna. Har inget minne av att de gjort så tidigare år.
 
Helt rätt! Själva majskolven är längre ner på plantan. :)
Mina majs blommar också. Jag, som är nybörjare på majsodling, undrar mest var majskolvarna sätter sig? I bladvecken? Finns det några "blommor av andra könet" där nånstans, som tar emot pollen från toppblommorna? Jag hittar inget sånt när jag letar, men kanske letar jag fel?
 
Mina majs blommar också. Jag, som är nybörjare på majsodling, undrar mest var majskolvarna sätter sig? I bladvecken? Finns det några "blommor av andra könet" där nånstans, som tar emot pollen från toppblommorna? Jag hittar inget sånt när jag letar, men kanske letar jag fel?
Jag är inte expert, men i bladvecken dyker det upp lite "strån" som jag antar har med pollineringen att göra? 😅
 
Jag har växter jag behöver plantera ut men det ska bli rena rama basun här med 28 grader och inget regn Jaja jag får väl vattna ordentligt
 
Ja jag är redo att gå på sensommarsådden seriöst, eller har delvis redan gjort. Men 26-27 grader är ju lite väl hett för sallaten att ens gro, har nyligen pytsat ner fröerna (Little Gem) i tråg som försådd men kanske jag får ställa ner den i källaren de "värsta" dagarna. Det lär ju vara övergående, snart har jag en veckas semester igen så åtminstone tills dess är värmen nog slut.
 
Fått massa gjort i det sista, planterat 2 hallonbuskar jag fick köpa billigt, anlagt en liten skuggrabatt och satt up ljusslinga på terrassen så det blev en liten lounge avdelning i ena hörnan. Är seg med å få planterat klematis jag köpt, får förhoppningsvis gjort det i veckan :) rensar ogräs hela tiden med tycker jag ^^ var med på loppis så har köpt ännu lite mer å sätta i jorden för det jag sålde där, sneglar lite på vinranka till blivande pergola med. Försöker få in plats till lite odlingar också, osäker på plats dock, men vill göra färdigt det nu i höst så jag kan börja odla till våren. Har även upptäckt att det är alldeles för dyrt med trädgård, finns inga gränser på vad roligt man kan göra därute juh 🙈💸💸
 
Min mangold exploderade, efter att knappt ha tagit sig. Jag såddde till och med om. Men så grodde plötsligt allt.

i ren desperation har jag nu två stora pajer på gång. De går att frysa och jag får undan lite av mängderna. Den kokta mangold som jag itne lyckas klämma ner i paj fryser jag i påsar för senare bruk. (fast jag nallar lite och äter som godis med lite creme fraiche och Herbamare :d )

Tyvärr exploderar ogräset i samma omfattning som mangolden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
14 670
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 879
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp