Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina agapanthus bor i mörker i källaren på vintern utan något som helst pjåsk i övrigt, inget vatten, ingen näring, de bara står där och väntar ut bättre tider (frostfritt men ingen extra värme). Sedan ser de helt stendöda ut på våren. Jag var nära att slänga mina efter första året men fick lyckligtvis syn på nya glada små skott på väg upp, men nu har jag vant mig vid att det är så de gör.
 
IMG_20200729_141003589.jpg

Crazy bananas tillväxt på paprika som kommer från frö i en Ica paprika. De blev ju rejält brända i början av sommaren så allting ligger lite efter. Men nu spurtar allting i tunneln och det blommar och sprutar ut frukter. Dessa har inte kommit så långt ännu men än så länge känns det givet att fortsätta testa fröer från köpta grönsaker!

Ska bli roligt att se vad som händer när det ska bli bättre väder i helgen. Kanske börjar mogna lite tomater? Känns som zucchinin står och stampar, finns mycket frukt men det går saaakta. Mer sol och värme tack!
 
DSC_3312.JPG
Varför blir bladen såhär och tillslut ramlar bort?
Var likadant förra året när jag plockade in paprikorna o chilin utifrån. Är det någon ohyra som blir inomhus eller gör jag något annat fel? 🙄
 
Wow! :love:

Jag är grymt avundsjuk. Mina är gröna och det händer ingenting alls. Det är för kallt. Samma sak förra året. Det enda som mognar - om än i sparsamma mängder - är gurka. Jag äter inte så mycket gurka...

Precis så var det här förra året. Då hände det absolut ingenting alls, så himla trist! I år har vi investerat i ett tunnelväxthus och det har gjort stor skillnad. Det verkar dock skilja sig ganska mycket mellan olika sorter, flera har inte börjat mogna alls här heller. Sorten 'Maskotka' kan jag dock verkligen rekommendera, tidigt igång och stor avkastning. :)
 
Wow! :love:

Jag är grymt avundsjuk. Mina är gröna och det händer ingenting alls. Det är för kallt. Samma sak förra året. Det enda som mognar - om än i sparsamma mängder - är gurka. Jag äter inte så mycket gurka...

Mina mognar nu faktiskt. Trots att de står ute. Men de står mot en södervägg i tegel så när solen väl tittar fram blir det varmt. Men vi får kanske 5-10 st/dag. Små cocktailtomater. Men de är väldigt goda och äts som de är eller i en liten sallad till middagen.

Det ska vara varmt till helgen sägs det. Då kanske dina också börjar mogna?
 
Precis så var det här förra året. Då hände det absolut ingenting alls, så himla trist! I år har vi investerat i ett tunnelväxthus och det har gjort stor skillnad. Det verkar dock skilja sig ganska mycket mellan olika sorter, flera har inte börjat mogna alls här heller. Sorten 'Maskotka' kan jag dock verkligen rekommendera, tidigt igång och stor avkastning. :)

Jag hade en busktomat för några år sen som mognade tidigt: Tumbler. Jag vill minnas att vi skördade redan i slutet av juni.
 
Jag hade en busktomat för några år sen som mognade tidigt: Tumbler. Jag vill minnas att vi skördade redan i slutet av juni.
Precis så var det här förra året. Då hände det absolut ingenting alls, så himla trist! I år har vi investerat i ett tunnelväxthus och det har gjort stor skillnad. Det verkar dock skilja sig ganska mycket mellan olika sorter, flera har inte börjat mogna alls här heller. Sorten 'Maskotka' kan jag dock verkligen rekommendera, tidigt igång och stor avkastning. :)
Deet kanske kan vara nästa års projekt. Att hitta sorter som mognar tidigt.

Jag odar i tunnel, skulel inte funka annars. Har sorter som vrit goda och pålitliga tdiigare men de här kalla somrarna ställer alla erfarenheter på ända.

Jag har skördat två tomater då när det var varmt. Sedan dess har det bara kommit mängder av nya kart.

Om vädret fortsätter såhär om somrarna läggr jag ner hela tunnelprojektet. Det är inte värt jobbet.
 
Deet kanske kan vara nästa års projekt. Att hitta sorter som mognar tidigt.

Jag odar i tunnel, skulel inte funka annars. Har sorter som vrit goda och pålitliga tdiigare men de här kalla somrarna ställer alla erfarenheter på ända.

Jag har skördat två tomater då när det var varmt. Sedan dess har det bara kommit mängder av nya kart.

Om vädret fortsätter såhär om somrarna läggr jag ner hela tunnelprojektet. Det är inte värt jobbet.

Satsa på ryska och sibiriska tomatsorter, de ska vara toppen på friland i vårt klimat. :)
 
Deet kanske kan vara nästa års projekt. Att hitta sorter som mognar tidigt.

Jag odar i tunnel, skulel inte funka annars. Har sorter som vrit goda och pålitliga tdiigare men de här kalla somrarna ställer alla erfarenheter på ända.

Jag har skördat två tomater då när det var varmt. Sedan dess har det bara kommit mängder av nya kart.

Om vädret fortsätter såhär om somrarna läggr jag ner hela tunnelprojektet. Det är inte värt jobbet.

Jag tror att nyckeln är att hitta de tomatsorter som är tidiga. Speciellt om du bor norröver. Tumbler beskrivs som mycket tidig. Nu är det en busktomat men det finns säkert vanliga tomater som också är mycket tidiga.
 
Deet kanske kan vara nästa års projekt. Att hitta sorter som mognar tidigt.

Jag odar i tunnel, skulel inte funka annars. Har sorter som vrit goda och pålitliga tdiigare men de här kalla somrarna ställer alla erfarenheter på ända.

Jag har skördat två tomater då när det var varmt. Sedan dess har det bara kommit mängder av nya kart.

Om vädret fortsätter såhär om somrarna läggr jag ner hela tunnelprojektet. Det är inte värt jobbet.

Vad trist! Hoppas du hittar några sorter som fungerar hos dig. Jag har också hört gott om ryska och sibiriska sorter. Visst var det någon här inne som beställt ett gäng sådana fröer? Hur gick det tro?
 
Mina agapanthus bor i mörker i källaren på vintern utan något som helst pjåsk i övrigt, inget vatten, ingen näring, de bara står där och väntar ut bättre tider (frostfritt men ingen extra värme). Sedan ser de helt stendöda ut på våren. Jag var nära att slänga mina efter första året men fick lyckligtvis syn på nya glada små skott på väg upp, men nu har jag vant mig vid att det är så de gör.
"Inget pjåsk" är en trädgårdsfilosofi jag gillar! :D Kanske ska satsa på agapanthus till nästa sommar, de kan få övervintra i garaget. De är ju så himla fina!
 
Hur övervintrar du dem? Jag hade blå agapantus i kruka en sommar men de klarade sig inte till nästa säsong.
Jag har mina i drängstugan så inte helt kolmörkt, det finns ett litet fönster mot norr. Drängstugan håller runt +5 grader mha element. I övrigt som @Lillgrådis, inget pjåsk och inget vatten. Tittar bara till dem om jag har annat ärende in i drängstugan under vintern. Börjar vattna lite försiktigt i mars, tar ut dem april-maj beroende på väder. De får då stå under tak och om det är risk för frost så får de fiberduk över sig. När frostrisken är över så får de flytta ut i det fria på altanen.
 
Wow! :love:

Jag är grymt avundsjuk. Mina är gröna och det händer ingenting alls. Det är för kallt. Samma sak förra året. Det enda som mognar - om än i sparsamma mängder - är gurka. Jag äter inte så mycket gurka...
Samma här men lever på hoppet.

Har istället roat mig med min perennrabatt. :love:
Här är mina funkior jag fått eller delat. Grävde upp två funkior och en alunrot från ett igenvuxet ställe och delade dem, den mer klart gröna i mitten är Empress Wu som mamma delat hos sig. Kan bli meterstora blad! Så den får nog flytta när den vuxit till sig. 😊
IMG_20200730_103939319.jpg
 
Jag har mina i drängstugan så inte helt kolmörkt, det finns ett litet fönster mot norr. Drängstugan håller runt +5 grader mha element. I övrigt som @Lillgrådis, inget pjåsk och inget vatten. Tittar bara till dem om jag har annat ärende in i drängstugan under vintern. Börjar vattna lite försiktigt i mars, tar ut dem april-maj beroende på väder. De får då stå under tak och om det är risk för frost så får de fiberduk över sig. När frostrisken är över så får de flytta ut i det fria på altanen.
Jag blev med två buttor gyckelblomster i höstas.
Ställde dem i jordkällaren. Det fanns inte ett tacken på liv i dem på våren men jag ställde fram dem i juni. Fyllde på gödsel och vattnade. De är stoooora och väldigt frodiga.
 
Provar här om någon har en idé om vad det kan vara...

Har mycket av en växt som blir som en hög buske i trädgården. Kommer upp som skott i närheten av varandra, där skotten växer rakt upp och blir höga (är mycket snabbväxande). Ut från de upprätta skotten blir det först långa taggar, som sedan får blad som är 2-4 cm. När taggarna växer ut till grenar får de i sin tur får taggar/spetsiga minigrenar som sedan får blad. Resultatet blir en mycket spretig växt, som fastnar i ALLT som är i närheten, inklusive sig själv.

Har tyvärr ingen bild. Någon som ändå har en idé om vad det kan vara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Enya
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
805
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp