Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mer gräsmatta på G
IMG_20200731_194729.jpg
 
Provar här om någon har en idé om vad det kan vara...

Har mycket av en växt som blir som en hög buske i trädgården. Kommer upp som skott i närheten av varandra, där skotten växer rakt upp och blir höga (är mycket snabbväxande). Ut från de upprätta skotten blir det först långa taggar, som sedan får blad som är 2-4 cm. När taggarna växer ut till grenar får de i sin tur får taggar/spetsiga minigrenar som sedan får blad. Resultatet blir en mycket spretig växt, som fastnar i ALLT som är i närheten, inklusive sig själv.

Har tyvärr ingen bild. Någon som ändå har en idé om vad det kan vara?
Har svårt att föreställa mig vad du menar.

Ta bilder!!
 
Provar här om någon har en idé om vad det kan vara...

Har mycket av en växt som blir som en hög buske i trädgården. Kommer upp som skott i närheten av varandra, där skotten växer rakt upp och blir höga (är mycket snabbväxande). Ut från de upprätta skotten blir det först långa taggar, som sedan får blad som är 2-4 cm. När taggarna växer ut till grenar får de i sin tur får taggar/spetsiga minigrenar som sedan får blad. Resultatet blir en mycket spretig växt, som fastnar i ALLT som är i närheten, inklusive sig själv.

Har tyvärr ingen bild. Någon som ändå har en idé om vad det kan vara?
Kan det vara slån? Riklig blomning i vitt på våren, blåa bär på hösten.
 
Kan det vara slån? Riklig blomning i vitt på våren, blåa bär på hösten.

Yes, bildgooglat nu och slån är det! :bow: Snyggt, du får en extra guldstjärna för att ha lyckats tolka min konstiga beskrivning haha :up:

Minns dessvärre inga blommor i våras (trädgården är inte min bästa gren i husägandet :angel:) men ett par mörkblåa bär vet jag att jag har sett.
 
IMG_20200801_081434.jpg
Hjälp! Min ena luktärt har liksom vitt damm på bladen. Vad gör man åt sånt? I övrigt är plantan glad, den blommar för fullt och har vuxit sig längre än jag.
 
Jaha nu har jag några små plantor med stäppsalvia som snart vill bo någonstans frågan är om de också ska få sällskap och i så fall med vad? Tulpaner :confused: trädgårdsnejlika :confused: solvända :confused: eller något annat kul :)
 
Alright, Domedagsklyftan öppnade sig inte idag heller utan jag kom fram till Willab Garden enligt plan. Möjligt dock att de har startat utförsäljningen tidigare också på tillbehören, för utbudet kändes liiiite klent. Ett par schyssta piedestaler i vitlackerad metall (30 % nedsatta) var allt som följde med hem, så nu ska blyblomman och diadembusken få lite anständigare upphöjda placeringar i växthuset.

Nu har jag redan tokshoppat stora krukor tidigare i år men hade kanske hoppats på några roliga planteringskrukor, lite roligare inredningsdetaljer till växthuset eller växtbelysningar till bra priser. Men det var lite knapert utbud och en del ynka 10 % nedsatt.
 
Idag har det varit varmt och soligt. Rena magin!
Mina gröna tomater har ändrat färg under dagen. Vissa röda sorter har skiftat mer till limegrönt och några gula cocktail har till och med börjat gulna!

SMHI lovar varmt de närmaste tio dagarna. Kanske törs jag hoppas på att få tomater i år?
Förra året slängde jag mängder av plantor fulla med gröna tomater på komposten. De mognade inte och sedan kom frosten.
 
Idag har det varit varmt och soligt. Rena magin!
Mina gröna tomater har ändrat färg under dagen. Vissa röda sorter har skiftat mer till limegrönt och några gula cocktail har till och med börjat gulna!

SMHI lovar varmt de närmaste tio dagarna. Kanske törs jag hoppas på att få tomater i år?
Förra året slängde jag mängder av plantor fulla med gröna tomater på komposten. De mognade inte och sedan kom frosten.

Härligt!!
 
Idag har det varit varmt och soligt. Rena magin!
Mina gröna tomater har ändrat färg under dagen. Vissa röda sorter har skiftat mer till limegrönt och några gula cocktail har till och med börjat gulna!

SMHI lovar varmt de närmaste tio dagarna. Kanske törs jag hoppas på att få tomater i år?
Förra året slängde jag mängder av plantor fulla med gröna tomater på komposten. De mognade inte och sedan kom frosten.
Jag hade gröna tomater i paj
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
14 414
Senast: Vassi
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 540
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 879
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Tungband
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp